کد مطلب: 62605
 
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان خبر داد:
انتقال ۲ توله خرس سیاه بلوچی به کلینیک پارک پردیسان تهران
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان از انتقال ۲ توله خرس سیاه کشف شده از قاچاقچیان به پارک پردیسان تهران خبر داد.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۷
 
داود میرشکار در گفتگو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: ۲ توله خرس سیاه از یک دستگاه اتوبوس مسافربری توسط نیروهای ایست و بازرسی شهید سالاری شهرستان گناباد کشف و ضبط شد که پس از طی مراحل قانونی به اداره کل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان تحویل داده شد.

وی تصریح کرد: پس از طی مراحل اداری پژوهشگاه زابل به‌صورت موقت حفاظت مراقبت از توله خرس‌ها را با نظارت و همکاری این اداره کل، برعهده داشت.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان افزود: در زمان تحویل گونه‌ها و انجام معاینات پزشکی توسط دامپزشکان و متخصصان مرکز آنان متوجه پوسیدگی و عفونت در دندان نیش فک پایین توله خرس ماده که به نام نیکا نام‌گذاری شده بود، شدند که تحت‌نظر دامپزشکان و متخصصان آن مرکز تحت مراقب قرار گرفت.

وی ادامه داد: به‌مرور علاوه بر عفونت التهاب دندان و تورم در ناحیه فک بالا و پایین نیز بروز که به تشخیص متخصصان و دامپزشکان این مرکز آنتی‌بیوتیک تجویز و استفاده شد، اما بهبودی کامل حاصل نگردیده و ضرورت بررسی و انجام معاینات تخصصی مطرح شد که به دلیل عدم امکانات و تجهیزات درمانی حیات‌وحش در استان و در مشورت با سازمان حفاظت محیط‌زیست تصمیم به انتقال گونه‌ها به کلینیک پارک پردیسان گرفته شد.

میرشکار ادامه داد: باتوجه‌به هماهنگی‌ها و همکاری‌های صورت‌گرفته انتقال توله خرس‌ها با نام‌های نیکا و نیما با پرواز زاهدان - تهران انجام و توله‌ها به پارک پردیسان سازمان حفاظت محیط‌زیست انتقال داده شدند.

مدیرکل حفاظت محیط‌‌زیست استان ادامه داد: در زمان انجام معاینات پزشکی توله خرس‌ها در زمان خرس‌ها، دامپزشکان علاوه بر مشکل عفونت دندان و التهاب فک بالا و پایین در توله خرس ماده (نیکا) آثاری از زخم و آزار روی فک بالایی توله خرس نر (نیما) شدند که نشان از آزار و اذیت این گونه در زمان اسارت توسط قاچاقچیان حیات‌وحش دارد.

میرشکار اشاره کرد: خرس سیاه، در استان‌های کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان پراکنش دارد که پراکنش این گونه در استان سیستان و بلوچستان بیشتر در ارتفاعات کوه‌های مکران که از غرب به سمت کرمان و هرمزگان کشیده شده و از شرق به ارتفاعات مرکزی مکران در پاکستان امتدادیافته است.

وی تصریح کرد: ارتفاعات بزمان واقع در منطقه شکار ممنوع بزمان، ارتفاعات کوه بیرک واقع در منطقه حفاظت شده جنگلی بیرک، ارتفاعات و زیستگاه های منطقه حفاظت شده جنگلی پوزک در شهرستان نیک‌شهر و قصرقند و ارتفاعات و زیستگاه‌های منطقه حفاظت شده باهوکلات از جمله زیستگاه‌هایی است که این گونه مشاهده و ثبت شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌‌‌زیست استان گفت: خرس سیاه، از نظر حفاظتی جزء گونه‌های در معرض خطر انقراض سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار دارد و در جهان در طبقه «آسیب‌پذیر» (UV) فهرست سرخ IUCN قرار دارد؛ اما زیرگونه بلوچی خرس سیاه (Ursus thibetanus gedrosianus) در طبقه « به‌شدت در معرض خطر انقراض» (CR) است و در پیوست کنوانسیون CITES قرار دارد.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark