کد مطلب: 60694
 
پتانسیل طلایی سیستان و بلوچستان برای تولید انرژی پاک در کشور؛
افزایش زیرساخت و توسعه توزیع قدرت برق در استان/ سرمایه گذاری برای صادارت انرژی از سیستان و بلوچستان به کشورهای همسایه ظرفیت ممتاز منطقه است
سیستان و بلوچستان طبق گفته کارشناسان حوزه انرژی‌های تجدید پذیر از جهت ساعت‌های آفتابی، درجه حرارت منطقه و وزش باد از استعدادهای کشور در حوزه استفاده از انرژی‌های پاک است.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۲۳
 
خلیل عوض زاده؛ مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: ۱۲۱ پروژه توسعه، بهینه سازی، اصلاح، روشنایی و برقرسانی؛ ۷۷ کیلومتر شبکه فشار متوسط، ۳۶۷ کیلومتر شبکه فشار ضعیف و ۲۱۲ دستگاه ترانسفورماتور با اعتباری بالغ بر ۷۲۰ میلیارد ریال در استان افتتاح شد ۲۵ هزار و ۵۶۲ خانوار با افتتاح این پروژه ها از نعمت برق مطمئن و پایدار بهره مند شدند.

وی با اشاره افتتاح سه پروژه برق رسانی در روستاهای موتور بایگان شهرستان سراوان، خوشاب مک سوخته شهرستان گلشن و حیدر حوت شهرستان فنوج افزود: شبکه برق رسانی این روستاها با بهره مندی ۱۵۱ خانوار و با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال افتتاح شد.

وی با اشاره به پروژه‌های کلنگ زنی شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان گفت: ۵۱ پروژه کلنگ زنی با اعتبار ۶۰۰ میلیارد ریال در بخش های توسعه، بهینه سازی، اصلاح، روشنایی و برقرسانی در مناطق مختلف این استان به زمین زده شد.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان با بیان اینکه ۳۱ هزار و ۸۶۶ خانوار با کلنگ زنی این پروژه ها از نعمت برق مطمئن و پایدار بهره مند شدند تصریح کرد: ۴۰ کیلومتر شبکه فشار متوسط، ۱۷۹ کیلومتر شبکه فشار ضعیف و ۹۳ دستگاه ترانسفورماتور طی این پروژه ها احداث و راه اندازی شد.

وی با بیان اینکه بیش‌ از ۹۰ درصد پروژه‌ها در حوزه روستایی است اذعان کرد:۶۲۱ روستای سیستان و بلوچستان با افتتاح و کلنگ زنی این پروژه‌ها از نعمت برق مطمئن و پایدار بهره ‌مند شدند.

110 واحد انرژی تجدید پذیر در حوزه توزیع برق سیستان و بلوچستان فعال هستند
عوض زاده گفت: 110 واحد انرژی تجدید پذیر خورشیدی و بادی با میزان تولید برق 690 کیلووات، در حوزه توزیع نیروی برق این استان فعال هستند.

وی با بیان اینکه به تازگی یک واحد نیروگاهی خورشیدی با قدرت 10 کیلووات به شبکه تولید برق تجدید پذیر استان اضافه شد، اظهار کرد: تعداد نیروگاه‌های خورشیدی با قدرت پنج کیلووات این استان 103 واحد با میزان انرژی 515 کیلووات، تعداد نیروگاه های خورشیدی با قدرت 20 کیلووات، سه واحد با میزان ظرفیت 60 کیلووات، تعداد نیروگاه خورشیدی با قدرت 50 کیلووات، 2 واحد با میزان ظرفیت 100 کیلووات و تعداد نیروگاه بادی این استان یک واحد با قدرت انرژی پنج کیلووات است.

وی در ادامه به احداث نیروگاه‌های خورشیدی در دست اقدام اشاره کرد و افزود: 15 واحد نیروگاه پنج کیلوواتی خورشیدی، توسط متقاضیان این نیروگاه ها در دست اجراست که مراحل احداث آنها در حال نهایی شدن است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان بیان کرد: توسعه انرژی‌های تجدید پذیر امروز یکی از ضروری ترین نیازهای کشور است که در در دولت سیزدهم به عنوان یکی از برنامه های محوری افزایش ظرفیت تولید برق کشور مورد تاکید است.

وی خاطر نشان کرد: طی امضای تفاهم‌ نامه توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر و بررسی تسهیل امر سرمایه‌ گذاری بخش خصوصی در توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر استان که با حضور معاون وزیر نیرو و رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق(ساتبا) انجام شد و مشوق های سرمایه گذاری برای بخش خصوصی در استان سیستان و بلوچستان اختصاص داده شود.

وی ادامه داد: صادارت انرژی به استان‌های همجوار و کشورهای افغانستان و پاکستان به غیر از دوره پیک و فصل های پرمصرف سال از جذابیت‌های دیگر برای سرمایه گذاران این بخش است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان بیان کرد: سرمایه گذاری در بخش انرژی های تجدید پذیر از پنج کیلووات تا هفت مگاوات مربوط در حوزه کاری شرکت توزیع نیروی برق استان قرار دارد.

عوض زاده با بیان اینکه میزان ظرفیت تولید انرژی پنج تا 15 کیلووات در بخش خانگی و بیشتر از آن در حوزه سرمایه گذاری قرار می گیرد افزود: متقاضیان بخش خانگی با مراجعه به دفتر انرژی های تجدید پذیر شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان درخواست خود را اعلام و پس از تایید فنی، نسبت به ثبت نام درخواست خود در "سامانه مهرسان" اقدام می کنند.

وی تصریح کرد: متقاضیان در صورتی که بیش از این میزان کیلووات عنوان شده خواهان سرمایه گذاری در بخش انرژی های تجدیدی پذیر هستند باید علاوه بر ارائه درخواست به این شرکت نسبت به دریافت استعلام وضعیت مالکیت زمین نیروگاه از سازمان منابع طبیعی اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: در حال حاضر بیش از 700 درخواست متقاضی توسط دفتر انرژی های تجدید پذیر این شرکت ثبت و در حال بررسی است.

روند مطلوب کاهش تلفات شبکه‌های توزیع برق سیستان و بلوچستان
مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان سیستان و بلوچستان گفت: میزان تلفات شبکه برق این شرکت از ۲۸ درصد در سال ۱۳۹۰ ( سال استقلال شرکت توزیع برق استان ) با شیب نزولی مطلوب به ۹.۰۶ درصد در پایان سال ۱۳۹۹رسیده است.

عوض زاده با بیان اینکه میزان تلفات شبکه برق یک شرکت در پایان هر سال مشخص می شود گفت: درصد تحقق پیش بینی شده این شرکت تا پایان سالجاری عدد ۹ درصد است و تلفات انرژی همواره یکی از دغدغه‌های صنعت برق است و فرسودگی تاسیسات، طول و گستردگی شبکه، انشعاب‌های غیرمجاز، خطا‌های قرائت لوازم اندازه ‌گیری و طراحی ضعیف از جمله عوامل مهم در بوجود آمدن این هدر رفت انرژی است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: استفاده از تجهیزات و فناوری‌ های نوین، انجام تمامی خدمات به صورت غیر حضوری، پیاده سازی طرح چاوش ( چشم‌انداز اصلاح ولتاژ برق)، اجرای پروژه های احداث، اصلاح و بهینه سازی شبکه، جمع آوری انشعابات غیر مجاز، نصب ترانسفورماتورهای کم تلفات و کم ظرفیت، تعدیل بار و اورهال نمودن ترانس ها، نصب کنتورهای هوشمند و تعویض کنتورهای فرسوده، بازدید و سرویس پست ها و تبدیل و تعویض شبکه های سیمی فرسوده به خودنگهدار از جمله اقدامات انجام شده این شرکت جهت کاهش تلفات شبکه توزیع برق است.

گزارش بر آورد حداکثر بار و انرژی شرکت توزیع برق استان سیستان و بلوچستان تدوین شد
مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان سیستان و بلوچستان گفت: گزارش برآورد حداکثر بار و انرژی مورد نیاز این شرکت تا سال ۱۴۰۵ تهیه و تدوین شد.

عوض زاده اظهار کرد: مطالعات بار و انرژی حوزه تحت مدیریت شرکت توزیع برق استان توسط کارشناس برآورد بار و انرژی این شرکت و با همکاری و نظارت دفتر برنامه ریزی تلفیقی شرکت توانیر و با هماهنگی صورت گرفته در جلسات کارگروه برآورد بار و انرژی منطقه به پایان رسیده و نهایی شده است.

وی افزود: خلاصه اطلاعات بار و انرژی، جدول فروش انرژی و حداکثر بار این شرکت به تفکیک تعرفه، مناطق و تعداد مشترکان و سرانه مصرف انرژی و بار تفکیک تعرفه، جدول انرژی تحویلی، تلفات، حداکثر بار و نیاز مصرف و پیش بینی فروش انرژی و تعداد مشترکان شهرستان های این استان در گزارش است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان سیستان و بلوچستان گفت: براساس پیش بینی انجام شده، میزان فروش انرژی هشت میلیون و ۸۷۸ هزار و ۲۲۸ مگاوات ساعت و حداکثر بار همزمان هزار و ۸۷۶ مگاوات با بیش از یک میلیون و ۱۰۵ هزار و ۷۱۰ مشترک تا سال ۱۴۰۵ برآورد شده است.

وی خاطر نشان کرد: یکی از مولفه های مهم کیفی صنعت برق، کاهش درصد تلفات انرژی الکتریکی در شبکه ها می باشد و این میزان برای استان سیستان و بلوچستان تا سال ۱۴۰۵ به ۹.۵ درصد برسد.


انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark