کد مطلب: 63225
 
کبد یکی از اندام های مهم در بدن است؛
هپاتیت چالشی برای سلامت کبد
هپاتیت چالشی برای سلامت کبداندام کبد دربن یکی از اندام های بسیار است که بیماری هپاتیت از سایع ترین علل تهدید کننده سلامت این ارگان در بدن است.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۳
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «زاهدنیوز»، کبد از مهم ترین ارگان های بدن انسان است که وظایفی بسیار مهمی همچون سم زدایی بدن را انجام می دهد این عضو بدن در معرض دچار شدن به بسیاری از بیماری و عارضه ها است یکی از تهدیدات همیشگی این عضو حیاتی بدن بیماری با عامل ویروسی یا اتوایمیون به نام هپاتیت است.

هپاتیت یکی از شایع ترین بیماری های است که انسان در معرض گرفتار شده به آنان قرار دارد که بر انواع مختلف است که شایع ترین آن هپاتیت نوع A، B، C است که ابتلا به هر کدام از این سه مورد می تواند بسیار خاطرناک باشد و فرد را تا سر حد مرگ ببرد.

در این بیماری یکی از مهم ترین علایم مشکلات کبدی شامل التهاب کبد و آسیب به آن می شود و با اختلال در کبد می تواند اسیب های مختلفی در سم زدایی از خون، ذخیره ویتامین ها و تولید هورمون را ایجاد کند.

برخی افراد مبتلا به این بیماری فاقد هیچ‌گونه علایمی هستند یا به صورت خفیف علایم را نشان می دهند، اما به طور کلی علایم هپاتیت بیت ۱۵ تا ۱۸۰ روز پس از آلودگی بروز می کند.

در هپاتیت B و C در مرحله مزمن علایمی همچون نارسایی پیشرفته کبدی، زردی، تورم اندام های تحتانی، گیجی و وجود خون در مدفوع ظاهر شود همچنین در برخی از بیماران علایم دیگری مانند؛ تیره شده رنگ ادرار ایجاد کهیر بر مناطق مختلف پوستی، خارش پوست، روشن شدن رنگ مدفوع، زردی دوست، حتی زردی سفیدی چشم و زیر زبان نیز بروز می کند.

این علایم ممکن است خود را بعد از دو تا چهار هفته نشان دهد حتی در این بیماری احتمال بروز علایم از ۱۵ تا ۵۰ روز نیز طول بکشد این مدت زمان با توجه به نوع هپاتیت در بین افراد متفاوت است.

افراد مبتلا به این بیماری برای بررسی های دقیق تر باید به پزشک گوارش و کبد مراجعه کنند و با انجام آزمایش و تست های آزمایشگاهی از بیماری خود به طور دقیق آگاه و راه های درمان را در پیش گیرند.

واکسیناسیون هپاتیت B در بدو تولد را جدی بگیریم با تزریق واکسن هپاتیت B به نوزاد، می توان میزان انتقال ویروس هپاتیت از مادر به نوزاد را کاهش داد.

اکثر افراد مبتلا به هپاتیت های ویروسی در ابتدا هیچ گونه علایمی ندارند
ندا طالبی سوپروایزر آموزش سلامت بیمارستان بوعلی زاهدان گفت: احتمال انتقال ویروس هپاتیت از مادر به جنین بسیار بالا است و این ممکن است در زمان بارداری و یا زایمان رخ دهد.

وی ادامه داد: در صورت تولد نوزاد از مادر مبتلا به هپاتیت B، با تزریق ایمنوگلوبولین و واکسن در ساعات اولیه تولد، میتوان از ابتلای نوازد به هپاتیت B پیشگیری کرد.

طالبی ادامه داد: بیماری هپاتیت به معنای التهاب بافت کبد است، التهاب کبد در اثر عوامل مختلفی مانند ویروس ها، بیماری های خودایمنی، داروها و مصرف مشروبات الکی ایجاد می شود.

سوپروایزر آموزش سلامت بیمارستان بوعلی زاهدان افزود: راه انتقال هپاتیت های ویروسی نوع بی و سی، بیشتر از راه خون و فرآورده های خونی آلوده ،تماس جنسی و از مادر به نوزاد می باشد.

وی گفت: اکثر افراد مبتلا به هپاتیت های ویروسی در ابتدا هیچ گونه علایمی ندارند و با انجام آزمایشات دوره ای متوجه ابتلا به بیماری می شوند.

خانم طالبی اذعان داشت: هپاتیت B در صورت تشخیص بموقع ،با مصرف دارو طبق نظر پزشک معالج قابل کنترل است.

وی همچنین با اشاره به برنامه های متنوع بیمارستان بوعلی زاهدان در هفته اطلاع رسانی هپاتیت گفت: هفته اول آبان هفته آشنایی با بیماری هپاتیت نام گذاری شده است، هدف از اطلاع رسانی این بیماری ، ارتقاء دانش و آگاهی مردم و تقویت برنامه های پیشگیری، غربالگری و کنترل هپاتیت های ویروسی است.

وی گفت: در همین راستا فیلم آموزشی کوتاه با گروه هدف عموم مردم و ناشنوایان تهیه و جهت سهولت دسترسی کلیه فیلم ها و محتواهای آموزشی در سالن اصلی بیمارستان پخش و همچنین در سایت بیمارستان بارگذاری شده است.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark