کد مطلب: 62679
 
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان خبر داد:
آغاز واکسیناسیون دام‌های سیستان و بلوچستان علیه بیماری تب برفکی
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: اجرای طرح واکسیناسیون بیماری تب برفکی از اول مردادماه آغاز می‌شود.
تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۰۸
 
ویدا معزی در گفتگو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی بسیار عفونی و به‌شدت واگیر است که به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تأمین بهداشت و تولید دام و فرآورده‌های دامی محسوب می‌گردد.

وی افزود: گاو، گوسفند و بز به این بیماری حساس هستند. علائم بیماری در دام شامل: تب بالا، بی‌اشتهایی، تشکیل ضایعات در مخاط دهان و بالشتک‌های دندانی، تاج سم و فضای بین انگشتی است و کاهش تولید شیر و در مواقعی قطع تولید شیر را به همراه دارد، در کنار سایر عوارض از جمله سقط‌جنین و ضایعات غیرقابل‌جبران دستگاه تولیدمثل و تخمدان‌ها (ناباروری) به همراه هزینه‌های کلان درمان دام‌های مبتلا (عفونت‌های ثانویه) و در مواقعی غیراقتصادی شدن دام مبتلا در اثر شدت ضایعات و همچنین تلفات دام‌های جوان و شیرخوار، سبب شده است که این بیماری به همراه سایر فاکتورها از جمله سرعت انتشار و شدت عفونت‌زایی، جزء مهم‌ترین بیماری‌های ویروسی دام محسوب گردد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان تصریح کرد: مهم‌ترین و اصلی‌ترین راه پیشگیری از شیوع بیماری استفاده از برنامه منظم واکسیناسیون است.

وی ادامه داد: برنامه عملیاتی واکسیناسیون جمعیت دام سبک‌وسنگین علیه بیماری تب برفکی در فاز اول سال ۱۴۰۲ به‌صورت رایگان و هم‌زمان در سراسر کشور از ابتدای مرداد تا انتهای شهریورماه به مدت ۲ ماه است.

معزی گفت: در این فاز واکسیناسیون پیش‌بینی می‌شود بیش از ۷۵ هزار رأس دام سنگین و بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار رأس دام سبک واکسینه شدند.

در پایان وی از دامداران تقاضا داشت به‌منظور ایجاد پوشش ایمنی مناسب حداکثر همکاری را با ادارات دامپزشکی شهرستان داشته باشند.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark