کد مطلب: 62040
 
معرفی جاذبه گردشگری در منطقه جنوب شرق؛
موزه پست زاهدان را بیشتر بشناسید
یکی از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی شهر زاهدان ساختمان قدیمی پست یا موزه پست زاهدان است.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۵
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زاهدنیوز، شهر زاهدان مقصدی ارزشمند برای سفر به جنوب کشور است، این شهر اساطیری با جاذبه‌های دیدنی متعدد، گردشگران را از سراسر دنیا به خود جذب می‌کند.

یکی از جالب‌ترین موزه‌های کشور که هرگز از رفتن به آن پشیمان نخواهید شد، موزه پست و ارتباطات زاهدان است.

این بنای ارزشمند تحت عنوان اداره ایالتی پست و تلگراف سیستان و بلوچستان در سال ۱۳۱۱ هجری شمسی در زمان حکومت پادشاهی رضاشاه پهلوی ساخته شد، این ساختمان یک طبقه در زمینی به مساحت ۵۴۹ متر مربع احداث شده و جزء معدود ساختمان‌های این منطقه است که در ساخت و تزئین آن از خشت و آجر استفاده شده است.

بیش از ۸ دهه از حیات این بنای تاریخی می‌گذرد، این اثر باشکوه و ارزشمند در طول ۸ دهه حیات خود، فعالیت چشمگیر متعددی داشته و دو دوره ممتاز در کارنامه فعالیت‌های خود به ثبت رسانده است.

موزه پست و ارتباطات سیستان و بلوچستان در گذشته به‌عنوان اداره پست و تلگراف فعالیت می‌کرد که سال‌ها بعد در سال ۱۳۸۴ این بنا با همت اداره کل میراث فرهنگی استان مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و کاربری جدید آن در سال ۱۳۸۷ آغاز شد.

ثبت موزه زاهدان در سال ۱۳۷۷

محمد رضا واعظی مقدم، رئیس اداره میراث فرهنگى، گردشگرى و صنایع دستى شهرستان زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: ساختمان موزه پست و ارتباطات زاهدان از جمله قدیمى‌ترین ساختمان هاى ادارى این شهر كه در دوران پهلوى اول براى انجام مراسلات پستى توسط دولت احداث شده است.

وی افزود: این بناى ارزشمند در سال ۱۳۷۷، با شماره ۲۱۵۷ در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده‌است.

واعظی مقدم تصریح کرد: ساختمان موزه پست و ارتباطات كه با استفاده از خشت خام و نماى آجرى در یك طبقه بنا شده در بافت تاریخى شهر زاهدان، حد فاصل طالقانی ۹ و۱۱ واقع شده است که بازدید از آن در ساعات ادارى امكان‌پذیر است.

رئیس اداره میراث فرهنگى، گردشگرى و صنایع دستى شهرستان زاهدان ادامه داد: در پى گسترش فعالیت هاى شركت پست بنا به ضرورت قسمتى از پلان اولیه كه مشرف به خیابان شریعتى بود تخریب شد و به جاى آن سازه جدیدى احداث كه تا مدت‌ها به عنوان اداره پست شهر زاهدان مورد مراجعه شهروندان قرار مى گرفت و پس از پایان عمر مفید، این ساختمان ناهمگون با بناى قدیمى در جهت آزادسازى عرصه اثر تاریخى برچیده شد.

واعظی مقدم ادامه داد: بخش‌های مختلف مجموعه موزه پست شامل؛ سالن اصلى، فضاهاى جانبى، مدیریت و نگهبانی مى شود.

این مسئول افزود: در سالن اصلى برخی از اسناد، مدارک و تاریخچه‌ای از تلفن، تلگراف، تمبر و پست در بورد‌هایی برای استفاده و مطالعه بازدید‌کنندگان ارائه شده و ویترین هایى نیز به نمایش آثار پست کهن از جمله انواع مهر‌های کشف شده در شهر سوخته سیستان اختصاص یافته است.

وی خاطر نشان کرد: مجسمه مرد پست چی در كنار دوچرخه و ماکت کبوتر خانه پست میرجاوه از دیگر عناصرى است كه بر جذابیت ورودى سالن اصلى افزوده است.

این مسئول افزود: بخش مربوط به تجهیزات پست و تلگراف متعلق به ادوار گذشته این موزه نمایش‌گر ابزارهایى قدیمى ماند؛ دستگاه تلگراف، تمبر زن، ترازو، رادیو لامپی، تلفن سلطنتی رومیزی و گرامافون است كه سیر تكامل صنعت پست و ارتباطات كشور را بازگو مى كند.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark