کد مطلب: 62356
 
گنجینه پنهان ایران؛
رونق اشتغال و ارزآوری سواحل مکران در گرو توسعه زیرساخت‌ها است
بهره‌برداری کامل از پتانسیل‌های موجود در عرصه آبزی‌پروری سواحل مکران رونق اشتغال، تولید و ارزآوری را به دنبال دارد.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۵۰
 
به گزارش زاهدنیوز، سیستان و بلوچستان در حالی فرصت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف برای ورود سرمایه‌گذاران فراهم کرده که نعمت‌های خدادادی در این خطه از شمال تا جنوب می‌تواند رونق اشتغال و مهار تولید را در پی داشته باشد.

در این میان در جنوب این استان پهناور در سواحل مکران آبزی‌پروری تنها یکی از قابلیت‌های این کرانه خدادادی برای آغاز یک فعالیت اقتصادی محسوب می‌شود، موضوعی که علاوه بر کمک به اشتغال زمینه تولید و ارزآوری را برای کشور به دنبال داشته است.

بیان این مطلب بدان جهت است که در بخشی از سواحل مکران، خداوند نعمتی همچون دریا را برای ایجاد شغل و شکوفایی زندگی مردم قرار داده و بهره‌گیری از این ظرفیت خدادادی مردان و زنانی را پای کاری آورده که با تولید و فروش محصولات مختلف، جمله معروفِ «ما می‌توانیم» را بلندتر و رساتر از همیشه فریاد زده‌اند.

رسول ناصری، سرپرست معاونت آبزی‌پروری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به ظرفیت‌های شناسایی شده استان در حوزه آبزی‌پروری بیان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده اولیه حدود ۴۲ هزار هکتار از اراضی ساحلی مستعد آبزی‌پروری هستند آن چه بالفعل بوده در قالب سه مجتمع پرورش میگوی شهید صنعتی گواتر و مجتمع پرورش میگوی پریسان چابهار منطقه رودیک در دشتیاری و کشت و صنعت مکران در منطقه گوردیم کنارک است.

وی با بیان اینکه شرایط بسیار مناسب آب‌وهوایی این خطه باعث شده تا کارشناسان این منطقه را به بهشت آبزی‌پروری تشبیه کنند، افزود: حوزه شیلات یکی از بخش‌های تأثیرگذار برای ایجاد اشتغال است و می‌تواند علاوه بر آمار فعلی، اشتغال را به چندبرابر افزایش دهد و به‌نوعی سرمایه‌گذاری در حوزه شیلات باصرفه‌ترین راه و اقتصادی‌ترین فعالیت در سواحل مکران محسوب می‌شود‎.
 
سرپرست معاونت آبزی‌پروری اداره کل شیلات استان ادامه داد: مجتمع پرورش میگوی شهید صنعتی گواتر دشتیاری در جنوب شرقی استان و هم‌جوار با نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان واقع شده و دارای مساحتی بالغ بر چهارهزار هکتار است.

این مسئول با بیان اینکه شرکت کشت و صنعت مکران با اخذ مجوزهای مربوطه اقدام به اجرای طرح پرورش میگو در سطح ۷۵۰ هکتار در اراضی گوردیم (دشت تنگ) کرده است که در حال حاضر ضمن اجرای عملیات زیرساختی هم‌زمان نسبت به پرورش میگو در واحدهای نرسری اقدام کرده، گفت: مجتمع پرورش میگوی رودیک از دیگر ظرفیت‌های منطقه است که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی خارجی و دولت جمهوری اسلامی ایران ایجاد گردیده که هم اینک به علت پاره‌ای از مشکلات سرمایه‌گذار غیرفعال بوده؛ اما باید به این ظرفیت ایجاد شده توجه ویژه کرد.

به گفته وی؛ در این منطقه هفت مرکز تکثیر وجود داشته که چهار مورد آن دارای زیرساخت کامل و فعال بوده و سه مورد به دلایل مختلف مانند مشکلات مالی و سایر اتفاقات صنعت میگو، از مدار تولید خارج شده است که در این راستا نیز اقدامات برای بازگشت این واحدها به چرخه تولید در دستور کار قرار دارد.

ناصری در تکمیل مطلب فوق تصریح کرد: در تأمین بخشی از زیرساخت‌ها نیاز به همکاری ارگان‌های دولتی و با واگذاری اراضی به بخش خصوصی کامل گردد و افزون بر آن بخشی هم باید به‌اتفاق سرمایه‌گذاران خصوصی شکل گیرد که نیاز است سرمایه‌گذاران در این عرصه ورود کنند.

وی ادامه داد: این اقدامات باید با هم‌افزایی و همکاری بین ارگان‌های متولی و بخش خصوصی شکل گیرد چرا که بخش آبزی‌پروری در نوار ساحلی می‌تواند یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین محورهای تولید و اشتغال محسوب گردد.

در حوزه پرورش ماهی در دریا بر اساس مطالعات انجام شده ۶ مکان در دریا به‌عنوان جانمایی اولیه شناسایی شده و سرمایه‌گذارانی نیز با معرفی شیلات توانستند مجوزهای اجرای طرح را نیز دریافت کنند.

در صوت همکاری ارگان‌های مربوطه و محیا شده بستر برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی می‌توانیم بیش از ۱۰۰ هزار تن تولید میگو در منطقه را داشته باشیم و برآوردی که در پرورش ماهیان در قفس انجام شده ۳۰۰ هزار تن تولید است که تحقق آن تکمیل زیرساخت‌های لازم را می‌طلبد.

این مسئول تأیید کرد: باتوجه‌به ظرفیت‌های موجود و منابع آبی عظیمی که از دریا داریم می‌طلبد که همفکری و بسترسازی خوبی از طریق دستگاه‌های دولتی داخل و خارج استان انجام شود تا شعار توسعه و اشتغال رخ دهد چرا که نوار ساحلی استان بکر است و این استعداد را دارد.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه در عرصه صید و صیادی مشکلی چندانی وجود ندارد؛ اما در عرصه آبزی‌پروری باید جدی‌تر ورود کرد، گفت: موضوع بازسازی ذخایر آبزیان بومی دریا نکته مهمی است که باید بدان توجه کرد؛ اما در آبزی‌پروری هر میزان کار شود باز هم کم است چرا که ظرفیت و پتانسیل‌های تولید برای کار زیاد بوده و نیاز به توجه مسئولان کشوری و استانی دارد.

سرپرست معاونت آبزی‌پروری اداره کل شیلات استان با تأکید بر اینکه سیستان و بلوچستان به‌خصوص در قسمت نوار ساحلی در زمینه آبزی‌پروری نیاز به کمک و تلاش بیشتر دارد چرا که ظرفیت بالایی دارد و می‌توانیم به تولید انواع آبزیان بپردازیم، افزود: پرورش سایر آبزیان مانند آرتمیا، لابستر، خیار دریایی، انواع جلبک‌های دریایی و صدف‌های خوراکی از لحاظ درآمد ارزی و اشتغال فوق‌العاده تأثیرگذار هستند، حتی بالاتر از ماهی و میگو هستند چرا که ماهی و میگو حداکثر ظرفیت خوراکی دارد؛ ولی آبزین ذکر شده در زمینه دارویی، خوراکی و... می‌تواند در صادرات ارزآوری بالایی به همراه داشته باشد.

‏ وی تأکید کرد: طرح‌هایی برای پرورش سایر آبزیان میگو، جلبک و... در حال اجرا است که اگر به بهره‌برداری کامل برسد حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

ناصری در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه تأمین بچه‌ماهی و میگو برای پرورش مهم است، گفت: تکثیر، سرحلقه پرورش است، در حال حاضر عمده پرورش میگو در کشور گونه وانامی انجام می‌شود، اما در پرورش ماهیان دریایی به دلیل تنوع گونه‌ای امکان تولید و تکثیر انواع بچه‌ماهی است که در این زمینه نیاز به تلاش بیشتر در سطح کشور است، در سیستان و بلوچستان اقدامات و برنامه‌هایی در قالب بخش دولتی در دستور کار قرار دارد تا در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد رونق در این عرصه باشیم.

وی اظهار کرد: چابهار به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر اقیانوسی جمهوری اسلامی ایران نقش بسیار مهمی در توسعه تجارت، صادرات و واردات کالا و صید و صیادی دارد و باتوجه‌به تأکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه سواحل مکران و اجرای طرح‌های مهم توسعه از سوی دولت سیزدهم در حال پیشرفت و تبدیل‌شدن به یکی از بنادر مهم دنیا است‎.

ناصری گفت: با تکمیل زیرساخت‌ها و استفاده کامل از ظرفیت‌های موجود اشتغال در این عرصه رونق خواهد گرفت به طور نمونه درصورتی‌که طرح‌های آبزی‌پروری در اراضی ساحلی با بهره‌گیری از ظرفیت کامل پیش برود بیش از ۱۵۰ هزار شغل به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد کرد.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark