کد مطلب: 62691
 
سرخک از مسری‌ترین بیماری‌های واگیر؛
کودکان سیستانی و بلوچستانی بر علیه بیماری سرخک و سرخجه واکسینه می‌‎شوند
سرخک از مسری‌ترین بیماری‌های واگیر در استان‌های مرزی به‌خصوص سیستان و بلوچستان است که لزوم واکسیناسیون کودکان این استان یکی از ضرورت‌ها است.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۳۹
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زاهدنیوز، سرخک یک بیماری ویروسی و عفونی در کودکان است که این روز‌ها همه‌گیری آن در کشور سایه انداخته، و سهل‌انگاری در تزریق به‌موقع واکسن آن می‌تواند خطرساز باشد.

یک بیماری ویروسی است که باعث بروز دانه‌های قرمز روی پوست می‌شود. این دانه‌های قرمز ابتدا در صورت ظاهر می‌شود و سپس به سایر قسمت‌های بدن از جمله دست‌ها و پاها، گسترش می‌یابد.

این بیماری ممکن است با علائم دیگری مانند تب، سرفه و عطسه همراه باشد که به‌واسطه تماس مستقیم با یک فرد مبتلا یا از طریق هوا منتقل می‌شود.

اگر چه ایران توانست گواهی حذف سرخک بومی را دریافت کند، اما سرخک در اطراف آن به علت هم‌جواری با دو کشور افغانستان و پاکستان فراوان بوده، و علت آن ضعف واکسیناسیون در کشورهای همسایه است‎.‎

برای جلوگیری از ابتلا به سرخک و سرخجه، واکسیناسیون می‌تواند بسیار مؤثر باشد. واکسن‌های موجود برای این دو بیماری باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس‌های مسبب آن‌ها می‌شوند و از ابتلا به بیماری جلوگیری می‌کنند.

واکسیناسیون تنها راه پیگیری از سرخک

در همین راستا به دلیل هم‌جواری سیستان و بلوچستان با افغانستان و پاکستان و افزایش موارد مثبت بیماری سرخک در استان، کمپین واکسیناسیون تکمیلی سرخک و سرخجه از روز گذشته ۲۱ مردادماه برای کودکان استان آغاز شده است.

مهدی زنگنه، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به اینکه بیماری سرخک، بیماری بسیار مسری است که معمولاً کودکان و افراد جوان حساس را مبتلا کرده است بیان کرد: این بیماری معمولاً با علائمی مثل تب، خستگی، سرفه، آب‌ریزش از بینی و التهاب ملتحمه در افراد فاقد ایمنی به بیماری، ظاهر می‌شود.

زنگنه افزود: باتوجه‌به شروع طغیان بیماری سرخک در استان و ادامه روند افزایشی این بیماری طی ماه‌های اخیر و از طرفی هم‌جواری سیستان و بلوچستان با دو کشور افغانستان و پاکستان پویش واکسیناسیون تکمیلی سرخک و سرخجه به مدت ۳ هفته برای کودکان ۶ماهه تا زیر یک سال آغاز شده است.

وی تصریح کرد: از هم استانی‌ها درخواست می‌شود جهت انجام واکسیناسیون تکمیلی سرخک و سرخجه کودکان خود به نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت مراجعه کنند.

توصیه شده است: خانواده‌ها در صورت ناقص بودن و تأخیر در انجام واکسیناسیون کودکان در بازه سنی ۱۲ تا ۵۹ ماه، نسبت به تکمیل واکسیناسیون کودکان به نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع شهری، خانه بهداشت و پایگاه سلامت مراجعه کنند.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark