کد مطلب: 62616
 
طیور زاهدان در مقابل نیوکاسل واکسینه شدند؛
سایه خطرناک‌ترین بیماری ویروسی بر سر پرندگان سیستان و بلوچستان
واکسیناسیون گسترده جمعیت طیور جهت مقابله با بیماری نیوکاسل در زاهدان انجام شد.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۲
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زاهدنیوز، نیوکاسل یک بیماری مسری در بین پرندگان است که توسط ویروس پاراماکسو در پرندگان ایجاد می‌شود این بیماری به طور عادی انسان را تحت‌تأثیر قرار نمی‌دهد؛ ولی اگر افرادی که با پرندگان در ارتباط هستند این ویروس به آن‌ها منتقل شود دچار عفونت چشمی کوتاه‌مدت می‌شوند.

مرغداری‌ها افرادی که در منزل به شیوه سنتی از پرندگان نگهداری می‌کنند و همه افرادی که به‌نوعی با پرندگان در ارتباط هستند باید به علائم این بیماری توجه داشته باشند؛ زیرا این بیماری بین پرندگان قابل سرایت و انتقال است.

علائم این بیماری در پرندگان می‌تواند بسیار حاد باشد و سبب مرگ‌ومیر شود یا به‌صورت خفیف باعث مشکلات تنفسی و افت تخم‌گذاری شود، از علائم دیگر آن می‌توان به ترشحات بینی، اسهال مایل‌به‌سبز، لرزش عضلانی، افتادگی بال‌ها، فلج کامل، تورم اطراف چشم و گردن، نفس‌نفس‌زدن و خس‌خس‌کردن سینه اشاره کرد.

اگر در بین پرندگانی که نگهداری می‌کنید پرنده‌ای با این علائم بود باید بدانید که این بیماری از طریق مدفوع و ترشحات پرندگان از طریق دهان و چشم منتقل می‌شود این بیماری توانایی انتقال بالایی دارد ترشحات پرنده بیمار که حاوی ویروس است اگر روی کفش و لباس فرد بریزد زمانی که در بین گروه پرندگان سالم قرار بگیرید این ویروس به گروه جدید نیز منتقل شود.

بیماری نیوکاسل دارای واکسن است واکسن نیوکاسل مقاوم به حرارت از سویه غیر بیماری‌زا از تولید داخلی که باید در زمان مقرر و مشخص به گله تزریق تا مانع سرایت شود متخصصان این امر تزریق واکسن در زمان‌های مشخص برای جلوگیری از سرایت بیماری نیوکاسل بسیار حائز اهمیت می‌دانند.

آغاز طرح واکسیناسیون بیماری نیوکاسل از ۲۰ خردادماه


از اقدامات دیگری که می‌توانیم انجام دهیم نظافت مداوم محلی که پرندگان حضور دارند و جمع‌آوری فضولات استفاده از خاک‌اره پوشال نرم برای جذب فضولات را می‌توان انجام داد.

درصورتی‌که با پرنده بیمار سروکار دارید بهتر است حتی‌الامکان از تماس و لمس‌شدن پرندگان بیمار خودداری کنیم از ماسک و لباس مخصوص استفاده شود و در صورت بیماری با مصرف دارو و آنتی‌بیوتیک روند درمان را می‌توانیم سریع‌تر طی کنیم از نشانه‌های نیوکاسل در انسان می‌توان به قرمزشدن چشم، آبریزش بینی، سرگیجه و بی‌خوابی اشاره کنیم.

اجرای طرح واکسیناسیون طیور علیه بیماری نیوکاسل یک برنامه بسیار مهم از سمت سازمان دامپزشکی کشور است که در استان سیستان و بلوچستان نیز این طرح و مقابله علیه این بیماری از ۲۰ خردادماه آغاز شده است.

شهروندان در صورت مشاهده علائم نیوکاسل در پرندگان خانگی با مراکز دامپزشکی تماس بگیرند


سازمان دامپزشکی به طور مداوم طرح واکسیناسیون بیماری نیوکاسل را در بین طیور انجام می‌دهد این طرح در زاهدان و سایر شهر‌های استان نیز انجام می‌شود؛ ولی پیشگیری از شیوع بیماری نیوکاسل نیازمند همکاری مردم است اگر در بین جمعیت طیور این بیماری مشاهده شد باید بلافاصله با مراکز دامپزشکی تماس گرفت و اطلاع داد.

انتشار این بیماری در بین جمعیت پرندگان علاوه بر این‌که سلامت انسان‌ها را تهدید می‌کند باعث ایجاد خسارت در زمینه اقتصادی نیز می‌شود به همین جهت جلوگیری از شیوع امثال این بیماری‌ها بسیار بااهمیت است.

محمدکریم پورمند رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم در گفتگو با خبرنگار زاهدنیوز گفت: باتوجه‌به اهمیت واکسیناسیون برای جلوگیری و پیشگیری از بیماری نیوکاسل در استان سیستان و بلوچستان تا اواسط تیرماه سال جاری واکسیناسیون بیش از ۲۴ هزار قطعه طیور بومی برای زاهدان انجام شده است.

وی افزود: در سیستان و بلوچستان و به‌خصوص زاهدان در سال جاری بیماری نیوکاسل سرایت انسانی نداشته است و مراجعه در زمینه بیماری نیوکاسل انسانی مشاهده نشده است.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark