کد مطلب: 61465
 
هر آنچه که باید درباره اوتیسم بدانید؛
زمان تشخیص علائم اوتیسم در کودکان تا ۲ سال
اوتیسم یک نوع اختلال رشدی، مغزی محسوب شده که بروز علائم اختلال اوتیسم در کودکان تا ۲ سالگی است.
تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۶
 
به گزارش زاهدنیوز، اختلال طیف اوتیسم (ASD) یک اختلال عصبی و تکاملی است که بر نحوه تعامل فرد با دیگران، یادگیری و رفتار او تأثیر می‌گذارد.

بیماری اوتیسم به واسطه مجموعه‌ای از رفتارهای دیگران مشخص شده و به صورت یک طیف بوده که بر افراد مختلف به شکل و درجات متفاوت تاثیر می‌گذارد.

نابهنجاری و نارسایی در ارتباط، پرداختن به فعالیت‌های تکراری و حرکات قالبی، مقاومت در برابر تغییر محیطی و تغییرات زندگی روزمره و واکنش غیرعادی نسبت به تجربه‌های حسی از ویژگی‌های افراد مبتلا به بیماری اوتیسم است.

وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سبک زندگی و میزان تحصیلات پدر و مادر تاثیری بر ابتلا کودک به اوتیسم ندارند، این اختلال بر رشد طبیعی مغز در قسمت تعاملات اجتماعی و مهارت های ارتباطی شخص اثر داشته و از مشکلات اصلی افراد مبتلا به اوتیسم، ناتوانی در برقراری ارتباطات کلامی و غیر کلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت های مرتبط با بازی است.

اولین ویژگی اوتیسم این که این بیماری اختلال یا تغییری در زبان به وجود می‌آورد، کودکان مبتلا به این اختلال در زمینه رشد زبان با تأخیر مواجه می‌شوند معمولاً در نیمی از کودکان اوتیسمی زبان رشد نمی‌کند به گونه‌ای که آن‌ها صحبت نمی‌کنند یا تکلم‌شان با اختلال شدید همراه است.

درمان اوتیسم باید در اسرع وقت پس از تشخیص شروع شود، مراقبت و ارائه خدمات مناسب و به موقع می‌تواند مشکلات کودک را کاهش دهد و در عین حال به او کمک کند و مهارت‌های جدید را بیاموزد و نقاط قوت خود را تقویت کند

توانایی یادگیری مطالب با جزییات دقیق از سری نقاط قوت بیماران اوتیسم

نرگس شهرکی، مربی کشوری اختلالات تکاملی در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: اوتیسم یک اختلال عصبی و تکاملی است که بر نحوه تعامل فرد با دیگران، برقراری ارتباط، یادگیری و رفتار تاثیر می گذارد.

وی افزود: اوتیسم در هر سنی قابل تشخیص اما به عنوان یک اختلال تکاملی توصیف می شود معمولا این علائم در ۲ سال اول زندگی مشاهده می شود اغلب افرادی که مبتلا به اوتیسم هستند مشکل در برقراری ارتباط و تعامل با دیگران دارند داشتن علایق محدود و رفتارهای تکراری است علائمی که بر عملکرد فرد در مدرسه، کار و زندگی تاثیر می گذارد.

شهرکی تصریح کرد: بیماران اوتیسم با توجه به علائمی که دارند آن را یک جوری تجربه می کند افراد از نظر جنسیت، قومیت، نژاد و وضعیت اقتصادی به این اختلال مبتلا می شوند اگر بیماری اوتیسم یک بیماری مادام العمر است اما مداخلات مناسب می تواند علائم و عملکرد روزانه فرد بهبود ببخشد.

مربی کشوری اختلالات تکاملی اذعان کرد: علائم و نشانه های اوتیسم معمولا افراد در نحوه ارتباطات و تعاملات اجتماعی به مشکل بر می خورند همه مبتلایان این رفتار را ندارند، علائم در ارتباطات و تعاملات اجتماعی از قبیل برقراری تماس چشمی در هنگام صحبت کردن و در زمان ارتباط دیگران به نظر می رسد نگاه یا گوش نمی کنند، عدم به اشتراک گذاشتن علایق و سلیقه ها و احساسات است.

وی ادامه داد: پاسخ ندادن یا کندی در واکنش یا درخواست های شفاهی دیگران برای جلب توجه، مشکل در ادامه دادن صحبت با دیگران از سری علائم بیماری اوتیسم است.

شهرکی افزود: داشتن علاقه شدید به موضوعات خاص مثل اعداد و رنگ، ناراحت شدن از تغییرات جزیی، حساسیت بیشتر به محرکات حسی مثل نور و صدا است.

مسئول با اشاره به نقاط قوت بیماران اوتیسم تشریح کرد: توانایی یادگیری مطالب با جزییات دقیق، به خاطر سپردن اطلاعات برای مدت طولانی و توانایی کسب مهارت عالی در ریاضی، علوم و موسیقی است.

وی با توجه به اینکه این افراد به چه دلیل دچار اوتیسم می شوند گفت: محققان طبق مطالعاتی که انجام دادند ژن ها همراه با عوامل محیطی می تواند به گونه ای بر تکامل تاثیر بگذارند، برخی از عواملی که با افزایش احتمال اوتیسم مرتبط است داشتن خواهر یا برادر اوتیسم، سن بالای والدین، اختلالات ژنتیکی مثل سندروم دان و وزن بسیار کم هنگام تولد است.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark