کد مطلب: 61357
 
ازدواج آسان در گرو اشتغال و فضای مجازی
با کمک رسانه های گروهی و دادن مشاوره های لازم و الگوسازی جوانان موفق تلاش می کنیم فرهنگ ازدواج آسان نهادینه شود.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۴۴
 
به گزارش زاهدنیوز، در هر قوم و طایفه و دین و مسلکی تشکیل یک زندگی برای ادامه حیات بشرکه ما ازدواج می نامیم، یک روش و یک آیینی داشته که این امر نزد آنان گرامی بوده و آنرا مهم می دانیم و سعی کردیم این رویداد را با شکوه و شادی خاصی برگزار کنیم.

تشکیل خانواده در دین مبین اسلام بسیار مورد تاکید است و روایات زیادی از ازدواج وجود دارد که اهمیت این موضوع را در زندگی هر جوانی نشان می دهد اما گاهی تجملات و مشکلات زیادی بر سر راه ازدواج جوانان ایجاد می شود.

این امر در همان جغرافیای مکانی و جمعیت انسانی با کمیت و کیفیت استاندارد آن جامعه برگزار شده و هیچ مشکلی را ایجاد نکرده و زندگی بشری تاکنون ادامه داشته است.

طی چند سال اخیر به دلیل هزینه بالای مراسم عقد و عروسی شاهد کاهش ازدواج در جامعه هستیم، که به دلیل مشکلات اقتصادی و گرانی ها جوانان رغبتی به ازدواج ندارند اما ترویج ازدواج آسان در این زمینه ضرورت پیدا می کند.

اقوام کشور ما در هر استان، شهر و روستایی آداب و مناسبات خاص ویژه ازدواج جوانان داشته و هر طبقه و گروه اجتماعی به فراخور جایگاه و امکانات و با توجه به میراث باقی مانده از گذشت گاه واعتقادات ملی و مذهبی خویش امر ازدواج را برای فرزندان خود برگزار می کردند.

شاید در همان زمان هم به دلیل آبروداری و عدم توان مالی خانواده ها دغدغه هایی برای آنان وجود داشته اما خیلی حاد نبوده است اما آنچه در زمان معاصر موجب نگرانی و خارج شدن مراسمات و جشن ها از عرف و چهارچوبه معمول شده و موجب سنگینی شدن هزینه ها و سخت شدن اجرای آن شده است تحولات اجتماعی است.

مشاوره های قبل از ازدواج مهم ترین اقدام برای تشکیل خانواده و جلوگیری از طلاق است

در همین راستا محمد هادی اوین، کارشناس مسائل اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: بالا رفتن سطح رفاه اقتصادی جامعه و شروع فرهنگ نمایشی با دوران روستا نشینی و شروع توسعه صنعتی و شهری شدن فرهنگ در کشور و شروع مظاهر زندگی مدرن و به وجود آمدن طبقه متوسط و بوروکرات نوعی زندگی جدید و مبتنی بر رفاه و مصرف گرایی در کشور غالب شد.

وی افزود: از مهمترین اقدامات مهم برای تشکیل خانواده و جلوگیری از طلاق ارائه آموزش های لازم و مشاوره های قبل از ازدواج است، برخی از ازدواج های جوانان با هدف و مهارت نیست و به همین دلیل افراد مهارت زندگی مشترک را فرا نگرفته و در محیط زندگی با مشکل روبرو می شوند.

اوین با اشاره به وجود مشكلات فراوان در حوزه تشكیل خانواده، تصریح كرد: علاوه بر مشكلات اقتصادی بسیاری از موضوعات فرهنگی و اجتماعی در كشور مانع از تشكیل خانواده می شوند.

کارشناس اجتماعی اذعان کرد: با کمک رسانه های گروهی و دادن مشاوره های لازم و الگوسازی جوانان موفق تلاش می کنیم فرهنگ ازدواج آسان نهادینه شود.

وی ادامه داد: گسترش ارتباطات و آگاهی های جامعه از اتفاقات پیرامون و رسانه های دیدار و شنیدار در کشور و گسترش آن در دهه های اخیر که فضای مجازی نیز آن را به شدت تقویت کرده است و آحاد جامعه از مسائل همدیگر مطلع می شوند و سبکهای زندگی و مراسمات مختلف در اختیار همگی قرار می گرفت.


اوین با اشاره به اینکه تأخیر در سن ازدواج را از دیگر مشکلات این بخش میداند گفت: در صورت آشنایی جوانان با آموزه‌های دینی و شناخت سیره عملی ائمه می‌توانیم دیدگاه روشنی برای ازدواج به جوانان ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه کاهش خشونت های خانوادگی و آمار جرم و جنایت از مزیت های ازدواج آسان است خاطرنشان کرد: همچنین دارا بودن جامعه از شهروندان سالم، کاهش میزان مهاجرت و افزایش ارزش دارایی های افراد از مزایای ازدواج آسان و سالم برای اجتماع است.


انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark