کد مطلب: 62199
 
چرا بین فرزندان فرق می‌گذارید؟
تبعیض بین فرزندان اشتباه دو سر باخت والدین
یکی از هنجاری‌های آغاز دوران کودکی، نوجوانی و به خصوص جوانی، ریشه در تبعیض والدین نسبت به فرزندان‌شان در خانواده‌ها دارد.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۲۵
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زاهدنیوز، گاهی والدین به صورت خواسته یا ناخواسته بین فرزندانشان تبعیض قائل می‌شوند، اعمال تبعیض بین فرزندان موجب کاهش اعتماد به نفس، منزوی شدن و کینه ورزی در آن‌ها می‌شود.

بسیاری از هنجاری‌های دوران کودکی، نوجوانی و به خصوص جوانی، ریشه در تبعیض والدین نسبت به فرزندان‌شان دارد.

به این صورت که هرچه تبعیض‌ها شدیدتر شود، ضربات و صدمات روحی منتقل شده به فرزند مهلک‌تر و جبران‌ناپذیرتر و زمینه برای بروز خصوصیات نامطلوب اخلاقی و رفتاری در فرزند می‌شود.

یکی از مسائلی که از دیرباز برای خانواده‌ها و فرزندان مسأله‌ساز بوده جنسیت است.

خیلی از خانواده‌ها به دختر دوست بودن یا پسر دوست بودن، زبان زد خاص و عام شده‌اند، این نوع نگاه برای فرزندان بسیار شکننده است و در نتیجه این احساس تبعیض پیامد‌های خاص خود را دارد.

نابرابری در بین فرزندان یکی از رسومات تبعیض در خانواده‌ها

مسلم بشکار، کارشناس مسائل اجتماعی در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: عدم توزیع متوازن امکانات، توجه نابرابر به پتانسیل‌های طبیعی، صنعتی و منابع انسانی حتی می‌توان نابرابری رفتاری و عدم توازن احساسات، افکار و کلام را در عرصه منابع انسانی از فاکتور‌های تأثیرگذار در زمینه تبعیض است.

وی افزود: باتوجه به وجود رفتار‌های تبعیض‌آمیز در خانواده‌ها بدون آنکه والدین متوجه نوع رفتار، گفتار، احساس و تمرکز خویش بر رفتار برابر با فرزندان را داشته باشند دیر یا زود نتایج رفتار تبعیضی ولو غیرعمد را در کنش‌های رفتاری و احساسی فرزندان خود متوجه خواهند شد.

بشکار ادامه داد: بسیاری از رفتار‌های تبعیض‌آمیز در خانواده‌ها میراث ناهوشیار جمعی از پیشینیان به نسل کنونی محول شده و اکنون تحت عناوین معضل در خانواده‌ها برای فرزندان قابل بررسی است.

کارشناس مسائل اجتماعی تصریح کرد: از دیرباز ارج نهادن به جنسیت پسر در خانواده‌ها و ارائه امکانات بیشتر در راستای پیشرفت وی و عدم محدودیت‌های احتمالی و بسیاری از این موارد امکان فراهم‌آوری اختلالات روحی را در بین دختران و گا‌هاً با جلوگیری از ادامه تحصیل فرزندان دختر در دانشگا‌هاً یا مقاطع متوسطه باعث هدر رفت استعداد‌های آنان در مناطقی با این گونه باور‌ها خواهد شد.

وی با اشاره به توجه ویژه به فرزند بزرگ یا کوچک خانواده گفت: از آنجایی که در بسیاری از فرهنگ‌ها به دلیل جایگاه ویژه افراد بزرگتر در همه مناسبت‌ها و دریافت امتیازات ویژه فرزندان بزرگترخانواده به ویژه پسر جایگاه ویژه‌تری نسبت به فرزندان کوچک خواهند داشت.

بشکار تشریح کرد: البته بر عکس آن در بسیاری از جوامع نیز موجودیت دارد یعنی این دو گروه فراخور فرهنگ‌های موجود امتیازات رفاهی، رفتار‌های محبت‌آمیز والدین و تمکین فرزندان دیگر از آنان از جمله تبعیض‌های رفتاری قابل مشهود خواهد بود.

به گفته وی؛ به طور کلی وجود اینگونه رسومات احساس تبعیض و نابرابری در بین فرزندان وسطی را افزایش خواهد داد.

این کارشناس با اشاره به کنش‌های رفتاری کودکان اذعان کرد: چنانچه کودک از نظر شخصیتی فردی آرام، خونسرد و منضبط در کنش‌های رفتاری باشد و به موقع نسبت به انجام تکالیف محول شده در خانواده و آموزشی را انجام دهد نسبت به فرزندی که همیشه طلبکار، رفتار خودخواهانه و قلدرانه دارد و نظم و آسایش منزل را بهم می‌زند باعث ایجاد نگاه نابرابر به وی و توجه ویژه به فرزند ساکت و آرام خواهد شد.

بشکار یکی دیگر از دلایل نگاه نابرابر توجه ویژه به فرزندی که در امورات منزل و حمایت معیشتی از خانواده یاور والدین هستند باعث نگاه مثبت والدین و تمرکز مخصوص آنان به وی می‌شود را دانست.

استاد دانشگاه با اشاره به توجه بیشتر به فرزندان بیمار و معلول بیان کرد: به طور کلی می‌توان گفت از این دست موارد در فرهنگ‌های مختلف می‌تواند با رنگ و بوی متفاوتی وجود داشته باشد اما آنچه مهم است باید ضمن اطلاع از عواقب نامطلوب تبعیض در فرزندان نسبت به پیشگیری از تبعیض و توجه نابرابر آموزش‌های لازم را به خانواده در قالب کارگا‌های گروهی حضوری، مجازی، صداوسیما و کتاب‌های مختلف بهره بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: والدین باید نسبت به عوارض روانی و احتمالی این مهم آگاه باشند و از هرگونه حرکات و رفتار تبعیضی جلوگیری کنند.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark