کد مطلب: 47159
 
نگاه فرا ملی صادراتی به محصولات تولیدی در سیستان وبلوچستان
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت ، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به ظرفیت های موجود دراستان نگاه صادراتی مسئولین کشوری و استانی به محصولات تولیدی موجود در این منطقه ملی و فرا ملی است.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۸
 
به گزارش زاهدانه، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در دهمین جلسه کمیسیون کارشناسی توسعه صادرات غیر نفتی اظهار داشت: علی رقم ظرفیت های خوبی که در استان داریم سیستان و بلوچستان به جایگاه واقعی خود در سهم تولید ناخالص ملی کشور نرسیده و باید موانع صادرات کالا ها و محصولات کشاورزی استان شناسایی و رفع گردد.
غلامعلی گنجعلی گفت: رفع موانع این مهم نیازمند تعامل، همکاری و هماهنگی دستگاه های اجرایی مرتبط با یکدیگر و اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی استان به جهت بازاریابی این محصولات است.
وی افزود: در خصوص صادرات محصولات کشاورزی تولید استان از جمله محصولات باغی ، هندوانه ، خرما ، پسته ، موز و ... قرار است طرحی توسط سازمان جهاد کشاورزی تهیه شود تا برای صادرات هدف گذاری صورت بگیرد که به طور مثال ظرفیت تولید موز استان ما چگونه است و تا چه میزان از این تولیدات به کشورهای دیگر صادر می شود.
گنجعلی با بیان افزایش قدرت ریسک پذیری تصریح کرد: باید موانع پیش روی صادرات را شناسایی و توانمندی هایمان را در کنار هم قرار داده و هزینه سنجی کنیم تا مسئولین ارشد استان بتوانند هزینه های دقیق و درست تحقق اهداف صادراتی را اخذ و مطالبه کنند.
وی در خصوص صادرات کالاهای تولیدی استان بیان داشت: در حوزه بخش صنایع واحدهای صنعتی که ظرفیت صادرات محصولات خود را دارند باید شناسایی صورت بگیرد تا واحدهای صنعتی دیگری که محصولات با کیفیت تولید می کنند ولی امکان و توانایی صادرات محصولات خود را ندارند از طریق واحدهای صنعتی قوی و صادرات گرا بازار فروش خارج از مرزهای استان داشته باشند و این واحد ها را تبدیل به خوشه های صنعتی کنند تا بتوانند جهت صادرات کالای خود از برند یکدیگر استفاده کنند.
گنجعلی در ادامه به مزیت های محصولات موز و هندوانه در استان اشاره نمود و اظهار داشت: ما می توانیم از ظرفیت تولید هندوانه استان در جهت بازاریابی استفاده کنیم چون این محصول در فصلی از سال در استان برداشت می شود که در استانهای دیگر امکان پذیر نیست و از آنجایی که محصول موز سیستان وبلوچستان نیز منحصر به فرد است و تقاضای زیادی را در بازارداخلی و خارجی به خود اختصاص داده است دارای بازار و صرفه اقتصادی مناسبی به دلیل کوچک و کم وزن بودن است.
وی با اشاره به اینکه باید برای سیستان و بلوچستان برند مشخصی تعریف کرد، افزود: این برند باید شامل کالایی باشد که ارزش افزوده خوبی داشته باشد تا این استان را در سطح کشور و جهان با این برنده معرفی کند.
گنجعلی تصریح کرد: از ظرفیت حمل و نقل دریایی جهت صادرات کالاهای استان و استانهای دیگر نباید غافل شد و جستجوی بازارهای جدید از طریق روش های سنتی دیگر امکان پذیر نیست و باید بانکهای استان و کشور بتوانند با بانک های کشورهای دیگر تعامل داشته باشند که این موضوعات نقش مهمی در توسعه صادرات کالاهای استان خواهد داشت .
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت ، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان در پایان خاطر نشان کرد: ما در سطح استان مشکلی از نظر نیروی انسانی کارآمد، تولید محصولات و کالاها و مشتری نداریم و امید است از طریق بنادر کنارک و چابهار صادرات کالاها و محصولات استان قوت بیشتری بخود بگیرد و این مشکل پیش رو ی صادرات محصولات و تولیدات استان رفع گردد .
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark