کد مطلب: 62910
 
هفتم تا ۱۵ بهمن‌ماه هفته مبارزه با بیماری سرطان است؛
من مسئولم برای پیشگیری از سرطان
هفتم تا ۱۵ بهمن‌ماه هفته مبارزه با بیماری سرطان نام‌گذاری شده تا آگاهی برای پیشگیری و امید برای درمان این بیماری افزایش پیدا کند.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۲۵
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «زاهدنیوز»، بدن انسان با پیچیدگی‌های بسیاری که دارد دنیایی برای کشف و پیداکردن رازهای مگو است گاهی این بدن پیچیده با افزایش سن و علت‌های دیگر دچار تغییر و تحولاتی می‌شود علم تمام توان خود را برای پیداکردن مشکل به کار می‌گیرد تا راه‌حلی حاصل شود.

یکی از مشکلاتی که بدن پیچیده انسان به آن مبتلا می‌شود به نام سرطان است به گروهی از بیماری‌ها که شامل رشد غیرطبیعی سلول‌های تغییریافته که توانایی حمله یا انتشار به سایر قسمت‌های بدن را دارند گفته می‌شود.

پیشگیری و شناسایی زودهنگام این بیماری در روند درمان بسیار بااهمیت است به همین جهت از هفتم تا ۱۵ بهمن‌ماه را به هفته مبارزه با سرطان و با شعار «من مسئولم برای پیشگیری از سرطان خودم، خانواده‌ام و جامعه‌ام» اختصاص‌داده‌شده است.

در این سلول‌های سرطانی سازوکارهای طبیعی تقسیم و رشد سلول‌ها دچار اشکال می‌شود این توده‌های سلولی با تومورهای خوش‌خیم که توانایی متاستاز و گسترش در بدن ندارند، متضاد است و می‌توانند در بخش‌های مختلف بدن تومور ایجاد کنند.

علائم و نشانه‌های بیماری سرطان بسته به شرایط و نوع سرطان متفاوت است؛ اما علائم احتمالی عبارت از ایجاد توده در بخشی از بدن، خونریزی غیرطبیعی، سرفه‌های طولانی، کاهش وزن غیرقابل‌توضیح و تغییر در دفع مدفوع از علائم این بیماری است امروزه بیش از ۱۰۰ نوع سرطان در انسان شناخته شده است.

سیگارنکشیدن، حفظ وزن مناسب، محدودکردن مصرف الکل، خوردن مقدار زیادی سبزی‌ها، میوه‌ها و غلات کامل، واکسیناسیون علیه برخی بیماری‌های عفونی، محدودکردن مصرف گوشت فراوری شده و قرارنگرفتن در معرض نور مستقیم خورشید، خطر ابتلا به این بیماری را کاهش داد.

تشخیص زودهنگام از طریق غربالگری برای سرطان دهانه رحم و روده بزرگ مفید است سرطان اغلب با ترکیبی از پرتودرمانی، جراحی، شیمی‌درمانی و درمان هدفمند، مورد درمان قرار می‌گیرد.

بیماری سرطان نام سنگینی دارد
محسن شیخی شهروند زاهدانی در گفتگو با خبرنگار زاهدنیوز در ارتباط با بیماری سرطان بیان کرد: سرطان بیماری است که در بین مردم نام بسیار سنگینی دارد و شنیدن نامش لرز به اندام آدم می‌اندازد؛ ولی با خودمراقبتی می‌توانیم پیشگیری و درمان کنیم همچنین پیشرفت‌های علمی امید برای درمان این بیماری را بیشتر کرده است.

شهروند دیگری اذعان کرد: رعایت سبک زندگی در داشتن زندگی و بدن سالم نقش بسیاری مهم دارد حتی برای جلوگیری از بیماری مانند سرطان بسیاری از رفتارها مانند عدم استفاده از دخانیات، ورزش، رژیم غذایی سالم و... نقش بسزایی برای پیشگیری از ابتلا دارد.

به‌زودی از انرژی هسته‌ای برای تشخیص برخی بیماری‌ها و سرطان‌ها در زاهدان استفاده می‌شود
محمدکاظم مؤمنی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: با اتمام مراحل ساختمانی و بهره‌برداری از یک دستگاه پت اسکن پیشرفته در بیمارستان علی ابن بی طالب (ع) زاهدان، به‌زودی انرژی هسته‌ای برای تشخیص برخی بیماری‌های قلبی، مغزی و سرطان‌ها به کمک بیماران و متخصصین خواهد آمد.

وی ادامه داد: دستگاه اولین دستگاه پت اسکن استان سیستان و بلوچستان و جزو پیشرفته‌ترین دستگاه‌های جهان محسوب می‌شود که در بیمارستان علی ابن ابی‌طالب علیه‌السلام زاهدان راه‌اندازی خواهد شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: پت اسکن یکی از دستگاه‌های پیشرفته دنیاست که برای تشخیص به هنگام روند یا آسیب‌های انتشار عامل بیماری‌ها از جمله سرطان استفاده می‌شود.

وی افزود: این دستگاه از محل اعتبارات دانشگاه و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی رحمت‌الله علیه خریداری شده است.

مؤمنی تشریح کرد: ساختمان محل جانمایی این دستگاه در بیمارستان علی ابن ابی‌طالب علیه‌السلام زاهدان نیز مطابق استانداردهای بین‌المللی و طبق اعلام شرکت مشاور ساختمانی، تا بهار سال ۱۴۰۳ ساخته و دستگاه نیز طبق اعلام نماینده شرکت سازنده دستگاه، به قید فوریت نصب خواهد شد و آماده بهره‌برداری خواهد بود.

وی در پایان با اشاره به آمار بیماران سرطانی استان گفت: امیدواریم با راه‌اندازی این دستگاه فوق پیشرفته چرخه درمان سرطان در استان کامل و از سفرهای درمانی مردم سیستان و بلوچستان به سایر نقاط کشور جلوگیری شود.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark