کد مطلب: 62602
 
کارشناس مذهبی:
کظم غیظ کردن از صفات بارز امام موسی کاظم است
کارشناس مذهبی گفت: فضایل و صفات معروف امام موسی کاظم کظم غیظ کردن در برابر همه ناملایمتی‌ها است.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۰۴
 
حجت‌الاسلام ابراهیم شاهوصد در گفتگو با خبرنگار زاهدنیوز ضمن تبریک و تهنیت ولادت امام موسی کاظم علیه‌السلام بیان کرد: فضایل و صفات معروف امام موسی کاظم، کظم غیظ کردن در برابر همه ناملایمتی‌ها است.

وی افزود: زمانی که فردی بدترین رفتار‌ها با آن امام می‌کردند با بزرگواری خود آن شخص را می‌بخشیدند و جواب فرد جاهل را نمی‌دادند؛ بلکه مورد لطف و محبت فرد را قرار می‌دادند.

کارشناس مذهبی تصریح کرد: در زمان جد بزرگوارشان، امام علی (ع) زمانی که فردی با فحش و ناسزا رفتار می‌کرد، ایشان صبوری می‌کردند و زمانی که یاران آن حضرت می‌خواستند با فرد خاطی برخورد کنند، امام آن‌ها را از این کار باز می‌داشتند.

وی ادامه داد: در روایات آمده است که امیرالمؤمنین با فردی که نسبت به ایشان رفتار نادرست داشتند، چند روز بعد به سراغ ایشان رفت و مقداری غذا و طعام به او داد تا خستگی وی برطرف شود.

حجت‌الاسلام شاهوصد اظهار کرد: امام در قبال این رفتار‌ها، هیچگاه رفتار سویی از خود نشان نمی‌داد، زمانی که فردی نسبت به ایشان بی‌ادبی و فحاشی می‌کرد امام جلو می‌رفتند و پیشانی آن فرد را بوسیدند و لطف و محبت ایشان باعث می‌شد که وی یکی از محبان اهل‌بیت شود.

وی گفت: امام موسی کاظم نیز مانند جد بزرگوار خود در قبال رفتار‌هایی نامناسبی که از مردم دریافت می‌کردند با مهربانی و عطوفت رفتار می‌کردند که باعث می‌شد فرد جذب و شیفته رفتار این بزرگوار شوند.

حجت‌الاسلام شاهوصد خاطرنشان کرد: روایتی بسیار زیبایی از امام موسی کاظم نقل شده است که فردی که دو روز زندگی‌اش شبیه هم باشد، امروز او با فردایش یکی باشد فردی مغبون است و کسی که دومین روزش بدتر از روز قبل باشد ملعون است.

وی افزود: برخی از افراد امروز و فردایشان با هم فرقی ندارد چه در اعمال، چه در کردار، چه در رفتار و ابعاد مختلف زندگی این افراد ملعون است.

حجت‌الاسلام شاهوصد عنوان کرد: نباید روز‌های خدا را تکراری گذر کند کسی که در خود افزایشی نبیند این فرد همیشه در نخسان و ضرر است، فردی که همواره در نقصان به سر می‌برد مرگ برای او بهتر است.

وی باتوجه‌به اهمیت شناخت ائمه اطهر ادامه داد: برای شناخت شخصیت بالای امام موسی کاظم می‌توانیم به کتب مختلف از جمله زندگی‌نامه این امام بزرگوار رجوع کرد.

حجت‌الاسلام شاهوصد تشریح کرد: باتوجه‌به اینکه ۲۸ تیرماه سال جاری، محرم فرامی‌رسد امام موسی کاظم اولین بنیان‌گذار دهه اول محرم است و این دهه را بین مردم و عزاداری و مناجات این ماه را بین مردم رواج داد.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark