کد مطلب: 61099
 
حیوان آزاری به سبکی نوین؛
عقیم سازی پروژه جدید حامیان حیوانات/سگ های تزیینی جایگزین فرزند خانواده
پدیده حیوان آزاری این روز ها نام دیگری به خود گرفته و حامیان حمایت از حیوانات با دستکاری های ژنتیکی و عقیم سازی نام حیوان خانگی بر روی آن ها گذاشتند.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۵۰
 
به گزارش زاهدنیوز، نگهداری از حیوانات خانگی از دیرباز و از هنگامی که پدیده آپارتمانی نشینی نیز رواج نداشته در کشور وجود داشته است.

بیشتر مردم جهان به دلیل ضعیف شدن روابط عاطفی و خلا ابراز محبت ترجیح می دهند تا با نگهداری حیوانات خانگی اوقات خود را سپری کنند ، هر چند تبلیغات غیر متعارف برخی سلبریتی نماها هم باعث بروز بیشتر این پدیده ناخوشایند در بین جوانان شده است.

نه تنها سگ‌ گردانی به یکی از پربحث‌ترین مسائل مدیریت شهری تبدیل شده بلکه خانواده‌های زیادی از آن گله دارند و برخی نیز به علت بی‌احتیاطی‌ها در سگ گردانی دچار آسیب‌های جدی شده‌اند.

این روز ها شاهد افزایش قارچ گونه پت شاپ ها در مرکز سیستان و بلوچستان هستیم که این موضوع خبر از رغبت جوانان این خطه از کشور نیز به این پدیده دارد.

افسردگی و دوری از اجتماع عاملی برای رغبت جوانان به حیوان خانگی

جهت پیگیری این موضوع این پایگاه خبری به میان مردم رفت تا دلیل رغبت این پدیده را جویا شود؛
یکی از شهرندان زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: چند روز پیش فرزندم را به پارک جهت بازی برده بودم و متاسفانه جوانی همراه با یک سگ در بغل هم به پارک آمده بود و فرزندم به جای اینکه از بازی کردن لذت ببرد دائم می ترسید و از وجود سگ در پارک گریه می کرد.

شهروند دیگری به خبرنگار ما گفت: حال که شرایط کرونا کمی بهتر شده است و می توانیم فرزندان مان را به پارک و مکان های تفریحی بیاوریم اما متاسفانه وجود برخی سگ گردان ها که این روزها متاسفانه در زاهدان هم رشد قابل توجهی داشته است یک معضل بسیار حساس است و ترس و دلهره را در فرزندان مان ایجاد می کند.

مادر یکی از شهروندان که سگ به همراه داشت، گفت: بنده علاقه ای به وجود سگ در منزلم نداشتم ولی این روز ها جوانان به دنبال چشم و هم چشمی هستند از سوی دیگر هم حرف والدین را گوش نمی دهند.

این مادر با بیان اینکه به دلیل شرایط اقتصادی ازدواج در بین جوانان کمرنگ شده و این مسئله خود باعث بروز افسردگی و دوری از اجتماع می شود، افزود: فردی که افسرده می شود ناخواسته از اجتماع فاصله می گیرد لذا برای پر کردن خلا عاطفی خود به دنبال حیوان خانگی می رود.

وی با بیان اینکه مدگرایی در بین جوانان زیاد شده است، ادامه داد: برخی جوانان هم برای چشم و همچشمی به سمت حیوان خانگی می روند.

مدگرایی عامل ظهور بسیاری از تغییرات در سبک زندگی اجتماعی است

حسن میرشکار؛ جامعه شناس در گفت و گو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: با نگاهی اجمالی به وضعیت پوشش و سبک زندگی در دنیا شاهد تغییرات گسترده آن در سالهای پس از جنگ جهانی اول و دوم بودیم، این تغییرات با توجیه اجتناب ناپذیر بودن تغییر در سبک زندگی و به حاشیه کشاندن اخلاقیات به بهانه ضدیت آن با علم بوده است.

وی افزود: از آنجا که مدرنیته را رهاورد سرمایه داری میدانند لاجرم سبک زندگی این نظام در سراسر کشورهای سرمایه داری و حتی غیر سرمایه داری گسترش یافت و جامعه به عنوان یک ارگانیسم زنده و پویا متاثر از آن شاهد تغییرات شگرفی شد.
میرشکار تصریح کرد: ظهور همجنس گرایی، ضعیف شدن خانواده، فردیت گرایی، عرفان های نوظهور از نمونه تغییراتی است که با سرعت زیاد در حال گسترش به همه جای دنیا است.

جامعه شناس با اشاره به میل به تمایز و تقلید از طبقات بالای اجتماعی بیان کرد: بصورت کلی میل کشورهای در حال توسعه به تقلید از کشورهای توسعه یافته اصلی جامعه شناسی است؛ طبق این نظریه طبقات بالای اجتماعی خواه در جامعه ای کوچکتر و مقیاس جهانی با کمک رسانه ها، مد و ذائقه ای را به جهت میل به تمایز با طبقات پایین جامعه ابداع و آغاز میکنند و طبقات پایین جامعه جهت شبیه کردن خود به طبقات بالا و سعی بر ایجاد تمایز با طبقه هم سطح خود از آن مد پیروی و در واقع آن را تقلید می کنند .

وی گفت: بر اساس دیدگاه صنعت فرهنگی، نظام سرمایه داری نیازهایی کاملا ابداعی و جدید را از طریق ابزار قدرتمند رسانه بین مردم ایجاد می کند و پس از آن منافع اقتصادی خود را برداشت خواهد کرد.

رواج پدیده سگ های تزیینی در کشور حیوان آزاری ست

وی افزود: نگهداری پت یا حیوان خانگی از جمله پدیده های نوظهور در فرهنگ غربی است و ذائقه ای نوپا در سطح جامعه ایرانی اسلامی محسوب می شود، پیروی از این قانون اجتماعی در ایران و کشورهای اسلامی که نگاه متفاوتی به پت ها بخصوص به سگ دارند؛ نشان از عدم بازدارندگی آموزه های دینی نسبت به این پدیده است .

میرشکار اظهار داشت: داعیه حمایت از حقوق حیوانات از جمله گفتمان های جذاب و قابل توجیه برای نگهداری و محافظت از حیوانات‌ خانگی است.

وی ادامه داد: نه به کشتن گوسفند، مخالفت با جمع آوری سگهای ولگرد از جمله مواردی است که علی رغم تهدیدات بسیار جدی سگ ها برای انسان ها و حتی طبیعت کماکان مورد جدال می باشد، در حالی که این گروه از سگهای تزئینی خود حیوان آزاری است چرا که با دستکاری ژنتیکی امکان تولید نسل از آنها گرفته شده و بجای زندگی طبیعی در شرایط خارج از زیست خود نگهداری می شوند.

جامعه شناس تصریح کرد: پرداختن ریشه های روانشناسی اجتماعی این پدیده در کنار ساخت مستند و گزارش های ویژه از جمله خطر سگهای رها شده در طبیعت و خطر انقراض گونه های مختلف جانوری؛ خطر کاهش جمعیت بخاطر فردیت گرایی و نگهداری پت جایگزین فرزند از اقداماتی است که نهادهای فرهنگی اجتماعی باید به آن بپردازند.

وی گفت: در این میان، افراد و گروه هایی از جوانان نیز با خرید موجوداتی خاص خود را متفاوت از دیگران نشان می دهند که متاسفانه در طول سالیان اخیر مبادرت به چنین رفتارهایی با شدت هر چه بیشتری همراه شده است.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark