کد مطلب: 62688
 
با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛
۱۳ طرح بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان افتتاح شد/ سلامتی مردم زابل برای ما بسیار مهم است
۱۳ طرح بهداشتی و درمانی سیستان و بلوچستان با زیربنای ۳ هزار و ۵۴۶ مترمربع توسط وزیر بهداشت و درمان به بهره‌برداری رسید.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۲۱
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زاهدنیوز، طرح‌های افتتاح شده امروز توسط وزیر بهداشت در سیستان و بلوچستان شامل بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان ۵۵ تختخوابی و بخش عفونی ۲۰ تختخوابی بیمارستان علی ابن ابی‌طالب (ع) زاهدان، مرکز خدمات جامع سلامت چاه زرد، ۶ خانه بهداشت، واحدهای مسکونی کارکنان بهداشت و درمان سرسوره و کنت در جنوب استان، دستگاه ام‌آرآی بیمارستان ایران‌مهر سراوان و دستگاه سی تی آنژیو بیمارستان علی ابن ابی‌طالب زاهدان است.

برای راه‌اندازی این طرح‌ها بیش از ۱۲۳ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

با راه‌اندازی این طرح بخش قابل‌توجهی از جمعیت سیستان و بلوچستان در محدوده شهرهای زیرپوشش این دانشگاه در شهرهای زاهدان، سراوان و سیب و سوران از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

بهرام عین‌اللهی در ابتدای سفر به سیستان و بلوچستان به شمال استان رفت و در بازدید از بیمارستان امیرالمؤمنین زابل بیان کرد: در شروع بازید متوجه کمبودهایی به‌ویژه در حوزه پزشکان فوق‌تخصص داخلی شدیم که باید بررسی شود.

وی ادامه داد: در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی زابل تعداد ۱۰ اتاق عمل وجود دارد که این کمبود هم باید جبران شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: باید شرایطی فراهم شود که تمامی بیماران در این شهر درمان شوند نه اینکه برای درمان به شهر دیگری بروند.

وی تصریح کرد: تا مهر امسال نیروی متخصص و فوق‌تخصص در قسمت‌هایی که کمبود نیرو در بیمارستان امیرالمؤمنین زابل وجود داشت به مجموعه اضافه می‌شوند.

عین الهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صبح امروز از طریق فرودگاه زابل وارد سیستان و بلوچستان شد.

خدمات درمانی در زابل رایگان شد/ هر کد ملی «یک پرونده سلامت»

عین‌اللهی در ادامه سفر به شمال سیستان و بلوچستان در نشست کاری با اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی زابل و مسئولان این شهرستان که در ستاد دانشگاه علوم پزشکی زابل برگزار شد، با اشاره به لزوم فراهم‌سازی زیرساخت‌های سلامت خانواده از جمله پرونده سلامت الکترونیک، اظهار داشت: برنامه ما این است که هر کد ملی، یک پرونده سلامت داشته باشد و در پرونده سلامت، اطلاعات موردنیاز مراقبان سلامت، تکمیل و بیماران در صورت نیاز به پزشک خانواده و در صورت تشخیص وی به پزشک متخصص و بیمارستان برای بستری ارجاع می‌شوند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه وظیفه هر دانشگاه علوم پزشکی، ارائه کیفی‌ترین خدمات باتوجه‌به شرایط اقلیمی مناطق تحت پوشش است، افزود: رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل اعلام کرده که باتوجه‌به بادهای ۱۲۰ روزه، امکانات و مراکز بهداشتی و درمانی برای ارائه خدمات به بیماران، آمادگی کامل دارند و راه‌اندازی بیمارستان تخصصی تنفسی در زابل، به دلیل نیاز به ارائه این خدمات است.

وی ضمن قدردانی از خدمات دانشگاه علوم پزشکی زابل در رسیدگی به بیماران تنفسی، از فعالیت یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های ام‌آرآی کشور در زابل خبر داد و تصریح کرد: در ۲۳ ماه گذشته، ۴ دستگاه سی‌تی‌اسکن در مناطق تحت پوشش این دانشگاه، نصب و راه‌اندازی شده و چندین دستگاه پیشرفته ماموگرافی و رادیوگرافی آماده بهره‌برداری است.

عین‌اللهی به افتتاح مرکز درمان ناباروری زابل در سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: این مرکز در زابل، سه هزار زوج نابارور را درمان می‌کند و خدمات ارزنده‌ای ارائه کرده است.

سیستان و بلوچستان در کاهش مرگ‌ومیر نوزادان موفق بوده است
بهرام عین‌اللهی در ادامه سفر به سیستان و بلوچستان از بخش‌های مختلف بیمارستان علی بن ابی‌طالب (ع) زاهدان بازدید و بیان کرد: یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های سی تی آنژیو در بیمارستان علی بن ابی‌طالب زاهدان افتتاح شد این تنها دستگاه سی تی آنژیو در کل منطقه جنوب شرق کشور است.

وی ادامه داد: این دستگاه می‌تواند تمام عروق قلب را به‌صورت کامل نشان دهد و به‌صورت سه‌بعدی با تصاویر بسیار باکیفیت و مناسب آماده می‌کند که متخصص قلب می‌تواند از این تصاویر در روند بهبود بیماران کمک گیرد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: این دستگاه با حمایت کامل وزارت بهداشت خریداری شده است دستگاهی گران قیمتی است که با ارز ترجیحی نزدیک به ۴۶ میلیارد تومان با حمایت دولت خریداری شده است و اگر با ارز آزاد قرار به خریداری بود حدود ۷ برابر این قیمت باید هزینه می‌شد.

وی افزود: اولویت ما تهیه دستگاه‌های پیشرفته برای مناطق محروم است در بیمارستان علی بن ابی‌طالب که یکی از بیمارستان‌های مرجع و کلان جنوب شرق زاهدان است از دستگاه‌های پیشرفته استفاده می‌شود.

عین‌اللهی تشریح کرد: ۱۵ هزار تخت بیمارستانی در ۲۳ ماه شروع فعالیت دولت مردمی به بیمارستان‌های کشور اضافه شده است همچنین بیمارستان‌های بسیاری که افتتاح آن‌ها به‌تعویق‌افتاده بود و ۲۰۰۰ خانه بهداشت نیز افتتاح شد و ۱۷۰۰ تخت دیگر نیز تا پایان سال جاری اضافه می‌شود.

وی گفت: نزدیک به ۲۴۰ دستگاه پیشرفته در کشور در نقاط مختلف افتتاح شده است و هیچ مرکز درمانی وجود ندارد که در آن حداقل یک دستگاه پیشرفته در آن افتتاح نشده باشد و افتتاح این دستگاه‌های پیشرفته همچنان ادامه دارد.

وزیر بهداشت در بازدید از بخش nicu بیمارستان علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام اذعان کرد: این بخش مختص کودکانی است که تازه‌متولدشده‌اند و نارس هستند یا دچار بیماری خاصی هستند سیستان و بلوچستان در کاهش مرگ‌ومیر نوزادان موفق بوده است.

وی خاطرنشان کرد: کاهش مرگ‌ومیر نوزادان به‌واسطه توسعه زیرساخت‌های بهداشت و درمان از جمله ساخت زایشگاه و بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان صورت‌گرفته است.

عین‌اللهی در پایان عنوان کرد: در سالیان گذشته شاخص مرگ‌ومیر نوزادان در محدوده دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ۱۵ در هزار تولد زنده بوده است که در حال حاضر این شاخص به ۱۱/۸ در هزار تولد رسیده است که نشان‌دهنده خدمات مناسب در این مرکز است.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark