کد مطلب: 62369
 
یادداشت؛
مشکل بی‌آبی کماکان ادامه دارد‎!‎
به نظر می‌رسد وضعیت سال آبی امسال از سال پیش به‌مراتب بحرانی‌تر باشد.‏
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۴۴
 
به گزارش پایگاه خبری زاهدنیوز، ‏‎ ‎مصطفی یحیایی در یادداشتی نوشت: چند سالی است که صحبت خشکسالی و کم‌آبی در کشور ‏مطرح است. این مشکل به دلیل شرایط اقلیمی کشور از سال‌ها قبل وجود داشته و اکنون در حال نزدیک‌شدن به شرایط بحرانی ‏خود است.

البته این وضعیت در تعدادی از استان‌های کشور باتوجه‌به وضعیت کسری بارش و کسری ذخایر سدها، به نسبت ‏متوسط کشوری، بسیار وخیم‌تر و حتی‎ ‎نگران‌کننده‌تر است که البته پایتخت یکی از همان‎ ‎استان‌هایی است که با وجود دربرگیرنده‌ای ‏جمعیت هجده‌درصدی کشور از شرایط آبی خوبی‎ ‎برخوردار نیست‎.

البته شرایط در سال گذشته نیز تعریف چندانی نداشته و سال آبی گذشته نیز یکی از خشک‌ترین سال‌های آبی ایران بوده، اما به نظر ‏می‌رسد وضعیت سال آبی امسال از سال پیش نیز به‌مراتب بحرانی‌تر باشد. بسیاری از کارشناسان معتقدند، اگر صرفه‌جویی و ‏فرهنگ‌سازی در جامعهٔ ایران نهادینه نشود، بی شک در آینده‌ای نه‌چندان دور، اوضاع از آنچه امروز در آن به سر می‌بریم، ‏وخیم‌تر خواهد شد.

البته این صرفه‌جویی تنها محدود به بخش خانگی نبوده و از آن جایی که بخش عظیمی از هدررفت آب در ‏بخش صنعتی و کشاورزی است باید موردتوجه ویژه‌ای قرار گیرد‎.

برخورداری تنها پانزده درصد از مساحت کل کشور از پوشش گیاهی و قرارگرفتن بیش از هشتاد و پنج درصد ایران در مناطق ‏خشک و نیمه‌خشک ابعاد بروز بحران آب در ایران را پیچیده‌تر می‌کند. با تمامی آمارها و ارقام ذکر شده، اگرچه کم‌آبی در ایران ‏بحران‌زا شده است، اما بحران جدی‌تر، مصرف بی‌رویه آن است که بخش اعظمی از آن به دلیل نبود آموزش‌های لازم و فرهنگ ‏مناسب مصرف آب در بین آحاد جامعه می‌باشد‎.‎

بحران آب در وهله اول از مدیریت نادرست منابع و در مرحله دوم از افزایش جمعیت و محدودیت جغرافیایی و طبیعی منابع آبی ‏نشات می‌گیرد. برای غلبه بر این بحران لزوم مدیریت یکپارچه منابع آبی کشور و داشتن یک‌چشم انداز مدیریتی آب و در نهایت ‏صرفه‌جویی در تمامی حوزه‌های آب، امری ضروری به نظر می‌رسد. متأسفانه سال‌هاست که عدم تفکر سیستمی در کشور باعث ‏شده است که هریک از سازمان‌ها و وزارتخانه‌های کشور به یک سمت‌وسو حرکت کرده و با بی‌نظمی‌ها و عدم‎ برنامه‌ریزی‌های منسجم، ضربات جبران‌ناپذیری بر روند توسعه کشور وارد نمایند. بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که ‏زمانی باقی نمانده که آب به‌تدریج جایگاه نفت را به‌عنوان نخستین ماده تجاری جهان در بر گیرد‎.

نبود فرهنگ مصرف بهینه سال‌هاست که بر بحرانی‌بودن شرایط دامن می‌زند. آمارها نشان می‌دهد که سرانه مصرف آب شرب و ‏بهداشتی ایران دوبرابر اروپاست. میزان مصرف آب اروپایی‌ها روزانه ۱۵۰ لیتر به‌ازای هر نفر است و در ایران چیزی در ‏حدود ۳۰۰ لیتر به‌ازای هر نفر مصرف می‌گردد‎.

‎متأسفانه در ایران از آب شرب برای انجام تمامی کارهای روزانه از شستشوی خودرو و استحمام گرفته تا لباسشویی مورداستفاده ‏قرار می‌گیرد و این رقم نزدیک به هفتاد الی هشتاد درصد از الگوهای جهانی بیشتر است‎.‎

اما همان‌طور که بیان شد، مشکل اصلی تنها هدررفت آب در مصارف خانگی نیست و عمده هدررفت یعنی بالای نود درصد در ‏حوزهٔ کشاورزی ایران است. راندمان آبیاری کشاورزی در ایران زیر چهل درصد است در حالیکه راندمان آبیاری جهانی بالای ‏هفتاد درصد است و این یعنی راندمان آبیاری کشاورزی در ایران نصف راندمان جهانی است.

کشت محصولات پر آبی که فاقد ‏صرفه اقتصادی است از جمله هندوانه یکی از هزاران محصولی است که منجر به هدررفت آب در نوع کشت می‌باشد.

اصلاح ‏سیستم‌های آبیاری و تغییر رویکرد از روش‌های سنتی به سمت روش‌های مدرن هم که از الزامات این حوزه است. هنوز در شمال ‏کشور که مبدأ اصلی کشت برنج است از سنتی‌ترین روش‌های کشت استفاده می‌گردد و کشاورزان در صورتی به محصول ‏مرغوب دست می‌یابند که نشاهایشان در آب غوطه‌ور باشد.

درحالی‌که در بسیاری از کشورهای آسیایی کشت برنج با یک‌دهم منابع ‏آبی شمال کشور در حال انجام است.

تمامی این موارد، حکایت از هدررفت سرسام‌آور آب در‎ ‎زمین‌های کشاورزی است. ‏وضعیت منابع آبی ایران هرگز به گذشته و حتی به چند سال قبل باز نخواهد گشت و خطر کم‌آبی به‌شدت کشور را تهدید می‌کند.

‏امید آن می‌رود که مسئولان و دولتمردان با سیاست‌گذاری‌های درست و عملیاتی و البته قراردادن تسهیلات لازم در جهت مدرنیته ‏کردن کشاورزی و فرهنگ‌سازی در آحاد جامعه گامی مؤثر در حفظ منابع آبی کشور و کاهش مصرف این مادهٔ حیاتی بردارند‎.

انتهای خبر/‏
Share/Save/Bookmark