کد مطلب: 63185
 
لزوم برخورد با مشترکان غیرمجاز آب؛
انشعابات غیر مجاز معضلی بر تشدید مشکلات کم آبی است
در سیستان و بلوچستان همچون سایر نقاط کشور انشعاب‌های غیر مجاز آب معضلی است که مشکلات کم آبی را تشدید کرده و باعث ضایع شدن حقوق سایر مشترکان می‌شود.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۴۲
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «زاهدنیوز»، کشور ایران در اقلیم آب و هوای خشک و نیمه خشکی قرار دارد این کشور منابع آبی محدودی دارد همچنین سیستان و بلوچستان نیز با بحران‌های آبی دست و پنجه نرم می‌کند و مسئله آب جز موارد حیاتی در این استان قلمداد می‌شود.

در سال‌های اخیر در این استان شاهد موارد کم آبی‌های بسیاری بودیم نمونه آن سال گذشته که در روزهای گرم تابستان که شهروندان به جد با مشکل قطعی آب و نبود آب مواجه شدند که با توجه به گرمای طاقت فرسا در این استان شرایط بسیار سختی را ایجاد کرد.

در این بین یکی از مهم‌ترین معضلاتی که بر تشدید این کم آبی‌ها دامن می‌زند ایجاد انشعاب‌های غیر مجاز توسط مشترکان متخلف آب است که افزایش مصرف آب را سبب می‌شود.

افرادی که بدون داشتن انشعاب مجاز و قانونی اقدام به استفاده از آب تاسیسات آبرسانی می‌کنند یا اینکه انشعاب دارند اما با ترفندهای مختلف مصرفی مغایر با مقررات بهره ‌مند می‌شوند جزو مصرف کنندگان غیرمجاز آب اطلاق می‌شوند.

شرکت‌های آب و فاضلاب همواره برای ارائه خدمات بهتر و مطلوب‌تر در این زمینه تلاش می‌کنند که وجود انشعاب‌های غیر مجاز چالشی را برای آنان ایجاد می‌کند.

از لحاظ شرعی نیز بسیاری از علمای دین و مراجع تقلید این استفاده غیر مجاز از آب را جایز ندانسته و حتی برخی آن را حرام اعلام کردند همچنین طبق قانون اساسی کشورمان نیز این استفاده غیر مجاز نامعقول و مجرمانه تلقی می‌شود و طبق قانون برای متخلفان جرایم مختلفی را در نظر می‌گیرند‌.

سالانه در نقاط مختلف کشور نیز همچون این استان انشعابات غیر مجاز در مناطق مختلف شهری روستایی شناسایی می‌شود که با اقدام به رفع این مشکل سعی می‌شود تا شبکه آب پایدارتری ایجاد و حقوق مشترک محفوظ شود.

انشعابات غیرمجاز حقوق مشترکان قانونمند را تضییع می‌کند

مرتضی نورا با بیان اینکه انشعابات غیرمجاز یکی از مهم‌ترین معضلاتی است که علاوه بر دامن‌زدن بر تشدید تنش ‌آبی، حقوق مشترکان قانونمند را تضییع می کند بیان کرد: استفاده غیرمجاز از آب ضمن امکان آلودگی شبکه توزیع و کاهش طول عمر شبکه توزیع آب به علت راه گیری غیراصولی از شبکه، موجب اخلال در خدمات‌رسانی به سایر زون‌های شبکه به واسطه افت فشار وارده به شبکه شده و میزان آب بدون درآمد را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: بر اساس ماده یک قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز از آب، هر شخصی که بدون دریافت انشعاب قانونی آب، به استفاده از آن اقدام و یا با داشتن انشعاب مبادرت به استفاده غیرمجاز کند، علاوه بر الزام به پرداخت بهای خدمات مصرفی و جبران خسارت و سایر حقوق مربوط جرایمی برای متخلف در نظر گرفته شده است.

مدیر امور آب و فاضلاب زاهدان تصریح کرد: در راستای شناسایی انشعابات غیرمجاز آب تیم اجرائیات امور آبفای این شهرستان با حضور در حوزه لادیز روستای دیزوک اقدام به شناسایی ۱۲ فقره انشعاب غیر مجاز آب کرده است.

وی افزود: تلاش برای کاهش این معضل علاوه بر آنکه تأمین آب پایدار را ممکن‌تر می‌سازد حقوق سایر مشترکان را نیز حفظ خواهد کرد، در همین راستا امور آب و فاضلاب شهرستان زاهدان عملیات شناسایی انشعابات غیر مجاز با هدف توزیع عادلانه آب، پیشگیری از هدر رفت آب و کمک به ذخیره این نعمت الهی انجام می‌شود.

نورا در پایان تشریح: مشترکان در صورت مشاهده هرگونه انشعاب غیرمجاز مراتب را از طریق سامانه تلفنی ۱۲۲ اطلاع‌رسانی کنند.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark