کد مطلب: 61109
 
هشداری که باید جدی گرفته شود؛
امیکرون در کمین جان کودکان/ افزایش ابتلای کودکان به سویه جدید در جنوب شرق کشور
عادی انگاری شرایط و بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند آتش زیر خاکستر کرونا را شعله ورتر کند و شمار مبتلایان و از جمله کودکان را در روزهای آینده افزایش می دهد.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۸
 
به گزارش زاهدنیوز، در این روزها کرونا افراد بسیاری را در سرتاسر جهان درگیر خود کرده است. در میان تمام آن‌ها مظلوم‌ترین گروه، کودکان هستند که با عدم شناخت از علائم و عوارض کرونا در کودکان، آن‌ها را به کام مرگ می‌کشاند.

کرونا ویروسی است که کودک، پیر و جوان نمی‌شناسد و انسان‌ها را در تمام سنین با خود درگیر می‌کنند، اغلب افراد تصور می‌کنند که حتما کودکان باید از بزرگسالان کرونا را دریافت کنند و ممکن نیست که با رفتن به محیط‌های خارج خانه خود را در معرض خطر قرار دهند.

امیکرون گونه ای از ویروس SARS-CoV-2 است که باعث کووید-۱۹ می‌شود. این گونه اولین بار در نوامبر ۲۰۲۱ در آفریقای جنوبی شناسایی شد و در اوایل دسامبر ۲۰۲۱ در ایالات متحده یافت شد، با انتشار نوع بسیار مسری امیکرون، افراد بیشتری به کووید-۱۹ مبتلا می¬‌شوند.

افزایش ابتلای کودکان به سویه امیکرون نسبت به سویه‌های قبلی آن قدر واضح است که وزارت بهداشت این بار مهمترین اقدام خود را برای مقابله با پیک جدید افزایش تخت و امکانات بیمارستانی برای کودکان اعلام کرده است.

میزان شیوع کرونای امیکرون در میان کودکان افزایش پیدا کرده است و اغلب به تزریق سرم نیاز پیدا می‌کنند زیرا تمایلی به غذا خوردن یا نوشیدن مایعات ندارند؛ اما معمولاً درگیر مشکلات تنفسی نمی‌شوند. شدت بروز کرونای امیکرون در خردسالان خفیف‌تر است و در مقایسه با بزرگسالان خیلی به دستگاه تنفس مصنوعی نیاز پیدا نمی‌کنند.

برخلاف پیک‌های قبلی تعداد کودکانی که به کرونا مبتلا می‌شوند از بزرگسالان بیشتر است و ظاهرا گروه هدف اومیکرون گروه سنی زیر 12 سال است؛ زیرا حتی نوزاد چند روزه‌ مبتلا به کرونای اومیکرون هم در بین بیماران‌مان بستری داریم.

علائم امیکرون در اطفال عمدتا شامل؛ تب،گرفتگی و آبریزش بینی و سرفه بوده که در این پیک به شکل خروسک (همان سرفه‌های سینه خش دار)، یا کروپ دیده می‌شود؛ از دیگر علائم می‌توان به بیحالی، ضعف و بی اشتهایی و تهوع و استفراغ و همینطور گلودرد اشاره کرد.

افزایش شیوع زیرسویه های امیکرون در کودکان

عبدالواحد شهنوازی، رئیس بیمارستان تخصصی کودکان حضرت علی اصغر (ع) زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: از ابتدای تیر ماه 32 کودک بیمار مشکوک به کووید19 در این مرکز بستری شده اند که بر اساس آزمایشات انجام شده ابتلای 9 کودک به کرونا قطعی شده است.

وی افزود: مشکلات گوارشی و تنفسی از شایع‌ترین علائم کودکان مبتلا به کرونا در این بیمارستان می باشد.

شهنوازی تصریح کرد: آمار مبتلایان به کرونا رو به افزایش است به تمامی هموطنان عزیز توصیه می شود با مراجعه به مراکز نسبت به تکمیل واکسیناسیون خود اقدام کنند.

رئیس بیمارستان علی اصغر گفت: تزریق دز یادآور به افراد حائز شرایط رعایت تمامی دستوالعمل های بهداشتی از سوی والدین و عدم حضور کودکان در اماکن شلوغ و پرتردد خطر ابتلا به کرونا را در کودکان کاهش می دهد.


انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark