کد مطلب: 61807
 
اجرای پروژه‌های شهری در گیرودار وعده‌های مسئولین؛
نبود فاضلاب شهری بزرگ‌ترین تهدید سلامت برای مناطق حاشیه‌نشین زاهدان/ اینجا بیماری می‌کارند!
نبود سیستم فاضلاب شهری مهم ترین معضل شهر زاهدان که سلامت مردم را تهدید می‌کند و عدم اجرای این پروژه در گیرودار وعده های مسئولین است.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۵۵
 
به گزارش زاهدنیوز، زاهدان یکی از کلان‌شهرهای سیستان و بلوچستان است که به دلیل نبود فاضلاب شهری در بعضی محلات شهر با معضل پس‌زدگی چاه‌های فاضلاب دست‌وپنجه نرم می‌کند.

نبود سیستم فاضلاب شهری مهم‌ترین معضل کلان‌شهر زاهدان است و در سال‌های آینده شهر در این زمینه با مشکل مواجه خواهد شد.

آسیب رسیدن به وسایل نقلیه، تخریب و ترمیم غیراصولی کوچه و خیابان‌ها و به‌تازگی خسارت‌های جانی ناشی از اجرای طرح فاضلاب شهری هم به مشکلات قبلی مردم شریف زرند اضافه کرده است.

سال‌هاست که اهالی مردم خیابان شریعتی شمالی در زاهدان با مشکل فاضلاب دست‌وپنجه نرم می‌کنند فاضلابی که بیشتر از سرویس‌های بهداشتی است و بهداشت منطقه را تهدید می‌کند.

یکی از موضوعاتی که در حفظ بهداشت شهری مؤثر است جمع‌آوری سیستم دفع فاضلاب به نحو مطلوب است که نقش اثرگذاری در حفاظت از محیط‌زیست دارد و نبود آن آرام شهروندان آن منطقه را بر هم می‌زند.

اجرای فاضلاب شهری دغدغه بسیاری از شهروندان زاهدانی است، وقتی پای درد و دل آنها می‌نشینیم همه از اجرای نامناسب آن گله‌مند هستند.

عدم و نبود بودجه، صدای شهروندان زاهدانی را درآورد

یکی از شهروندان زاهدانی به خبرنگار ما گفت: رهاکردن فاضلاب در کوچه‌های خیابان شریعتی شمالی ما را کلافه کرده و این امر سبب ابتلای کودکان ما به بیماری می‌شود، کودکانی که بازی می‌کنند، بارها توپ آن‌ها در فاضلاب‌های رها شده خانگی افتاده و از این طریق آلودگی به آن‌ها منتقل شده و مریض می‌شوند.

شهرکی یکی دیگر از شهروندان زاهدانی به خبرنگار ما گفت: مشکل آب و فاضلاب این منطقه به دلیل سرویس‌های بهداشتی است که از مسئولین تقاضا داریم به‌صورت حاد رسیدگی شود و بارها درخواست کردیم که گفتند بودجه نیست.

وی افزود: به دلیل بودن سنگ و کوه چاه زده نمی‌شود، ما منطقه فقیرنشین هستیم و اهالی ممکن است مریض شوند.

یکی از شهروندان گفت: چاه زده می‌شود؛ اما ظرف مدت 16 روز پر می‌شود و به دلیل هزینه بالا اهالی این منطقه قشر ضعیف جامعه هستند نمی‌توانند این کار انجام دهند مشکل خیلی بزرگی است تقاضا داریم هر چه سریع‌تر رسیدگی شود.

رهاشدن فاضلاب خانگی در معابر، تهدیدی برای سلامت جامعه

محمود فاطمی، رئیس شبکه بهداشت زاهدان در گفت‌وگو با خبرنگار ما نبود سیستم فاضلاب شهری در این منطقه را یکی از معضلات شهرستان عنوان کرد و گفت: رهاشدن فاضلاب خانگی در ملا عام در معابر عمومی و باتوجه‌به اینکه فاضلاب خانگی است، آلودگی میکروبی دارد و کسانی که در این منطقه زندگی می‌کنند به‌خصوص کودکان تهدیدی برای سلامت جامعه است.

وی افزود: تنها راه مشکل این موضوع اجرای شبکه فاضلاب است که با پیگیری‌هایی که از سمت دادیار حقوق عامه مرکز استان و برنامه بودجه شاهد اجرای این موضوع هستیم و چندین نوبت مکاتبه از طریق شهرداری زاهدان و آب و فاضلاب صورت‌گرفته است که باید هر چه سریع‌تر شبکه فاضلاب در این محله اجرا شود.

مشکلی برای صدور مجوز وجود ندارد

عباس یعقوبی، معاون عمرانی شهرداری زاهدان بیان کرد: مکاتباتی با آب و فاضلاب انجام شده و قرار شد مجوزهایی از سمت شهرداری زاهدان صادر شود که هیچ مشکلی برای مجوز نیست و حتی راغب هستیم کار سریع‌تر انجام شود.

مشکل عمده فاضلاب شهری، اعتبار و کمبود بودجه است

علیرضا قاسمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: در بحث فاضلاب شهری مشکل عمده آن اعتبار است که پیمانکار برای این پروژه 2 میلیارد مطالبات می‌خواهد و مکاتباتی با شهرداری برنامه بودجه داشته‌ایم که کار به‌زودی استارت می‌خورد.

به گفته قاسمی؛ تخصیصی تعلق‌گرفته کم‎‌تر از بودجه پیش بینی شده است و طی هفته‌های آتی تخصیص ابلاغ می‌شود که پیگیری یکی از پروژه‌ها فاضلاب شهری خیابان شریعتی شمالی است.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark