کد مطلب: 61078
 
در ادامه مشکلات شهری در مرکز استان؛
زاهدان، کلانشهری با ضعیف ترین مبلمان شهری و زیر ساخت های اولیه / پیاده رو هایی که فقط در بالاشهر قابل استفاده است
با وجود اینکه سالهاست از شهر زاهدان به عنوان کلانشهر یاد می شود اما با وجود معابر غیراستاندارد، رشد نامتوازن شهری و کمبود بسیاری از امکانات خدماتی و رفاهی این سوال در ذهن بسیاری از شهروندان متبادر می شود که زاهدان چگونه نام کلانشهر را یدک می کشد.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۵۵
 
به گزارش زاهدنیوز، مناسب سازی فضاهای شهری به ویژه پیاده روها یکی از مباحث اساسی است که از جهت مختلف اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی در زندگی شهروندان تأثیر عمده و نقش برجسته ای دارد.

در راستای ارائه خدمات رسانی مطلوب، تامین امنیت و رفاه حال شهروندان و افزایش زیبایی بصری شهر، شهرداری های منطقه ای باید با برنامه ریزی صحیح در طول سال، تعمیر و بهسازی پارک های محله ای را در دستور کار خود قرار دهند.

ساخت و سازهای گسترده در کلان شهر زاهدان و سکونت یک باره جمعیت زیادی از مردم در این منطقه، بدون تامین زیرساخت‌های لازم برای رفاه مردم، سبب ایجاد مشکلات زیادی برای ساکنان شده و این موضوع طی این سال‌ها گلایه مندی مردم را به دنبال داشته است.

با وجود ظرفيت هاي فراوان اقتصادي در اين شهر اغلب معابر فاقد آسفالت و روسازي مناسب هستند و تردد روزمره خودروها و نيزعابران در معابرعمومي در سطح شهر با چالش هايي همراه مي شود.

شماری از شهروندان زاهدان از وضعیت نامطلوب و نابسامان آسفالت معابر و گذرگاه های شهری و خاكی بودن پیاده روهای خیابان ها و کوچه های منطقه 2 از جمله بولوار ثارالله، پاستور و امیرکبیر گلایه دارند.

چهره مخدوش شهر زاهدان با پیاده روهای خاکی

محمد میری یکی از شهروندان زاهدانی در این باره می گوید: اكثر خيابان و معابر این شهر دچار فرو رفتگي يا شكستگي آسفالت با چاله هاي كوچك و بزرگ با تكه هاي آسفالت كنده شده از سطح زمين هستند كه گاه به راحتي منشا سوانح رانندگي هم مي شوند.

وی افزود: وقتي آسفالت خيابان هاي این شهر را با ساير شهرهای دیگر مقايسه مي كنیم، تاسف مي خوریم كه چرا عمران شهري در شهرما تا اين حد پايين است.

يك تعميركار جلوي بندي سازي خودرو در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: خيابان هاي شهر دارندگان خودرو را با هزينه هاي زيادي براي تعمير جلوبندي مواجه كرده است و با توجه به وضعيت نامناسب آسفالت خيابان هاي شهر و غیر استاندارد بودن سرعت گیرها خودروها بايد در طول سال يك يا دو بار براي تعمير جلوبندي به تعميرگاه مراجعه كنند.

یکی از رانندگان تاکسی نیز در این باره گفت: چاله‌های ایجاد شده در سطح خیابان‌ها و همچنین حفاری‌های انجام شده از سوی شرکت‌هایی چون آب و فاضلاب، مخابرات، گاز که بدون بهسازی یا با مدت زمان خیلی طولانی برای تعمیر، رهاشده و باعث خرابی جلوبندی خودروهای سواری شده است.

پیاده روهایی که حتی یکبار هم رنگ آسفالت را به خود ندیدند

یك كارمند دولت افزود: در شرایطی كه بسیاری از کوچه های شهر در خیابان های اصلی و پرتردد به سنگفرش پیاده روها و زیباسازی معابر روی آورده اند، جای شگفتی است كه پیاده روهای زاهدان مانند خیابان جمهوری حتی از آسفالت هم بهره نبرده است و برای تردد باید کنار خیابانی که ماشین ها با سرعت در حال گذر هستند رفت و آمد کرد که خطر تصادف برای کودکان و نوجوانان را افزایش می دهد.

وی ادامه داد: مدتی است که فاضلاب و روان کردن آن در مسیل مجاور علاوه بر اینکه این محیط را آلوده کرده بوی تعفن آن ساکنان این منطقه را آزار می‌دهد که معضل زیست محیطی رهایی فاضلاب‌های خانگی و پساب های شهری جلوه های ناپسند و خطرهای بهداشتی و زیست محیطی ایجاد کرده است.

آسفالت، بهسازی و بازسازی فضای سبز در قالب فعالیت های عمرانی منطقه 2 زاهدان در دست اقدام است

پیمان ناروئی، شهردار منطقه 2 زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: احداث، بهسازی و بازسازی فضای سبز و پارک های محله ای سطح منطقه 2 در قالب فعالیت های عمرانی در حال انجام است که نگهداری از این اماکن تفریحی و رضایت مندی شهروندان از دیگر اهداف اجرایی کردن این فعالیت ها به شمار می رود.

وی با بیان اینکه این خدمات در بودجه عمرانی سال جاری این شهرداری پیش بینی شده است افزود: آسفالت محدوده خیابان های امیرالمومنین، بهشتی، مهر، خیام، ثارالله، پاستور و امیرکبیر در دستور کاری حوزه عمرانی و خدمات شهری این منطقه قرار گرفته است.

شهردار منطقه 2 زاهدان تصریح کرد: فضای سبز پارک بانوان فاز 2 در حال اجرا می باشد که شامل آب نما، نصب آلاچیق، اجرای بازارچه محلی، اتاق مادر و کودک، زمین مینی گلف، فوتبال، اسکواچ و پارک های محلی در دست اقدام است.


بهسازی پارک های محله ای و افزایش سرانه فضای سبز از اقدامات مهم شهرداری منطقه 2 است

وی ادامه داد: درحال حاضر بهسازی پارک تقاطع خیابان آرش و پاستور، بدر و بهسازی پارک قلنبر، خرمشهر و رودکی در قالب پروژه های عمرانی انجام خواهد شد.

ناروئی گفت: تغییر جداول خیابان خرمشهر و پارک محلی حدود 6 هزارمنر در مجتمع مسکونی انقلاب احداث می شود.

وی با اشاره به اهمیت سرانه فضای سبز اذعان کرد: با توجه به اقلیم شهر زاهدان و نبود فضای سبز به اندازه کافی و همچنین پارک های محلی مشهود است و یکی از اهداف مهم در حوزه شهرداری منطقه 2 افزایش سرانه فضای سبز می باشد.

ناروئی افزود: آسفالت سطح معابر خیابان های خیام، غدیر و فلسطین در حال انجام است که معاونت عمرانی طراحی آسفالت در منطقه 2 اجرایی و 30 هزار متر مربع امسال در برنامه کاری پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: پیاده روی های خاکی امسال در بودجه پیاده روسازی بلوار ثارالله از تقاطع میدان امام رضا(ع) تا خیابان پاستور و خیابان خیام و قلنبر تا اخر سال اجرایی می شود.

شهردار منطقه 2 زاهدان خاطرنشان کرد: مشکل فاضلاب های شهری در کمیسیون بهداشت و محیط زیست مطرح شده است که شهرداری به وسیله یکی از اعضای این کمیسیبون باید انجام دهد و در بحث فرهنگ شهروندی برنامه خانه به خانه برنامه ریزی شده است که این فرهنگ به شهروندان آموزش داده شود که دیگر شاهد رها شدن آب در معابر نباشیم.


انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark