کد مطلب: 62667
 
تضمین ایجاد اشتغال به شرط مهارت مهیا می‌شود؛
رفع ریشه‌ای چالش بیکاری مستلزم ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی
مهارت‌آموزی، آموزش و یادگیری باید به جای مدرک‌گرایی در راستای ایجاد اشتغال، تحرک و پویایی در سطح جامعه ترویج شود.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۲۱
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زاهدنیوز به نقل از عصرهامون، منابع انسانی از مهم‌ترین عوامل موثر در توسعه هر جامعه به شمار می‌رود و در این راستا اشتغال دانش‌آموختگان و تحصیل‌کردگان یکی از مسائلی است که همواره مورد توجه برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران کشورهای مختلف بوده است.

این توجه به لحاظ اهمیت بازار کار به عنوان مرکز ثقل اقتصادی جامعه و هم به لحظ نقش‌های اجتماعی است که به افراد دانش آموخته برای نیل به اهداف توسعه کشور محول می‌شود.

در کشور ما متاسفانه مدرک شاخص ارتقای یک نیرو است و به همین علت است که می‌بینیم در ایران بسیاری از افراد جامعه تنها برای کسب مدرک درس می‌خوانند در حالی که در دانشگاه باید به دنبال ارتقا مهارت‌ها باشیم.

نتایج پژوهش‌ها حکایت از آن دارند که در شرایط عصر حاضر و وضعیت کنونی بازارکار، مهمترین نیاز اساسی یک فارغ التحصیل دانشگاهی برای رسیدن به شغل، داشتن مهارت و توانمندی ورود به بازار کار است؛ یعنی فرد علاوه بر داشتن توانائی‌های ذهنی، فیزیکی و دانش، بایستی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را به همراه توانمندی‌های نگرشی و رفتاری مانند خلاقیت، شناخت بازار و روش‌های بازاریابی و فروش و در مجموع تفکر کارآفرینانه را برای رسیدن به درجه مطلوبی از اشتغال داشته باشد.

در رده‌بندی مهارتی کارگر ماهر، مهندس ماهر و کاردان ماهر و باید به نوعی آموزش‌ها را به جامعه مخاطب ارائه داد که به تمامی لایه‌ها وارد شوند و مشکلاتی که در حوزه کمبود نیروی انسانی مورد نیاز استان سیستان و بلوچستان وجود دارد به دلیل هرم شغلی وارونه است، یعنی مهندس ماهر بیش از کارگران هستند.

استان سیستان و بلوچستان در زمینه‌های صنعتی، فولاد و پتروشیمی، ریلی، جاده‌ای، حمل و نقل کالا و همچنین در زمینه صنایع معدنی و حوزه‌های مختلف گاز رسانی و انرژی، انتقال آب و گردشگری رو به توسعه قرار دارد و باید نیروی انسانی کافی داشته باشیم.

آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بسترساز اشتغال و راهکاری برای رهایی از بیکاری است
جلیل شهریاری، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اهمیت آموزش‌های مهارتی و ضرورت توجه به این مهم توسط آینده سازان بیان کرد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بسترساز اشتغال و راهکاری برای رهایی از بیکاری و رسیدن به شغل است.

وی افزود: خانواده‌ها جوانان را به فراگیری آموزش‌های مهارتی تشویق و ترغیب کنند چرا که آموزش‌دیدگان رشته‌های فنی محال است بیکار بمانند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تصریح کرد: توانمندسازی ساکنان بومی و محلی و مهاجران با ارائه آموزش‌های توسعه محور در مراکز ثابت دولتی، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد و بنگاه‌های اقتصادی با محوریت پروژه‌های در دست اقدام سواحل مکران را از برنامه‌های اجرایی در آن منطقه خواند.

وی ادامه داد: فنی و حرفه‌ای تعاملات بسیار خوب با دبیرخانه سواحل مکران بسته است و براساس نیاز منطقه برای آموزش جوانان اقدام می‌کند که این حرکت باهمگرایی و هم افزایی رشد چشمگیری خواهد داشت.

شهریاری اذعان کرد: اگر از بعد فرهنگ‌سازی و گفتمان‌مهارتی وارد شویم و بتوانیم میل و رغبت جوانان و افراد تحصیلکرده را بالا ببریم و افرادی که خدمت سربازی را به پایان رسانده‌اند چراکه نیاز شغلی وجود دارد و افرادی که مهارت را در مراکز فنی و حرفه‌ای طی کنند با معرفی ما می‌توانند تسهیلات تا سقف ۱۰۰ میلیون و با سود چهار درصدی قرض الحسنه بهره ببرند.

محیط کار واقعی، از ظرفیت‌های آموزشی در مراکز فنی و حرفه‌ای استان است
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان با بیان اینکه برنامه محیط کار واقعی سفارش محور است، اظهار کرد: نیرو بر اساس نیاز به اصناف معرفی می‌شوند، یعنی با توجه به شغل مرتبط افراد آموزش و مهارت می‌بینند و طی تفاهمنامه سه جانبه با شهرکهای صنعتی و یکی از شرکت‌های دانش بنیان پارک علم و فناوری مهارت آموزی واحدهای صنعتی به کارگیری شود و افراد متقاضی شغل در این پلتفرم‌ها آموزش بینند.

وی با بیان اینکه مسئله امروز فنی و حرفه‌ای مشکل آموزش نیست، تشریح کرد: با بیش از ۳۰۰ واحد صنفی، کارگاه آموزشی و آموزشگاه آزاد در سطح استان مشکل آموزش نداریم.

شهریاری خاطرنشان کرد: مشکل اصلی در حال حاضر وجود مشاغل کاذب و کارهای موقت و ناپایدار در دسترس و از طرفی مدرک‌گرایی و عدم مهارت کافی در دانشگاه و ورود به جامعه بدون هیچ مهارتی و شغل است که این دو معضل اساسی استان ما محسوب می‌شود.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark