کد مطلب: 58967
 
نتیجه برجام؛ دلار 31 هزار تومانی و سکه 16 میلیونی/ توافق هسته‌ای ما را به سمت تخیلات اقتصادی برد!
یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دلار 31 هزار تومان و سکه 16 میلیون تومان حاصل برجام و تفکر برجامی است، گفت: ایران باید دنبال چیدن ساختاری در مقابل تحریم‌ها باشد که هر کسی رئیس جمهور آمریکا شد، بتواند اثر تحریم را خنثی کند.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۵
 
به گزارش زاهدنیوز ؛به نقل از راه دانا، نرخ دلار و سکه هر روز رکورد جدیدی را ثبت می‌کنند. ارزش ریال (پول ملی کشورمان) در سال جاری بیش از 100 درصد در مقابل دلار و سایر ارزها کاهش یافته و تضعیف شده است. قیمت سکه از 16 میلیون تومان عبور کرد و امروز قیمت پراید با عبور از 150 میلیون تومان در حال رسیدن به 200 میلیون تومان است و دولت فقط تماشاگر شده و به گفته کارشناسان برنامه‌ای ندارد.
 
برخی معتقدند دولت و تفکر حاکم بر آن منتظر انتخابات آمریکا است تا با رای آوردن گزینه مورد نظرشان، دوباره از مذاکره سخن بگویند اما کارشناسان با تایید اینکه تحریم‌ها اثر گذار است می‌گویند علت و راه حل مشکلات کنونی اقتصاد ایران، در داخل است.
 
سوالی که مطرح است اینکه نقش برجام در اقتصاد ایران چه بود و کدام مشکل را حل کرد یا اینکه آیا سرکار آمدن بایدن در آمریکا باعث گشایش اقتصادی خواهد شد؟ و اگر ترامپ رای آورد چه اتفاقی رخ می‌دهد؟
 
 
برجام با اقتصاد ایران چه کرد؟/ صدها میلیارد دلار خسارت یک برآورد غلط را پرداخت کردیم
 
عطا بهرامی کارشناس اقتصاد بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا در مورد اینکه برجام با اقتصاد ایران چه کرد و چرا دلار به 31 هزار تومان رسید؟؛ اظهار کرد: برجام ما را به سمت تخیلات برد و از واقعیت‌ها دور کرد؛ روابط ایران با آمریکا به گونه‌ای است که تحریم‌ها همیشه هست؛ یعنی باید با تحریم زیست تا اثرش خنثی شود.
 
وی افزود: اقتصاد ایران قبل از برجام با تحریم‌ها سازگار شده بود و آمریکا متوجه شد که ایران از تحریم‌ها گذر کرده است، اما با برجام ما را به خواب و خیال بردند که با آمریکا، فرانسه و... کار کنیم و خودرو و... بسازیم و رونق اقتصادی ایجاد شود؛ اما تاکنون ده‌ها و شاید صدها میلیارد دلار زیان این برآورد غلط را پرداخت کردیم.
 
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه موجودیت ایران و آمریکا عکس هم است یعنی تقویت یکی مساوی تضعیف دیگری و نمی‌توانند با هم همکاری داشته باشند، گفت: متاسفانه با کشوری که دنبال تجزیه کشور ما و تغییر مرزهای منطقه است، خواستیم روابط راهبردی اقتصادی تعریف و از سوی دیگر با نوچه‌هایش در اتحادیه اروپا زد و بند کنیم که این موضوع تناقض ذاتی داشت؛ زیرا آمریکا از هر اقدامی برای جلوگیری از تقویت اقتصادی، امنیتی و نظامی ایران استفاده می‌کند و اقتصاد ما براساس این منطق باید فرو بپاشد نه اینکه تقویت شود.
 
 
اوباما هم برجام را اجرا نکرد/ برجام ایران را 9 سال به عقب برد
 
وی تصریح کرد: به همین دلیل بعد از اجرای برجام، اوباما تحریم‌های غیر هسته‌ای علیه ما وضع کرد؛ براساس برجام تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران تعلیق می‌شد البته آقای ظریف می‌گفت اصلا تعلیق در برجام نیامده که نشان می‌داد آن را نخوانده بود؛ به هر حال دوباره تحریم‌ها با عناوین دیگر و غیرهسته‌ای از همان دوره اوباما وضع شد یعنی تحریم بودیم حالا با عنوان دیگری. 
 
بهرامی اضافه کرد: متاسفانه برجام باعث عقب رفتن ما شد؛ زیرا کشور مکانیسم‌هایی برای سازگاری با تحریم و مقابل با آن طراحی کرده و بلوغ رسیده بود اما برجام همه آنها را نابود کرد و باعث شد عملاً از نقطه صفر شروع کنیم.
 
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: برجام نه‌نتها اقدامات ایجابی و ساختارهای مقابله با تحریم‌ها را از بین برد، بلکه دولت همه چیزی را به آن گره زد و اکنون دوباره به وضعیت اواخر سال 90 رسیدیم که حاصل برآورد غلط در مورد مذاکره و برجام است.
 
وی در مور اینکه چرا نرخ دلار و سکه و ... افزایش شدیدی داشت، گفت: دلار 31 هزار تومانی و سکه 16 میلیونی و افزایش قیمت خودرو و... حاصل تفکر آقایان و برجام است؛ تفکری که داخل را رها کرد و اقداماتی انجام داد که هیچ کسی در تاریخ بشر انجام نداده است.
 
 
آمریکا کره جنوبی را پیشرفته کرده یا کره‌ای‌ها؟/ همه آرزوها سراب بود
 
بهرامی با اشاره به اینکه می‌خواستند مشکل اقتصاد را با یک معاهده خارجی حل کنند، اضافه کرد: امروز در دنیا بجز چند کشور؛ همه با آمریکا رابطه دارند اما مگر همه آنها کره جنوبی شدند. کشورهای موفق به اندازه انگشتان دو دست هم نیست و فقط چند کشور اقلیت‌اند.
 
وی با اشاره به کره جنوبی و ژاپن، گفت: رابطه با آمریکا تعیین کننده نیست، زیرا همه با واشنگتن ارتباط دارند اما در خیلی‌ها از این کشورها کودتا، ورشکستگی، بحران و... رخ می‌دهد و فقط کشورهایی موفق هستند که به دورن نگاه کردن و خودشان را ساختند و کره جنوبی شدند.
 
این کارشناس اقتصاد بین الملل توضیح داد: اگر روی ظرفیت‌های داخل اتکا کنید و برنامه داشته باشید، پیشرفت خواهید کرد و غیر از آن حتماً زمین می‌خورید؛ و رابطه با خارج مشکلی را حل نمی‌کند.  
 
این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره مشکلات داخلی کشورمان گفت: امروز نرخ دلار به بیش از 31 هزار تومان رسیده و دولت بدترین کارها را اجرا کرد و می‌خواهد با دستور مشکلات را حل کند؛ مثلا با بستن ثبت سفارش کالا و کمبود آن باعث گرانی می‌شوند.
 
بهرامی ادامه داد: دولت کلکسیونی از کارها را چید تا داخل را رها کند و هیچ برنامه‌ای نداشتند و در دقیقه 90 متوجه شده که همه آرزوها سراب بود و حالا می‌خواهند کار کنند اما وضعیت امروز حاصل تفکر برجامی است که باید به آن عنصر دستپاچگی، عدم دانش و تنبلی دولت را هم اضافه کرد.
 
 
بایدن یا ترامپ؟/ رویا پردازی برخی در مورد بایدن
 
وی در مورد ارتباط اقتصاد ایران به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تاثیرات آن، گفت: یا بایدن رای می‌آورد یا اینکه ترامپ می‌ماند؛ که ماندن ترامپ مشخص است اما در مورد بایدن در داخل رویا پردازی می‌شود و در حرف‌هایی که می‌گویند، سخن او نیست.
 
این کارشناس اقتصاد بین الملل تصریح کرد: بایدن می‌گوید ایران باید از منطقه خارج شود و دنبال امضای برجام موشکی و خلع سلاح ایران است؛ هدف او اجرای پروتکل الحاقی است که شامل بازرسی همه مراکز نظامی ما می‌شود و بعد از آن در مورد تحریم‌ها بحث می‌کند؛ اقدامی که اوباما انجام داد که ابتدا همه اقداملات را در برجام انجام دادیم و بعد بخش کوچکی از تحریم‌ها تعلیق شد.
 
 
تغییری در سیاست خارجی امریکا در قابل ایران رخ نخواهد داد
 
بهرامی معتقد است: ترامپ هم حرف‌های بایدن را می‌زند با این تفاوت که وی قبل از اینکه از ایران بخواهد اجازه بازرسی‌ها نامحدود را انجام بدهد؛ خودش از برجام خارج شد و فکر می‌کرد ایران می‌ترسد و سرعت خلع سلاح بیشتر می‌شود.
 
 
وی می‌گوید: فضای که در داخل در مورد بایدن ساختن، اصلا وجود ندارد و او نگفته بدون پیش شرط به برجام بازمی‌گردد. برخی در حال ایجاد فضای تخیلی از بایدن هستند که کاملا در تضاد با سیاست آمریکا است. 
 
این کارشناس با اشاره به اینکه خیلی‌ها به انتخاباتی آمریکا امید بستن اما قطعا تغییری در سیاست خارجی امریکا در قابل ایران رخ نخواهد داد، ادامه داد: هدف آمریکایی‌ها چه جمهوری خواه و چه دموکرات، تجزیه خاورمیانه است؛ طرحی که در دوره بوش نوشتند و اوباما با ایجاد جنگ نیابتی به آن عمل کرد و امروز هم ادامه دارد.
 
 
ایران باید دنبال چیدن ساختاری در مقابل تحریم‌ها باشد نه مذاکره/ 7 سال ظرفیت داخل را رها کردند
 
بهرامی تاکید داشت: ما باید دنبال چیدن ساختاری در مقابل تحریم‌ها باشیم که هر کسی آمد بتوانیم اثر تحریم را خنثی کنیم اما در 7 سال گذشته نه از ظرفیت داخل و نه ظرفیت متحدان‌مان استفاده نشد. غیرمنطقی است که به دشمن امید داشته باشیم.
 
وی گفت: از ظرفیت چین و روسیه و کشورهای  همسایه استفاده نمی‌کنیم و انتظار داریم آمریکا که 7 هزار میلیارد دلار علیه ایران هزینه کرده است، دستمان را بگیرد. دولت تدبیر و امید سورئال ترین مدل سیاست خارجی داشت و اقصاد را به باد هوا گره زد که نتیجه وضعیت امروز است.
 
 
نرخ دلار بعد از انتخابات آمریکا کاهش خواهد یافت
 
این کارشناس مسائل اقتصادی در آینده نرخ ارز، می‌گوید: افزایش قیمت‌ها به دلیل گره زدن تصمیمات و اقتصاد به انتخابات آمریکاست و بعد از آن قیمت دلار کاهش خواهد یافت البته اگر بایدن رای بیاورد دولت از آن موفقیت کارتونی برای خودش درست می‌‎کند و اگر ترامپ هم رای بیارود دلسوزان نظام دیگر تماشاچی دولت نخواهند بود.
 
بهرامی در پایان گفت: اقتصاد ایران از فشار حداکثری عبور کرد و بیشتر از این چیزی رخ نخواهد داد، البته همان طور که رهبری گفتند اگر تحریک شکست بخورد، عملا تحریم هم شکست خواهد خورد و جنگ امروز عملا جنگ اراده‌هاست؛ هر کسی اراده خود را تحمیل کند، پیروز است.
 
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark