کد مطلب: 62562
 
با داشتن اقلیمی خاص؛
پرورش گل‌وگیاه پیشه اسکناس‌ساز در سیستان و بلوچستان است
استان پهناور سیستان و بلوچستان با داشتن اقلیم خاص نیازمند توجه ویژه به تولید و پرورش انواع گل‌وگیاه است.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۳۹
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زاهدنیوز، سیستان و بلوچستان باتوجه‌به شرایط اقلیمی و خاص و با استفاده از ظرفیت‌ها می‌توان به کشت گل‌وگیاه روی آورد، همان‌طور که در بسیاری از استان‌های کشور از این ظرفیت درآمدزا استفاده می‌شود و تولید گل‌وگیاه از منابع اصلی درآمد آن‌ها تبدیل شده است.

کارآفرینی در این حوزه زمینه‌های اشتغال‌زایی و ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان را محیا می‌کند، درحالی‌که سیستان و بلوچستان از شرایط مطلوب آب‌وهوایی برای کشت گل‌وگیاه برخوردار است با استفاده از این فرصت‌ها می‌توان قدم‌های بزرگی برای توسعه و رشد اقتصادی برداشت.

سیستان و بلوچستان گلخانه طبیعی ایران
حسین جهانتیغی، مجری گیاهان دارویی و زینتی وزارت جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: سیستان و بلوچستان از استان‌های پهناور کشور است و با داشتن اقلیم خاص مناسب تولید و پرورش انواع گل‌وگیاه است، به‌صورت کلی گیاهان، اقلیم‌های گرم و مرطوب را بیشتر می‌پسندند و این باعث می‌شود این استان زمینه مناسب تولید انواع گل‌وگیاه را داشته باشد.

وی افزود: در استان‌های دیگر برای ورود به این صنعت نیاز به سرمایه‌گذاری بالا است؛ ایجاد شرایط مناسب برای نگهداری گل‌وگیاه، هزینه ایجاد، تجهیز گلخانه و به‌کارگیری امکانات پیشرفته برای تولید نیاز است، ولی سیستان و بلوچستان به‌صورت طبیعی شرایط پرورش گل‌وگیاه را دارد به‌طوری‌که به گلخانه ایران معروف است.

جهانتیغی گفت: وجود نیروی کار جوان و جویای کار مزیت دیگر استان است، باتوجه‌به این ظرفیت‌ها می‌توانیم در این راستا اشتغال‌زایی داشته باشیم و با هزینه مناسب‌تری تولید کنیم و به درآمدزایی برسیم.

توجه به صنعت گل‌وگیاه راهی برای رسیدن به بازار‌های بزرگ دنیا
مجری گیاهان دارویی و زینتی وزارت جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اذعان کرد: گل‌وگیاه یک صنعت در حال گسترش و بهبود در جهان است، گل‌وگیاه چون با نیاز‌های معنوی انسان در ارتباط است و از طرفی باتوجه‌به زندگی امروزه، انسان از جهات مختلف نیاز بیشتری را به حضور گل‌وگیاه احساس می‌کند.

وی ادامه داد: در استان ظرفیت تولید محصولات مختلف گل‌وگیاه همچون گل‌های شاخه بریده گل‌وگیاه آپارتمانی را در حوزه جنوب به‌صورت ویژه داریم، باتوجه‌به همسایگی با کشور‌های مختلف امکان توسعه این صنعت بیش‌ازپیش است، کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس و واردکننده قابل‌توجه و مهم محصولات گل‌وگیاه از کشور‌های مختلف هستند، می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم و این بازار را به دست بگیریم.

جهانتیغی تشریح کرد: تولیدات گل‌وگیاه در سیستان و بلوچستان در حال حاضر باتوجه‌به ظرفیت بالایی که دارا است بسیار ناچیز است، جهاد کشاورزی با ترویج کاشت گل‌وگیاه در این منطقه است، در سال گذشته توزیع پیاز نرگس، گلایول، فریزیا، داشتیم که در فصل پاییز با حداقل هزینه توانستیم به برداشت برسیم که با استقبال تولیدکنندگان، درصدد توسعه آن در سال‌های آتی نیز هستیم.

عدم آشنایی و ازدست‌دادن فرصت بهره‌وری
مجری گیاهان دارویی و زینتی وزارت جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان مطرح کرد: به دلیل عدم آشنایی در زمینه تولیدی گل‌وگیاه کشاورزان و سایر افرادی که در این صنعت هستند کمتر سراغ تولید آن ‌می‌روند جهاد کشاورزی باتوجه‌به رسالتی که دارد این کار را آغاز کرده ولی نیاز به‌سرعت بخشیدن به آن است، جهاد کشاورزی در حال حاضر با اقداماتی که انجام داده است و کمک‌های فنی و اعتباری که سال گذشته انجام شد، سعی در ترویج این صنعت داریم.

همچنین وی در پایان با اشاره به ظرفیت‌های موجود بیان کرد: برای ترویج تولید و صادرات گل‌وگیاه توصیه به ایجاد تشکل است که تشکل‌ها محصولات تولیدی را تجمیع کند و در بحث صادرات که با هزینه بالای حمل‌ونقل مواجه هستند با حضور این تشکل‌ها به نتایج بهتری دست یابیم.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark