کد مطلب: 61780
 
مُهر سلامت بر زندگی مادران:
مراقبت‌های بهداشتی دوران بارداری؛ مهم‌ترین راهکار کاهش مرگ‌ومیر مادران است
کارشناس مادران باردار و جانشین مسئول واحد سلامت خانواده مرکز بهداشت زاهدان گفت: انجام مراقبت‌های بهداشتی دوران بارداری، زایمان و پس از زایمان مهم‌ترین راهکار جهت کاهش موارد مرگ‌ومیر مادران است.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۵۲
 
به گزارش زاهد نیوز، مرگ‌ومیر مادر بر اثر عوارض بارداری و زایمان، نشانه گری حساس از وضعیت زنان در جامعه، دسترسی به مراقبت‌ها، کفایت و کیفیت مراقبت‌های سلامتی و ظرفیت سیستم ارائه خدمات در پاسخگویی به نیازهای جامعه زنان بوده و نشان‌دهنده اوضاع اقتصادی و اجتماعی هر جامع هستند.

مرگ‌ومیر به دلیل عوارض بارداری و زایمان از مهم‌ترین شاخص‌هایی است که نشان‌دهنده وضعیت توسعه کشورها است.

جمعیت مادران باردار، از نظر شاخص‌های بهداشتی اهمیت دارد و مرگ‌ومیر در این گروه علاوه بر اینکه نشان‌دهنده شاخص‌های بهداشتی پایین است خود فاجعه‌ای بزرگ است.

این معضل سرمنشأ بسیاری از معضلات و محرومیت‌های دیگر از جمله؛ کمبود نیروی انسانی و نیروی کار و همچنین بیماری‌های روحی و روانی ازجمله افسردگی در خانواده‌ها به‌خصوص مادران و این قبیل مشکلات است.

برگزاری کلاس‌های آمادگی زایمان برای مادران باردار؛ یکی از راهکارهای کاهش موارد مرگ

نجمه هاشمی بنجار، کارشناس مادران باردار و جانشین مسئول واحد سلامت خانواده مرکز بهداشت زاهدان در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان کرد: مرگ‌ومیر مادران باردار یکی از خطرات عمده تهدیدکننده حیات انسانی و شاخص وضعیت کلی سلامت زنان در سیستان و بلوچستان است که بررسی دقیق‌تر آن یک ضرورت جدی است.

وی افزود: میزان مرگ‌ومیر مادران باردار از شاخص‌های مهم توسعه کشورها است و انجام مراقبت‌های بهداشتی دوران بارداری، زایمان و پس از زایمان مهم‌ترین راهکار جهت کاهش موارد مرگ‌ومیر مادران است که تردیدی در اثربخشی آن برای به ثمر رساندن یک بارداری سالم و تأمین سلامت مادر و نوزاد وجود ندارد.

هاشمی تصریح کرد: در حین انجام مراقبت‌های بهداشتی بیماری‌های زمینه‌ای با انجام غربالگری، بیماری‌های فشارخون، دیابت و عوامل خطر بارداری در مادر شناسایی و با انجام به‌موقع آزمایش‌ها و سونوگرافی مادر پس از ویزیت رایگان توسط پزشک در مراکز بهداشتی تحت درمان قرار گرفته است.

کارشناس مادران باردار ادامه داد: مراجعه به‌موقع مادر باردار به پایگاه‌های سلامت، پزشک و بیمارستان و دریافت درمان باعث کاهش موارد مرگ‌ومیر می‌شود.

جانشین مسئول واحد سلامت خانواده مرکز بهداشت زاهدان تشریح کرد: برگزاری کلاس‌های آمادگی زایمان توسط مربی آموزش‌دیده به‌صورت رایگان جهت مادران باردار یکی دیگر از راهکارهای کاهش موارد مرگ است.

وی خاطرنشان کرد: در این کلاس‌ها با ارائه آموزش‌های تئوری و عملی در مسائل مربوط به بارداری و زایمان بهداشتی، طبیعی و ایمن باعث می‌شود مادر برای یک زایمان طبیعی و با به‌کارگیری آموخته‌ها برای یک زایمان با حداقل درد آماده شود.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark