کد مطلب: 36678
 
افزایش صادرات با تحول در زنجیره تولید/ کود و سم قلابی بلای جان درختان
عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران گفت: برای افزایش صادرات در محصولات کشاورزی باید در زنجیره تولید تا بازار مصرف تحول ایجاد شود.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۴۴
افزایش صادرات با تحول در زنجیره تولید/ کود و سم قلابی بلای جان درختان
 
به گزارش زاهدانه ، صادرات کالا یکی از شاخصه‌های یافتگی در جهان می‌باشد.

کشور ما نیز برای توفیق در توسعه اقتصادی و افزایش مبادلات تجاری باید به سمت توسعه صادرات غیر نفتی حرکت کند.

گفتنی است با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در کشور می‌توان در صادرات غیر نفتی در جهان به جایگاه ویژه‌ای دست یافت.

براساس این گزارش خرما یکی از محصولات مهم و استراتژیک ایران است که قدمت کشت آن به بیش از 4000 سال پیش می‌رسد.

98 درصد خرمای تولیدی کشور در شش استان خوزستان، کرمان، بوشهر، فارس، سیستان و بلوچستان و هرمزگان تولید می‌شود و ایران یکی از تولیدکنندگان عمده خرما در جهان است.
 
*ساختار تولید در محصولات کشاورزی سنتی است

ابراهیم الهام‌پور عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اشاره به سنتی بودن ساختار تولید محصولات کشاورزی گفت: برای افزایش صادرات در محصولات کشاورزی باید در زنجیره‌ی تولید تا بازار مصرف تحول ایجاد شود.

وی بحران آب و عدم مکانیزاسیون را دو شکل عمده در تولید خرما ذکر کرد وافزود: با توجه به این که خرما مقاوم است اما در استان‌های تولید کننده خرما با بحران آب مواجه هستیم.

الهام‌پور با اشاره به صادرات 43 هزارتن خرما در سال 92 گفت این میزان صادرات 180 میلیون دلار ارز وارد کشور کرده است.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران تصریح کرد: باید در تولید خرما به سمتی حرکت کنیم که تولید براساس تقاضا باشد یعنی بازار مصرف تعیین کند که چه محصولی تولید شود.

الهام پور گفت: به عنوان مثال خرمای زاهدی بیشتر به پاکستان و افغانستان صادر می شود و خرمای مضافتی نیز در روسیه بازار خوبی پیدا کرده است.

وی در ادامه با انتقاد از پایین بودن سرانه مصرف خرما در کشور گفت: متاسفانه خرما در کشور ما تنها در مراسم‌های خاص مصرف می‌شود و در سبد غذایی خانوار جایگاهی ندارد.

وی در ادامه با تاکید بر ظرفیت بالای خرما در صادرات و در بازار مصرف گفت: با سیاست‌های حمایتی دولت در راستای حمایت از کشاورز و ارائه تسهیلات می توان شاهد رونق تولید، کاهش ضایعات وافزایش صادرات بود.

 *بسته‌بندی مناسب موثر در افزایش صادرات  

با توجه با اینکه بسته‌بندی مناسب خرما در افزایش صادرات موثر است اما همچنان خرماهای تولید شده در مرزها در کیسه به کشورها صادرو در آبی در بسته بندی شکیل با قیمتی بالاتر به کشورهای دیگر صادر می شود.

گفتنی است: فعالان این حوزه بسته‌بندی را عاملی موثر در افزایش صادرات عنوان می‌کنند که متاسفانه تاکنون توجه کافی در آن شده است.
 
*کود و سم قلابی عامل خشکی درختان خرما

این گزارش می‌افزاید شکلات خرما تنها به عدم بسته‌بندی مناسب و نبود فرآوری خلاصه نمی‌شود.

بلکه به گفته تولید‌کنندگان کود و سم قلابی موجب از بین رفتن درختان و کاهش تولید محصول شده است.

در این بین تنها دولت می‌تواند با نظارت بر واردات کود و سم مانع از این‌گونه آسیب‌ها به درختان خرما و دیگر محصولات کشاورزی شود. 

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark