کد مطلب: 62600
 
کشاورزی موتور محرکه اقتصاد جنوب شرق کشور؛
سیستان و بلوچستان رتبه نخست تولید محصولات خارج از فصل کشور را دارد
استان سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط خاص آب‌وهوایی رتبه نخست تولید محصولات خارج از فصل کشور را دارد.
تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۷
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زاهدنیوز به نقل از عصرهامون، سیستان و بلوچستان با وسعت بیش از ۱۸ میلیون هکتار وسیع‌ترین استان کشور است، این استان با تنوع خاص آب‌وهوایی و به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره‌گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه‌گرمسیری و بعضاً منحصربه‌فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی و مرکبات دارد.

شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی، سیستان و بلوچستان را یکی از مستعدترین نقاط کشاورزی کشور تبدیل کرده به‌طوری‌که در تمامی فصول سال امکان کشت و تولید انواع محصولات در آن وجود دارد.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان، این استان بهترین فرصت برای توسعه بخش کشاورزی است که می‌توان با توسعه سطح کشت محصولاتی نظیر موز ضمن جلوگیری از خروج ارز از کشور به ایجاد اشتغال در استان کمک کرد.

تولید ۱۵۲ هزار تن انواع محصولات باغی، گلخانه‌ای و دارویی

سید محمدرضا سید حسینی بیان می‌کند: وضعیت خاص جغرافیایی و اقلیمی، این استان را یکی از مستعدترین نقاط کشاورزی کشور تبدیل کرده طور یکه در تمامی فصول سال امکان کشت و تولید انواع محصولات در آن وجود دارد.

وی افزود: ۱۵۲ هزار تن انواع محصولات باغی، گلخانه‌ای و دارویی از ابتدای سال جاری تاکنون در این استان تولید و برداشت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه از مجموع محصولات تولیدی در این بخش به دلیل مرغوبیت بالا، بیش از هزار تن آن به کشورهای مختلف صادر شده است اظهار کرد: سیستان و بلوچستان به دلیل وضعیت خاص آب‌وهوایی در تولید برخی محصولات کشاورزی در کشور خاص است.

وی تصریح کرد: سیستان و بلوچستان رتبه نخست تولید محصولات خارج از فصل کشور با ۴۲۵ هزار تن از سطح ۱۷ هزار هکتار زمین را دارد و نقش بسزایی در تنظیم بازار و ایجاد درآمد برای کشاورزان ایفا می‌کند.

حسینی اظهار کرد: در حال حاضر سیستان و بلوچستان رتبه نخست تولید موز، رتبه نخست تولید میوه‌های گرمسیری و رتبه برتر سطح و عملکرد تولید خرمای کشور را داراست.

وی ادامه داد: همچنین سیستان و بلوچستان در زمینه تولید محصولات باغی به‌ویژه گرمسیری و استوایی بی‌نظیر و تنها نقطه در کشور است که می‌تواند با تولید محصولاتی نظیر موز و تأمین نیاز داخلی به حذف خروج ارز و واردات محصولات کشاورزی که به کشور تحمیل می‌شود کمک کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: سیستان و بلوچستان به دلیل دسترسی به بازارهای افغانستان و پاکستان و حوزه خلیج‌فارس فرصت بی‌نظیری را برای صادرات محصولات کشاورزی و در نتیجه ارزآوری و فرصت‌های شغلی جدید برای استان و کشور دارد.

وی گفت: در حال حاضر مجموع اراضی کشاورزی و باغی سیستان و بلوچستان ۲۲۸ هزار و ۴۵۱ هکتار شامل ۱۳۵ هزار و ۷۴۱ هکتار زراعی و ۹۲ هزار و ۷۱۰ هکتار باغی است.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark