کد مطلب: 61378
 
هر آنچه باید درمورد سل بدانید؛
سیستان و بلوچستان رکوردار بیماری سل در کشور است/ کودکان و سالمندان گروه های پر خطر در معرض بیماری
سیستان و بلوچستان بیشترین میزان‌ بروز و شیوع سل را در کشور دارا است.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۲۶
 
به گزارش زاهدنیوز، سل یک بیماری عفونی واگیر مي باشد. بيماري سل از سال هاي بسيار دور وجود داشته و افراد بسيار مشهوري نيز در دنيا به اين بيماري مبتلا شده اند. اين بيماري از قديم در کشور ما شناخته شده بود. در گذشته به اشتباه تصور مي کردند که نفرين کسي و يا شدت غم و غصه علت اصلي ابتلا به بيماري سل است.

این بیماری به دلیل افزایش شیوع در جهان، در سال ۱۳۷۲ از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان اورژانس جهانی اعلام شد و در سال۱۳۹۵حذف سل تا سال ۲۰۵۰ در سازمان بهداشت جهانی هدف گذاری شد.

امروزه یكی از بزرگترین مسائل بهداشتی جهان، بیماری سل است، ممکن است یک چهارم جمعیت جهان به باسیل سل آلوده باشند و درهر ثانیه یك نفر به تعداد آنان اضافه می شود.

میکروبی میله ای شکل (شبیه مداد) و بسيار کوچک به اندازه ۰۰۰۰۰۳/۰ متر وارد بدن شما شده که تنها توسط ميكروسكوپ ديده مي شود، به اين ميكروب ميله اي شكل «باسيل سل» مي گويند.
باسيل سل چون بسيار كوچك مي باشد، به راحتي در هوا شناور مي ماند چون عامل اين بيماري ميكروب مي باشد، لذا ممكن است اين بيماري از شما به افراد سالم منتقل گردد.

افراد مبتلا به سل نهفته معمولاً نمی‌توانند باکتری مایکوباکتریوم را به دیگران منتقل کنند، مگر اینکه سیستم ایمنی بدن از کار بیافتد، این وضعیت باعث فعال شدن مجدد شده و منجر به سل فعال می‌شود.

سل پنهان شبیه عفونت آبله مرغان است که خاموش می‌ماند و ممکن است سال‌ها بعد دوباره فعال شود.

سیستان و بلوچستان و گلستان بیشترین موارد ابتلا به سل را در کشور دارا می باشند و در حال حاضر در منطقه تحت پوشش دانشگاه که شامل شهرهای زاهدان، سراوان، سیب و سوران، میرجاوه و خاش می باشد تعدا ۲۵۰ بیمار مراحل درمان خود را سپری می کنند.

مصرف منظم و کامل دارو شرط اصلی موفقیت درمان سل است

محمد ساکنی، رئیس گروه بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: سل از دیر باز همراه بشر بوده به طوریکه عامل بیماری در مومیای های مصر ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد مشاهده شده است، بیماری سل به رغم گذشت دهه ها از شناسایی عامل بیماری سل و وجود داروهای موثر، همچنان از کشنده ترین بیماری های عفونی در دنیا و هر ۱۸ ثانیه یک انسان را به کام مرگ می کشاند.

وی افزود: سل یک بیماری عفونی واگیر است که عمدتاً ریه را درگیرمی کند اما قادر است کلیه اعضای بدن را نیز درگیر کند.

ساکنی تصریح کرد: بیماری سل از طریق تنفسی سرفه، عطسه، صحبت کردن انتقال پیدا می کند و از طريق دست دادن، آب، غذا، ظر ف مشترک، خون و فرآورده های خونی منتقل نمی شود.

رئیس گروه بیماری های واگیر با اشاره به علائم بیماری سل اذعان کرد: از مهم ترین علامت سل ریه سرفه مداوم بيش از ۲ هفته، خلط خونی، درد قفسه سينه، ضعف يا خستگی زياد، کاهش اشتها و کاهش وزن، تب گاهاً همراه با لرز و عرق شبانه است.

وی ادامه داد: در سل خارج ریه بسته به عضو مبتلا، علائم بالینی فرق می کند، مثلاً سل استخوان با دردهای استخوانی همراه است.

ساکنی با اشاره به اینکه چه کسانی بیشتر در معرض این بیماری هستند، بیان کرد: همه افراد جامعه در معرض خطر ابتلا به بیماری سل می باشند اما کودکان، افراد سالمند، افراد دیابتیک مبتلا به مرض قند، سوء تغذیه، سرطان ها، نارسایی مزمن کلیه، بیمران مبتلا به ایدز و کسانی که داروهای ضعیف کننده سیستم دفاعی بدن مثل کورتون و ضد سرطان استفاده می کنند در معرض این بیماری قرار دارند.

وی گفت: مهمترین راه تشخیص سل ریوی آزمایش میکروسکوپی خلط است، کشت خلط، عکس برداری قفسه سینه، سایر بررسی های تشخیصی نیز در صورت لزوم استفاده می شود اما درمان کامل با مصرف دارویی ۶ ماهه امكان پذير است.

این مسئول اذعان کرد: مصرف منظم و کامل دارو شرط اصلی موفقیت درمان سل است، خطر سرایت بیماری ۲ هفته پس از شروع درمان از بین می رود و درمان سل در شبکه های بهداشتی درمانی کشور به صورت رایگان است.

وی ادامه داد: مصرف نامنظم و ناقص داروهای ضد سل گذشته از اینکه باعث بهبودی کامل بیمار نمی شود و هزینه های درمان را هزار برابر افزایش می دهد، خطر بروز مقاومت داروئی را به دنبال خواهد داشت که باعث عوارض ماندگار در بیمار شده است.

ساکنی خاطر نشان کرد: طول دوره درمان را از ۶ ماه به ۱۲ تا ۲۴ ماه افزایش می دهد همچنین امید به بهبودی بسیار کم می شود و در بیشتر موارد بیمار مقاوم به درمان نیاز به بستری های طولانی مدت ۳ تا ۶ ماهه در بیمارستان پیدا می کند و متاسفانه احتمال انتقال نوع مقاوم سل به اطرافیان بیمار نیز افزایش می یابد.


انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark