کد مطلب: 62247
 
یادداشت؛
المان‌های شهری با هدف افزایش زیبایی بصری جانمایی شدند
المان‌های شهری با هدف ایجاد رابطه‌ای نزدیک بین ابعاد اجتماعی و فیزیکی شهر جانمایی شدند.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۵۸
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زاهدنیوز، هویت درهر جامعه، نشان ازفرهنگ آن جامعه است وفضا‌هایی همساز با هویت شهری موجب آرامش امنیــت و مشارکت شهروندان می‌شود.

فضا‌های شهری محل تعاملات اجتماعی است و این تعاملات درمکان‌هایی دیده می‌شود که برای شهروندان حس امنیت وحس تعلق را فراهم کند.
وجود المان‌های شاخص علاوه بر زیبایی، کیفیت فضا را ارتقا می‌دهند و این کیفیت است که بر ذهن انسان نقش می‌بندد و بر حس مکان و خاطرات جمعی شهروندان تأثیر می‌گذارد.

طراحان شهری باید درفضا‌های شهری، المان‌هایی را استفاده کنند که سبب انتقال هویت شهری دراذهان شود که به رضایتمندی شهروندان و بهبود کیفیت محیط شهری کمک می‌کند.

نشانه‌های شهری به عنوان یک عنصر خاص نماد شاخص فضای شهری عمل می‌کنند.

این نشانه‌ها در راستای سبک‌ها، روش‌ها و اعتقادات یک اجتماع شکل می‌گیرند و می‌توانند به معرفی یک منطقه‌ی خاص به لحاظ تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی بپردازند که دربرقراری ارتباط مؤثر شهروندان و کسانی که به محل رفت وآمد دارند نقش مهمی دارند.

هدف دیگر المان‌ها ارتقای کیفیت و ایجاد سرزندگی فضا‌های شهری و زیبایی و شادابی است.

نصب نشانه‌های شاخص شهری و کمک گرفتن از ابزار‌هایی جهت زیباسازی آن‌ها از عوامل مهم ایجاد محیط سالم و با نشاط برای زندگی شهروندان است.

اولین نقشی که بر طراحی نماد شهری قائل می‌شویم؛ ارتباط بصری و درک معنایی مناسب بین طرح وانسان است که وظیفه زیباسازی محیط شهری را برعهده می‌گیرند.

ازآنجایی که طراحان شهری نقش مهمی درایجاد ومکان‌یابی فضا‌ها و نماد‌ها دارند درایجاد فضا‌های شهری متناسب با محیط شهری نیازمند شناخت کافی از هویت شهری و رفتارشناسی انسان هستند تا با بهره‌گیری از این موارد بتوانند فضای شهری مناسبی برای تعاملات اجتماعی و زندگی جمعی شهری، طراحی و اجرا کنند و بتوانند به نحوی کیفیت زندگی شهری را بالا برده و شهر را متمایز از دیگر شهر‌ها ساخت و به مکان جذاب جمعیت و گردشگران تبدیل شود.

این خصوصیت به ویژه برای توریست‌ها و کسانی که کمتر به منطقه‌ی مورد نظر رفت و آمد می‌کنند اهمیت دارد چرا که در مسیریابی و آدرس دهی صحیح برای پیدا کردن یک منطقه‌ی خاص شهری مشخصه و نماد خاص آن منطقه اهمیت دارد.

این نماد در شناخت منطقه اهمیت دارد و برگرفته از اتفاق یا تاریخچه‌ای خاص در محل مورد نظر باشد.

یکی از اهداف المان‌ها می‌تواند اطلاع‌رسانی و معرفی منطقه‌ای خاص به لحاظ تاریخی جغرافیایی فرهنگی و ویژگی‌های خاص مردم آن منطقه بوده و یا به اتفاق یا رویداد خاصی در منطقه اشاره کند.

المان‌های نمایشی همانگونه که از اسم‌شان برمی‌آید صرفاً جنبه نمایشی هنری و زیبایی دارند و مفهوم خاصی را اصولاً بیان نمی‌کنند.

المان بیانی این نوع از المان بر خلاف نمونه نمایشی در مکان‌های عمومی نصب می‌شود با مخاطب عام و به طور کل افرادی که در مقوله هنر اطلاعات چندانی نیاز ندارند، ارتباط برقرار می‌کند.

المان عملکردی بر خلاف دو نمونه گفته شده، طراحی و ساخت این نوع از المان شهری نیازمند تحقیق و مطالعه در زمینه برخی نیاز‌های خاص انسانی برای استفاده بهینه در فضا‌های نصب، طراحی و تولید می‌شود.

به قلم: حسن میرشکار، استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان- کارشناس اجتماعی

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark