کد مطلب: 63139
 
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران سیستان و بلوچستان:
بخشش سیره ثابت امام حسن (ع) بود
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران سیستان و بلوچستان گفت: از القاب خاص امام مجتبی علیه‌السلام که جز سیره ثابت بوده است بخشش و همان که معروف به کریم هستند.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۷
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی عرب خالص در گفتگو با خبرنگار «زاهدنیوز» بیان کرد: پیغمبر اکرم (ص) عنایت ویژه به امام حسن مجتبی علیه‌السلام داشتند نگاه خاص پیامبر به امام حسن مجتبی علیه‌السلام و سیدالشهدا علیه‌السلام نگاه‌ها و جامعه اسلامی را متوجه ایشان کردند امامان بزرگوار در واقع شخصیت والایی دارند.

وی ادامه داد: همگان دیدند که وقتی این دو امام بزرگوار وارد مسجد یا محفلی می‌شدند صف‌ها شکافته می‌شد این دو امام خودشان را به پیغمبر می‌رساندند، پیغمبر (ص) بر بالای منبر بودند وقتی صدای گریه این دو امامزاده را می‌شنیدند می‌رفتند و این دو آقازاده را در بغل می‌گرفتند و آرامشان می‌کردند.

 مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان تصریح کرد: این حدیث پیامبر اسلام (ص) است که می‌گوید: «الحسن و الحسین سید الشباب اهل جنه» حسن و حسین آقازاده‌های بهشت هستند و در حدیث دیگری نقل شده است که هر کس که حسن و حسین را دوست بدارد مرا دوست داشته و اگر کسی حسن و حسین را دشمن بدارد من را دشمن داشته است این‌ها کلمات صریح پیغمبر در مورد امام حسن و امام حسین هستند.

وی افزود: مقطع بعدی زندگی ایشان دررابطه‌با دوران بعد از رحلت پیامبر (ص) هستند تا زمان رسیدن به امامت امام علی علیه‌السلام تا حدود سال ۳۵ تا ۴۰ هجری که همراه و هم‌زاد پدر بزرگوارشان در مقاطع مختلف سیاسی و اجتماعی حضور پررنگ و فعالی داشتند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عرب خالص تشریح کرد: نمونه‌ای از آن را می‌توانیم در جنگ‌های جبل صفین و نهروان وجود این دو آقازاده و حتی فرمانده سپاه را ببینیم ایشان معروف‌اند به حلیم بودن و بردبار بودن است این‌ها شاخصه‌های اخلاقی ایشان است باتوجه‌به اینکه ایشان مجبور شدند صلحی را بپذیرند از سوی دشمنان که هیچ بعضی از دوستان هم مورد عتاب قرار می‌گرفتند و امام را در مورد صلح سرزنش می‌کردند.

وی ادامه داد: امام مجتبی علیه‌السلام با علم و بردباری و صبوری همه این‌ها را پشت سر می‌گذاشتند بارها ما این را شنیدیم که هم نسبت امام حسن (ع) و هم امام حسین (ع) که افرادی تحت‌تأثیر تبلیغات سو معاویه قرار می‌گرفتند می‌آمدند حضرات معصومین را در مدینه با بدترین کلمات خطاب قرار می‌دادند آنها را به‌هرحال همراه و دوستدار خودشان می‌کردند که حضرت می‌فرمودند در این شهر غریبه هستی آیا مسکنی می‌خواهی؟ یا در واقع غذا و آذوقه‌ای می‌خواهی؟ لباس و جامه‌ای می‌خواهی؟


حجت‌الاسلام‌والمسلمین عرب خالص اذعان کرد: با این‌گونه برخورد آنها را در واقع همراه خودشان می‌کردند و از القاب خاص دیگر امام مجتبی علیه‌السلام جز سیره ثابت بوده است بخشش و همان که معروف به کریم هستند.

وی افزود: باتوجه‌به شرایط سیاسی خاص یا شرایط اجتماعی خاص در آن مقطع سال بسیاری از مسلمانان بودند که باتوجه‌به جنگ و یا در شرایط دیگر اجتماعی همسر خودشان را ازدست‌داده بودند یا ثروت خودشان را ازدست‌داده بودند و مال و منالی نداشتند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران زاهدان در پایان گفت: امام حسن مجتبی علیه‌السلام باتوجه‌به شرایط چندمرتبه تمام وسایل خودشان را یا تمام یا نصف را در راه خدا به افراد نیازمند بخشیدند.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark