کد مطلب: 47050
 
گزارش تحقیقی/
هفته دولت، هفته تجدید پیوند مسئولان با مردم است
شهید رجایی وباهنر دو همسنگر علم، جهاد و خدمت بودند که دوشادوش یکدیگر کمر به خدمت مردم ایران بستند، اما منافقین کور دل چشم دیدن یاران خمینی(ره) را نداشتند و در 8شهریور سال60 آن دو یار عزیز رابه شهادت رساندند.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۱۴
 
به گزارش زاهدانه، در تاریخ هر ملت، فراز و نشیب های تلخ و شیرینی وجود دارد که تعیین کننده سرنوشت و سازنده فرهنگ آن ملت است. نظام جمهوری اسلامی ایران هم در این میان به نوبه خود خاطرات تلخ و شیرین بسیاری را در صفحه تاریخی اش حک کرده که نمونه بارز آن رهبری بزرگ مردی است که جهان مانند او را کمتر به خود دیده از طرفی هم جان فشانی فرزندان فداکار این مرز و بوم بخش بزرگی از این تاریخ پرگوهر را رقم می زند.

آری! جان فشانی فرزندان فداکار

هشتم شهریور ماه سال 1360 ساعت سه عصر بود که صدای انفجار مهیبی از ساختمان نخست وزیری شنیده شد. صدایی که منجر شد کارکنان به طرف محل انفجار دویده و جمعیت زیادی از راه برسند. بوی خاک، دود و خون بود که در هوا پراکنده شده بود و همه را در بهت و حیرت فرو برد، افراد به صورت گروهی دنبال جنازه ها بودند صحنه بسیار دردآور و غم انگیزی بود که بار دیگر برای مردم ایران رقم خورد و منافقین کور دلی که چشم دیدن پیشرفت و پیروزی ایران اسلامی را نداشتند اقدام به عملیات تروریستی دیگری کردند و دوتن از یاران امام راحل را به شهادت رساندند.
لحظاتی پس از انفجار همه نگران رجایی و باهنر بودند. شدت این انفجار به حدی بود که ابتدا هیچ کس نتوانست کشته شدگان را شناسایی کند. جنازه ها را به بیمارستان انقلاب منتقل کرده و پیکرهای خونین و سوخته رجایی و باهنر را در سردخانه قراردادند.
با شنیدن خبر شهادت رجایی و باهنر، مردم به خیابان ها ریختند و ایران در سوگ رئیس جمهور و نخست وزیر خود فرو رفت. با طلوع آفتاب روز نهم شهریور ماه سال 1360 مردم در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده و با سردادن شعار«رجایی، رجایی! راهت ادامه دارد! » پیکر او و شهید باهنر را تا بهشت زهرا همراهی و سپس به خاک سپردند.
آری در چنین روزی بود که انفجار در دفتر نخست وزیری باعث به شهادت رسیدن دو اسوه علم و تقوا و به نوعی دو تن از یاران دیرین امام راحل شد، افرادی که نمونه ای واقعی از دولتمردان مردمی بودند که هم اکنون با گذشت سی و اندی سال از شهادتشان هفته ای به نام هفته دولت نامگذاری شد.
علت نام گذاری چنین هفته ای این است که دولت شهید رجایی، نخستین دولت و مکتبی بود که پس از حاکمیت لیبرال ها بر کشور، عهده دار امور گردید. این دولت در آن دوره بحرانی، بیش ترین حد تلاش و کوشش را برای خدمت به اهداف مقدس انقلاب از خود نشان داد، تا آنجا که جان خویش را در این راه از دست داد.
در این زمینه باید گفت ازجمله عوامل ثبات دولت و اقتدار آن همراهى ملت با دولت و پشتیبانى آحاد مردم از آن بود و این رابطه، تا هنگامى که دولت یک دولت ارزشى و خدمت گزار باشد، پایدار خواهد ماند.
در زندگی اجتماعی، وجود قانون که حدود و وظایف اجتماعی افراد را تعیین کند، امری ضروری است و قانون بدون پشتوانه اجرایی، تأثیر ندارد. از این رو لازم است فرد یا گروهی بر اجرای قانون نظارت کنند و با به کارگیری ابزارهای لازم، زمینه اجرای آن را فراهم آورند. این امر همان حکومت و رهبری جامعه است که در طول تاریخ، با اشکال ساده و پیچیده در میان بشر معمول بوده است.
در این زمینه دین مبین اسلام نیز از آغاز، با فریاد«قولوا لا اله الا الله تفلحوا» حرکت سیاسی، فکری و اعتقادی خویش را روشن ساخت و با همین رویکرد، به تشکیل دولت الهی پرداخت. نامه های پیامبر (ص) بر امور مردم، و نیز سازمان دهی اجتماعی، اقتصادی، حقوقی و قضایی مسئله ای بود که پس از آن الهام بخش حکومت های بعدی شد.

سخنان گوهر بار:

ویژگیهای اخلاقی شهید رجایی و باهنر از دیدگاه مقام معظم رهبری

مقام معظم رهبری درباره ویژگی‏های اخلاقی شهیدان رجایی و باهنر می‏فرماید: «شهید باهنر، مرد بی ‏تظاهری بود که هیچ کس از ظاهر آرام او نمی‏فهمید در باطن و ذهن و اندیشه مواج او چه می‏گذرد.
وی یکی از متفکرین و تئوریسین‏ها و ایدئولوگ‏های انقلاب بود. نوشته‏های زیادی داشت و کتاب‏های زیادی را تنظیم کرده بود، ارتباطات نزدیکی با شهید مطهری و شهید بهشتی داشت و هر دوی اینها، برای عظمت فکری و قدرت تفکر عملی او ارزش زیادی قائل بودند. نقش شهید رجایی و باهنر در افشا نمودن ماهیت لیبرالی و منافقانه بنی صدر، بسیار برجسته بود. البته شهید رجایی در درجه اول و بعد هم شهید باهنر در این مورد نقش داشتند. شهید رجایی با صبر خود و متانت و حوصله عظیم و با قبول دردها و رنج‏های قلبی و غیر قابل افشایی که داشت، توانست با تعبیر خود من با نرمش قهرمانانه‏ای، بنی صدر خائن را افشا و رسوا کند و به زمین بکوبد.»
در پایان پایگاه خبری زاهدانه این هفته را به همه دولت مردانى که وجود خویش را وقف خدمت به اسلام و جامعه کرده اند، تبریک عرض می کند.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark