کد مطلب: 62627
 
برگ‌هایی از شیوه عزاداری در جنوب شرق کشور؛
امام حسین (ع) محور وحدت و انسجام اسلامی است
امام حسین (ع) محور وحدت و انسجام اسلامی در جهان است و از همه مذاهب برای این امام بزرگوار عزاداری می‌کنند.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۰۰
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زاهدنیوز به نقل از عصرهامون، محرم حدیث و آینه تمام‌قد به خاک افتادن عشق است، آنجا که عشق عاشقانه هفتاد و دو بار به خاک می‌افتد و دوباره همچون ققنوسی تازه نفس، از شعله‌های خویش برمی‌خیزد و در آغوش پروردگار خویش، سرفراز و مسرور، لبخند می‌زند و خود را در خلد برین از سر می‌گیرد.

محرم حکایت غریبی است که ریشه‌ای ۱۴۰۰ ساله در تاریخ دارد و هر سال تازه‌تر از سال قبل با حضور پرشور عاشقان مکتب ابا عبدالله الحسین رخ می‌نمایاند.

حسین(ع) یک شخصیت فرامرزی و واقعه کربلا یک واقعه فرامرزی است و نمی‌توان آن را در میان مرزهای ایران یا مرزهای شیعه یا سُنی محدود کرد، چراکه حسین(ع) شخصیتی متعلق به بشریت است.

همدردی عاطفی و همنوایی روحی با عاشورا و شهادت امام حسین علیه السلام و یارانش اختصاص به شیعیان ندارد و این مطلب حتی در میان اهل سنت نیز به مذهب خاص و گرایش ویژه محدود نمی‌شود، بلکه حالت فراگیر دارد.

با فرا رسیدن ماه محرم رنگ و بوی کوچه پس کوچه‌های سیستان وبلوچستان با نصب پرچم و بنرهای منتسب به عزای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیهم السلام، حسینی می‌شود.

مناطق مختلف سیستان وبلوچستان با داشتن آداب و رسوم خاص به عزاداری پرداخته به گونه‌ای که چاوشی و شووی خوانی، خیمه سوزاه، آئین سنتی خیمه حضرت قاسم(ع)، راه رفتن با پای برهنه، گل مالیدن بر سر و پاشیدن کاه بر سر عزاداران از جمله آداب به شمار می‌رود.

برپایی حکومت الهی و توحیدی از اعداف قیام امام حسین(ع) بود
علی باقری، کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اراده قلبی به حضرت امام حسین(ع) که برهمگان آشکار است، بیان کرد: هدف از قیام ایشان دفاع از دین اسلام و برپایی نماز و فریضیه مهم امر به معروف و نهی از منکر بود، باید این مهم را سرلوحه کار خود کرده و در برابر دشمن تن به ذلت ندهیم.

وی ادامه داد: برپایی حکومت الهی و توحیدی، برگرداندن ارزش‌های اصیل اسلام به آنچه پیامبر(ص) برای آن مبعوث شد و جلوگیری از انحرافات در دین از دیگر اهداف قیام امام حسین بود.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: امام حسین علیه السلام در واقع محور و نوعی انسجام ملی در بین تمام مسلمانان از هر نوع مکتب و هر نوع گرایش‌های اعتقادی که ما در پیش داریم، ایجاد فرمودند.

وی گفت: امروز نه تنها پیروان دین اسلام بلکه حتی پیروان سایر ادیان و غیر مسلمانان به امام حسین(ع) و بزرگی و عظمت این امام همام تمسک می‌جویند و از برکاتش استفاده می‌کنند.

هموطنان اهل‌سنت در عزاداری محرم با شیعیان همراه هستند
مولوی سیدمحمد درتکیده، مدیرانجمن اهل قلم بلوچ چابهار در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه شیعیان و اهل سنت اشتراکات زیادی با هم دارند که یکی از این اشتراکات قرآن است، بیان کرد: در قرآن خداوند در سوره شعرا جایگاه اهل بیت را چنین معرفی کرده‌اند «قُل لا أَسئَلُکُم عَلَیهِ أَجراً إِلاَّ المَوَدّةَ فِی القُربی» اگر کسی پیامبر اکرم را دوست دارد باید اهل بیت را نیز دوست داشته باشد و انتظاری که پیامبر از ما دارد محبت و مودت فی القربی است.

وی با بیان اینکه قیام امام حسین(ع) دل غافل مردم را بیدار کرد و درس آزادی و آزادگی را به همگان آموخت، افزود: ایشان درس ایستادگی و پایداری در مقابل ظلم و فساد را به ما آموخت و به ما یاد داد که در هر شرایطی که هستیم بتوانیم از حق و دین خدا و سنت رسول خدا دفاع کنیم.

مولوی اهل سنت با بیان اینکه امام حسین(ع) متعلق به تمام جهان است، ادامه داد: پیامبر اسلام رحمه للعالمین است، لذا امام حسین(ع) که فرزند رسول خداست هم متعلق به همه مذاهب محسوب می‌شود و نمی‌توان دیگران را از وجود این امام محروم کرد.

وی با بیان اینکه ما هم در منابع اهل سنت در مورد شخصیت امام حسین(ع) مطالب زیادی داریم، تصریح کرد: برادران اهل سنت به اصل محبت به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و جایگاه شخصیتی امام حسین(ع) اعتقاد دارند، هر چند که شیوه ابراز محبت و علاقه آنها نسبت به سیدالشهدا(ع) و شهادت آن حضرت با شیعیان فرق دارد.

مولوی درتکیده گفت: جوانان اهل سنت به امام حسین(ع) ارادت دارند و ما می‌بینیم که خیلی از جوانان اهل سنت در تکایا شرکت می‌کنند و از جمله فعالیتهای اهل سنت در ماه محرم تلاوت و ختم قرآن کریم، اعتکاف در مسجد و بیان وقایع کربلا توسط مبلغان است.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark