کد مطلب: 62716
 
خطرات فضای مجازی در کمین مردم است؛
فضای مجازی توری وسیع برای شیادان و کلاهبرداران
دانستن و آگاهی استفاده صحیح از فضای مجازی هنری است که باید همه افراد از آن بهره گیرند.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۱۵
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زاهدنیوز، گسترش فضای مجازی طرف‌داران بسیاری رو به خود جذب کرده است با پیشرفت‌های روزافزون در این زمینه این فضا برای مخاطبان جذاب و سرگرم‌کننده‌تر نیز می‌شود.

افراد بسیار زیادی ساعت‌ها در این فضا سپری می‌کنند دنیای مجازی بستری برای ورود اطلاعات با سرعت بالا است در کمترین زمان با حجم بسیار زیادی از اطلاعات دیداری، شنیداری و نوشتاری مواجهه هستیم.

دانستن و آگاهی استفاده صحیح از این فضا هنری است که باید همه افراد از آن بهره گیرند تا از صدمات، ضرر و زیان‌های فضای مجازی مصون بمانند.

از جمله مشکلاتی که ممکن است با آن مواجه شویم سایت‌های فیشینگ و کلاهبرداری است دزدان و کلاهبرداران نیز با پیشرفت تکنولوژی شیوه کار خود را نوین کردند و از غافله پیشرفت و تکنولوژی عقب نماندند.

این کلاهبرداری گاهی به شیوه خالی‌کردن حساب‌های بانکی است و گاهی به‌صورت اخاذی و تهدیدهای مختلف مثل نشر عکس و فیلم‌های شخصی، اگر شش دنگ حواسمان جمع نباشد دست افراد شیاد و حقه‌باز برای گذاشتن کلاه بزرگ بر سرمان کاملاً باز است.

فاطمه محمودی در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: گاهی تلفن همراه را به فرزندم می‌دادم تا سرگرم شود؛ ولی متأسفانه با توجهی صورت‌گرفته کلاهبرداران سایبری با استفاده از اپلیکیشن‌های جعلی اقدام به سرقت اطلاعات شخصی شروع به تهدید و اخاذی کردند شرایط سخت و دشواری در آن مدت برای خانواده‌ام ایجاد شده بود.

رضا میر بلوچ شهروند دیگری ادامه داد: چند ماه گذشته پیامکی مبنی بر ثبت‌نام سهام عدالت با ورود به لینک داده شده و تکمیل فرم مربوطه دریافت کردم بدون توجه و آگاهی بر وارد لینک شدم و اطلاعات خودم را ثبت کردم که متأسفانه منجر به خالی‌شدن حساب بانکی‌ام شد.

در استفاده از فضای مجازی باید آگاه بود

سرهنگ علی رحیمی، معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: ازآنجایی‌که فضای مجازی برای عموم مردم در دسترس است مهم‌ترین مسئله کنش و برخورد در استفاده از فضای مجازی است و مطالبی است که خود شهروندان باید رعایت کنند.

وی ادامه داد: در حوزه جرایم سایبری عمده مشکلات ما در این حوزه یکی مسائل مادی است که با کلاهبرداری‌هایی که صورت می‌گیرد شهروندان با مشکلاتی بسیاری مواجهه هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی تصریح کرد: مسئله بعدی بحث انتشار و نشر اکاذیب است که آگاهی و توجه مردم را می‌طلبد با دانستن برخی نکات و رعایت مواردی می‌توانند از مشکلات تخلیه حساب و برداشت غیرمجاز در امان بمانند.

وی افزود: علی‌رغم اینکه برخی افراد می‌دانند که نباید بر روی هر لینک ناشناسی کلیک کنند؛ ولی گاهی غفلت و وسوسه باعث بروز مشکلات فراوان و هک حساب‌های بانکی می‌شود.

سرهنگ رحیمی تشریح کرد: باید آگاه بود تا گرفتاری‌های مادی و مالی مواجهه نشوند، شماره تماس 096380 به‌صورت شبانه‌روزی پلیس فتا آماده پاسخگویی است اگر با لینک های کلاهبرداری برخورد کرند یا مشکلاتی مانند برداشت غیرمجاز از حساب یا نشر اکاذیب و... داشتند می‌توانند با برقراری تماس تلفنی از راهنمایی و پیگیری اقدامات قانونی و قضایی پلیس فتا برخوردار شوند.

وی عنوان کرد: از دیگر مشکلاتی که نوجوانان، جوانان و سایر اقشار با آن مواجهه هستند این است که فکر می‌کنند اولین محتوایی که با آن برخورد می‌کنند صحیح‌ترین و درست‌ترین اطلاعات است؛ بلکه باید این مطلب بررسی شود که این مطلب و محتوا درست است یا نه اصالت آن از کجا آمده و چه کسی آن را منتشر کرده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مطرح کرد: باید دقت داشت که نشر این مطالب گاهی باعث متشنج کردن اذهان عمومی می‌شود و روان افراد و خانواده‌ها را برهم می‌ریزد، محتوایی که به دست افراد می‌رسد باید دقت کرد که این محتوا الزاماً درست‌ترین محتوا نیست باید روی اصالت، جعل، محتوا، چه کسی آن را درست کرده با چه هدفی منتشر کرده باید دقت کافی داشت.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark