کد مطلب: 61229
 
هشدار؛
زنگ خطر مالاریا به صدا در آمد
مالاریا یکی از بیماری‌های عفونی است که در مناطق گرمسیری شیوع فراوانی دارد و باید برای پیشگیری از آن در آب وهوای گرم اصول بهداشتی را رعایت کرد.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۹
 
به گزارش زاهدنیوز، براساس برآورد سازمان جهانی بهداشت، سالانه حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به ‌دلیل گزیده شدن توسط پشه آنوفل ماده به مالاریا مبتلا می‌شوند که حدود دو تا سه میلیون نفر از آن‌ها در اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

از زمان گزیده شدن توسط پشه آلوده تا بروز علائم بیماری بین هفت تا ۱۴ روز طول می‌کشد و پس از این دوره کمون، مبتلایان احساس سرما و لرز می‌کنند و در نهایت تب شدید و تعریق می‌کنند.


افراد دارای مالاریا، معمولا دارای این علائم می باشند: احساس ناخوشی و تهوع شدید، تب بالا، لرز. هر ساله، نزدیک به ۲۱۰ میلیون نفر به مالاریا مبتلا می‌شوند و حدود ۴۴۰ هزار نفر بر اثر این بیماری می‌میرند عمده‌ی افرادی که بر اثر ابتلا به این بیماری از دنیا می‌روند، کودکان خردسال در آفریقا می‌باشند.

مالاریا به دنبال نیش زدن افراد به وسیله پشه آلوده به انگل منتقل می شود

انگل پس از ورود به جریان خون به کبد نفوذ کرده و با آلوده کردن سلولهای کبدی، باعث پاره شدن آنها شده و مجدداً به جریان خون وارد می شود. که در این مرحله به تکثیر در سلولهای خونی می پردازد. بالاخره پشه دیگر فرد را نیش می زند، که بدنبال آن سلولهای آلوده شده به انگل را وارد دستگاه گوارش خود می کند. که این پشه باعث انتقال بیماری به اشخاص دیگر می شود.


خداداد دوران گرگیچ، کارشناس مالاریا ستاد مرکز بهداشت زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: افرادی که به بیماری مالاریا مبتلا می شوند ابتدا احساس سرما کرده و و سپس لرز می کنند و بعد دچار تب می شوند و تعریق را تجربه می کنند که به این مراحل حمله مالاریا گفته می شود.

وی با اشاره به ورود زائران پاکستانی به زاهدان افزود: در هر جایی که موکب وجود دارد داروی مالاریا و مواردی که مشکوک به مالاریا هستند کیت تشخیص گرفته می شود.

گرگیچ تصریح کرد: نسبت به سال گذشته 4 برابر میزان ابتلا به پشه مالاریا افزایش یافته است.

این مقام مسئول گفت: به محض مثبت بودن علائم، دارو همان لحظه به مریض داده می شود در مراکز شهری و روستایی کیت تشخیص وجود دارد و کمبود دارو در زاهدان نداریم.

وی با اشاره به اینکه بیشتر موارد مبتلا در مراکز روستایی رخ می دهد افزود: در این مراکز آموزش های لازم به مردم داده می شود و افرادی که در مرز تردد می کنند باید به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.


انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark