کد مطلب: 61702
 
به دنبال هویت شخصیتی معتادین،
معتادین متجاهر چگونه شناسنامه دار می شوند؟
رضا راحت دهمرده، مدیر کل ثبت احوال سیستان و بلوچستان گفت: معتادان کارتن‌خواب که فاقد شناسنامه و کد شناسایی هستند، در مرکز غربال و ارجاع معتادان فاقد گواهی و متجاهر شناسایی می‌شوند.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۵۳
 
به گزارش زاهدنیوز، اعتیاد به مواد مخدر یکی از مهمترین مشکلات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی است که عوارض ناشی از آن تهدیدی جدی برای جامعه محسوب شده و موجب رکود اجتماعی در زمینه‌های مختلف می‌شود.

اعتیاد به‌عنوان یک آسیب اجتماعی، هیچ‌گاه به‌طور کامل ریشه‌ کن نشده است اما با تدبیر و تلاش حداقل می‌توان آن را به کنترل درآورد، وجود معتادین متجاهر بر هویت شهر و فرآیند زیستی شهر اثرگذار است.

وجود معتادین متجاهر یکی از عوامل مهم و جدی نقض‌کننده امنیت در شهر است و واقعیت این است که اعتیاد همراه با تجاهر شکل به‌شدت پیچیده‌ای از اعتیاد و مسائل مربوط به آن است و کار در این حوزه نیازمند تلاش‌های مؤثرتری است.

تجاهر، حالت معتادی است که عمدا و به انگیزه نشان دادن کار خود و جلب توجه، در عموم اقدام به مصرف موادمخدر می کند.

در واقع معتاد متجاهر کسی است که اراده ‏آزادش نه از سر اضطراب بلکه به عمد و باانگیزه تجاهر، بر مصرف آشکار موادمخدر قرار گرفته است و این معتادین کسانی که مواد خود را تهیه و مصرف می کنند.

در همین راستا حمیدرضا عابدی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زاهدان که به خبرنگار ما گفت: براساس برآورد شهرداری بیش از هفت هزار معتاد متجاهر در زاهدان زندگی می کنند.

وی با اشاره به شناسنامه دار کردن معتادین افزود: سیستم شهرداری باید به ثبت احوال متصل شود اما به دلیل امنیتی متصل نیست باید پروسه قانونی طی شود و طبق اینکه این افراد سر انگشتانشان پیله زده بر روی سیستم مشخصات آن ها نشان داده نمی شود و باید عکس در چهار حالت گرفته تا سیستم اجازه ورود دهد.


رضا راحت دهمرده، مدیر کل ثبت احوال سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: معتادان کارتن‌خواب که فاقد شناسنامه و کد شناسایی هستند، در مرکز غربال و ارجاع معتادان فاقد گواهی و متجاهر شناسایی می‌شوند.

وی افزود: افرادی که ایرانی نیستند و حاصل از ازدواج زن ایرانی و مرد خارجی هستند به اداره اتباع معرفی و از طریق این اداره برای تشکیل پرونده هویتی اقدام می شود.

راحت دهمرده ادامه داد: معتادینی که شناسنامه دارند و یا شناسنامه آن ها به دلیل معتاد بودن و کارتن خوابی مفقود شده از طریق مراجعی که دستگیر یا از طریق کمپ معرفی می شوند اطلاعات هویتی آن ها از ثبت احوال استعلام گرفته می شود.

وی گفت: ثبت احوال استان به استعلام هویتی که آیا فرد پاسخ ادعای ایرانی بودن و داشتن شماره ملی تایید می شود و مشخصات به دستگاه استعلام گیرنده اعلام می شود.

مدیر کل ثبت احوال سیستان و بلوچستان تصریح کرد: با توجه به قانون ماده ۳۴ سازمان ثبت احوال کشور امکان ارائه مشخصات هویتی به غیر از خود فرد و مراجع قضایی امکان پذیر نیست و نیاز است یک تفاهم نامه از طریق وزارت کشور با سازمان ثبت احوال کشور تنظیم شود که در دست اقدام است که بعد از ایجاد تفاهم نامه، امکان اطلاعات امکان پذیر است.


انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark