کد مطلب: 62648
 
تقدیم ۴ هزار شهید ایرانی برای مقابله با مواد مخدر؛
سیستان و بلوچستان پرچم‌دار مقابله با مواد مخدر در کشور/ عالم اهل‌سنت: با قاچاقچیان مواد مخدر برخورد جدی صورت بگیرد
سیستان و بلوچستان به دلیل هم‌جواری با ۲ کشور افغانستان و پاکستان پرچم‌دار مبارزه با مواد مخدر بود است.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۲
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زاهدنیوز به نقل از عصرهامون، اعتیاد به مواد مخدر یکی از مهم‌ترین مشکلات و معضلات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی است که عوارض ناشی از آن تهدیدی جدی برای جامعه بشری به شمار می‌آید و موجب رکود اجتماعی در زمینه‌های مختلف می‌شود.

امروزه در جهان کم‌تر کشوری را می‌توان یافت که پدیده مواد مخدر و اعتیاد، مهم‌ترین دغدغه یا یکی از مهم‌ترین مشکلات اجتماعی آن نباشد هر ساله، مبالغ هنگفتی برای مبارزه با معضل اعتیاد و مواد مخدر هزینه می‌شود، ولی همچنان تعداد باندهای قاچاق مواد مخدر و شمار معتادان روبه‌افزایش است.

ایران اسلامی در همسایگی جنوب شرقی خود با بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد مخدر جهان هم مرز است که نسبت به سایر کشورها بیشترین آسیب‌های امنیتی و انتظامی را متحمل شده است.

وسوسه‌های عجیب‌وغریبی که قاچاقچیان مواد مخدر به کار می‌بندند تا محموله‌شان را به مقصد برسانند و چه جوان‌هایی که ندانسته پا در این باتلاق گذاشته‌اند.

جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با شبکه‌ها، کاروان‌ها و گروه‌های بین‌المللی قاچاق مواد مخدر در فراگیرترین شکل ممکن، همواره حضوری فعال داشته و دارد و در این مسیر بیشترین خسارت‌های جانی و مالی را متحمل شده است.

۴۸۰ شهید مبارزه با مواد مخدر در سیستان و بلوچستان

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: در سطح کشور بیش از ۴ هزار شهید در راه مبارزه با قاچاق مواد مخدر به شهادت رسیدند و در این راه ۱۲ هزار نفر به‌به درجه جانبازی نائل شدند.

علی زندی افزود: سیستان و بلوچستان به دلیل هم‌جواری با ۲ کشور افغانستان و پاکستان پرچم‌دار مبارزه با مواد مخدر بوده که در این راه ۴۸۰ نفر در سیستان و بلوچستان به شهادت رسیدند.


۲۱۲ فوتی در اثر مصرف مواد مخدر

رئیس‌کل دادگستری سیستان و بلوچستان نیز در همین موضوع اعلام کرده که در سال جاری جمع فوتی‌های مواد مخدر به علت مصرف مواد و مشروبات الکلی ۲۱۲ نفر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹ درصد افزایش داشته است.

امیدرضا طاهری، دکتری تخصصی در علوم‌شناختی، استادیار و عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد واحد چابهار نیز چندی پیش در یادداشتی به عصرهامون نوشته بود تولید و قاچاق مواد مخدر از یک سیستان و بلوچستان پرچم‌دار مبارزه با مواد مخدر بوده که در این راه ۴۸۰ نفر به شهادت رسیدند.

زاویه امنیت و آسایش روح و جسم انسان‌ها را نشانه می‌گیرد و موجب خلق بازار‌های مالی غیرشفاف، شیوع مفاسد اقتصادی و مالی، ایجاد رقابت ناسالم، بروز طبقه‌ای از مجرمان با امکانات هنگفت مادی، رواج جنایات سازمان‌یافته و گسترش فساد می‌شود.

خریدوفروش و مصرف مواد مخدر حرام شرعی است

مولوی ریگیان پور امام‌جمعه اهل‌سنت میرجاوه در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه توزیع، خریدوفروش و مصرف مواد مخدر در احکام اسلامی حرام شرعی است، بیان کرد: دراین‌خصوص همه علمای دین به اجماع رسیده‌اند و همان‌طور که در قرآن کریم مصرف و خریدوفروش مشروبات حرام هست مواد مخدر هم حرام و ناجایز است.

مولوی ریگیان پور افزود: امروز در جامعه رخ دادهای مثل قتل، طلاق، گروگان‌گیری، فروپاشی خانواده همه نتیجه خریدوفروش و مصرف مواد مخدر هست که متأسفانه خانواده‌ها را گرفتار معضلات و مشکلات کرده است.

امام‌جمعه اهل‌سنت میرجاوه با اشاره به اینکه مواد مخدر برای جوانان و نوجوانان ما یک تهدید بزرگی است افزود: خریدوفروش مواد مخدر یک کفر است که از سوی امریکا و استکبار برای فروپاشی کشورها و به‌خصوص جوامع اسلامی نشانه گرفته شده است.

ریگیان پور ادامه داد: در راه مبارزه با قاچاق مواد مخدر در مرزها و پیامدهای این بلای خانمان‌سوز جوانان زیادی از این مرزوبوم به شهادت رسیدند.

وی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در سال‌های گذشته در سخنان خود بر شناسایی محلات آلوده در بحث مواد مخدر تأکید داشتند و دولت هم در این سال‌ها در خصوص جمع‌آوری معتادان برنامه‌های زیادی را داشته است.

این مولوی اهل‌سنت ادامه داد: دررابطه‌با بحث انسداد و کنترل مرزها و راه‌های ورودی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر سرمایه‌گذاری‌های بسیاری شده که به حمدالله در این راه توفیقات خوبی هم حاصل شده است.

وی افزود: برای مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر و عوامل خریدوفروش مواد برخوردها و احکامی در قانون تعریف شده است که باید طبق قانون با این افراد برخورد و جلوی خریدوفروش مواد مخدر گرفته شود.

ریگیان پور اظهار کرد: باید اقداماتی صورت گیرد تا نفرت از خریدوفروش و مصرف مواد مخدر در دل جوانان ما بیفتدو شغل‌های مناسبی به اصلاح در مقابل این شغل ناجایز و کاذب در نظر گرفته شود و مردم نیز دولت را در این راه کمک و همراهی کنند.

این مولوی اهل‌سنت ادامه داد: افراد به‌جای خریدوفروش مواد مخدر که شغل‌های کاذب است باید به دنبال کسب رزق حلال باشند در این راه نیاز است تا شغل‌ها و خط‌های تولیدی در استان ایجاد و مردم هم در این راستا دولت را کمک و همراهی کنند.

وی تأکید کرد: جوانان به‌جای گرفتار شدن در دام اعتیاد به دنبال علم و تحصیل و فراگیری حرفه و شغل مؤثر بروند.

ریگیان پور گفت: معضلات و مشکلاتی را که در جامعه امروز شاهد هستیم به دلیل فاصله‌گرفتن از معنویات و احکام الهی است باید احکام اسلامی و دینی پایبند باشیم تا جوامع ما از گزند معضلات اجتماعی به‌خصوص اعتیاد و مواد مخدر در امان باشد؛ چراکه دین‌وایمان است که انسان را به از بدی‌ها بازمی‌دارد.

مفتی عبدالحکیم عمرزهی، مسئول دارالافتاء و مدرس حوزه علمیه مدینه العلوم اهل‌سنت خاش نیز چندی پیش دررابطه‌با مقابله با قاچاق مواد مخدر بیان کرد: به‌واسطه نجس و حرام بودن شراب و مواد مخدر؛ فروشندگان و استعمال‌کنندگان آن نیز در شمار افراد جهنمی قرار دارند.

وی افزود: مواد مسکر، مدهوش‌کننده و زائل کننده عقل و مواد مخدر که هم اینک به فراوانی در سطح جامعه معامله و استعمال می‌شود عاملی برای نابودکردن جوانان است، لذا وعده سخت عذاب الهی در دنیا و آخرت در انتظار فروشندگان مواد مخدر و مشروبات الکلی است.

مفتی عمرزهی ادامه داد: اگر این افراد از فعل خود دست نکشیده و توبه نکنند در قیامت و پس از مرگ خوراک جهنمی‌ها به آنان داده می‌شود.

وی تأکید کرد: حوزه قضایی و نیروی انتظامی حق دارند با فروشندگان و استعمال‌کنندگان مواد مخدر و شراب برخورد کنند و مجازات آنان این است که دستگیر و درملأعام شلاق زده شوند و در صورت تکرار عمل به دار آویخته شوند.

وی از عموم مسلمانان خواست تا شراب‌فروشان و فروشندگان مواد مخدر و مکان‌های کسب و معامله آنها را شناسایی و در دستگیری و مجازاتشان با مأموران دولت همکاری کنند و مطمئن باشند که این کار مخبری و جاسوسی محسوب نمی‌شود؛ بلکه عملی دارای ثواب است؛ زیرا در آن خیر و منفعت رسانی به امت اسلامی است.

گزارش حاضر نشان می‌دهد مقابله با سوداگران مرگ به‌خصوص در این نقطه از کشور وظیفه شرعی و قانونی حاکمیت است که جمهوری اسلامی پرچم‌دار این اقدام مهم در دنیا هست و شهدای عزیزی را نیز برای آن تقدیم کرده است.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark