کد مطلب: 48029
 
گزارش زاهدانه از حاشیه نشینی در سیستان وبلوچستان؛
زخمی که بر دل شهر نشسته/ وقتی مهاجرت کلان شهر کشور را رکوردار حاشیه نشینی کرد
شهردار زاهدان با بیان اینکه جنس حاشیه نشینی در سیستان وبلوچستان با سایر استان ها متفاوت است، گفت: مشکلات شهر زاهدان به دلیل دور بودن از مرکز کشور با سایر مناطق فرق می‌کند، به همین علت سیستان و بلوچستان و شهر زاهدان به عنوان پایلوت در بحث حاشیه‌نشینی در سطح کشور مطرح شده است.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۴
 
به گزارش زاهدانه، سیستان وبلوچستان با جمعیتی بالغ بر 2 میلیون و 500 هزار نفر یکی از پهناورترین استان های کشور است که بعلت فاصله دور از مرکز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند. حاشیه نشینی، کمبود فضاهای آموزشی، ورزشی و بهداشتی، نبود گاز شهری و نداشتن آزاد راه تنها برخی از مشکلاتی است که مردم در این استان با آن مواجه هستند.
از آنجایی که حاشیه نشینی امروزه به عنوان یک پدیده جهانی در بسیاری از نقاط دنیا وجود دارد و مختص یک شهر یا استان نیست باید گفت شهرستان زاهدان با جمعیت 617 هزارو 926 نفری خود بعنوان مرکز این استان همواره مشکلات زیادی را در بحث عمرانی و زیر ساختی دارد که نمونه بارز آن حاشیه نشینی و افزایش بی رویه آن در این منطقه است.
خشکسالی های پی در پی در این استان باعث مهاجرت از استان های همجوار علی الخصوص دو کشور همسایه افغانستان و پاکستان، زاهدان را به شهری مهاجرپذیر تبدیل کرده است، بگونه ای که می توان مهاجرت بی رویه مردم از سایر نقاط استان را مهمترین علل گسترش حاشیه نشینی در این شهرستان به حساب آورد و گفت مشکلات شدید عمرانی و عدم اجرای طرح تفصیلی و جامع شهری با تاکید بر وجود زمینهای فاقد سند، مشاع و قولنامه ای که در کنارمهاجرت بی رویه مردم وجود دارد از دیگر ضعف های موجود در مناطق حاشیه نشین است.
شهر زاهدان دارای نقاط حاشیه ای زیادی است که تعدادی از آنها شامل منطقه کریم آباد، شیر آباد، بابائیان، همت آباد و بلوار رسالت است، در این مناطق فقر و محرومیت بیداد می کند و حاشینه نشینی تنها یک معضل برای اهالی آنجا محسوب می شود، کمبود فضاهای آموزشی، نبود آب آشامیدنی سالم، کمرنگ بودن حضور ادارات در این مناطق همه باعث شده در این مکان ها ارائه خدمات شهرنشینی نیز به صورت مناسب انجام نشود و همواره شاهد کوچه های خاکی، تکثر واحدهای مرغ پر کنی در جوار خیابان، زباله های پراکنده، عبور کانال های فاضلاب از میان محله ها و تجمع معتادان خیابانی و غیره باشیم. از طرفی جوانی جمعیت، بالا بودن نرخ بی سوادی، وجود خانوارهای فاقد سرپرست، تکثر افراد فاقد شناسنامه نیز از جمله معضلات حاکم بر این مناطق است.
در این زمینه چندی پیش شهردار زاهدان در نشست شهرداران استان سیستان و بلوچستان که با حضور استاندار، دادستان دادگاه‌های عمومی و انقلاب زاهدان، شهردار زاهدان و شهرداران سایر شهرهای این استان سیستان بلوچستان در محل سالن اجتماعات استانداری برگزار شده بود، اظهار داشت: حاشیه‌نشینی ‌با سرعت لجام‌گسیخته‌ای در استان به ویژه ‌شهر زاهدان در حال افزایش است.
‌سید‌الحسینی با اشاره به افزایش حاشیه نشینی در زاهدان گفت: حاشیه‌نشینی به عنوان یک محصول فرا‌منطقه‌ای است و از آنجایی که حدود دو سوم از جمعیت سیستان و بلوچستان در شهر زاهدان ساکن هستند که این امر محصول عدم تعادل‌های منطقه‌ای و سیاست‌های آمایش سرزمین است باید گفت موضوع حاشیه‌نشینی که با سرعت لجام‌گسیخته‌ای در استان به ویژه ‌شهر زاهدان در حال افزایش است محصول مدیریت فرا‌منطقه‌ای است نه مدیریت شهری.
وی با بیان اینکه حاشیه‌نشینی متعلق به مکان خاصی نیست، افزود: حاشیه نشینی در وسط و مرکز شهری مانند زاهدان نیز وجود دارد و این محصول اقدامات اجتماعی و اقتصادی است که از حیطه ی مدیریت شهری خارج است.
این مسئول ‌با اشاره به برخی از مسائل و مشکلات شهرنشینی بیان کرد: در حوزه‌‌ شهرسازی با دو بعد محتوا و رویه مواجه هستیم و می‌توان گفت در این راستا مدیران شهری با برخی از فرآیندهایی روبه‌رو هستند که به صورت قهری و غیر ارادی به وجود آمده‌اند.
وی با بیان اینکه جنس حاشیه نشینی در سیستان وبلوچستان با سایر استان ها متفاوت است، ادامه داد: مشکلات شهر زاهدان به دلیل دور بودن از مرکز کشور با سایر مناطق فرق می‌کند و در واقع می‌توان گفت جنس حاشیه‌نشینی در این استان با سایر استان‌ها فرق می‌کند و به همین علت سیستان و بلوچستان و شهر زاهدان به عنوان پایلوت در بحث حاشیه‌نشینی در سطح کشور مطرح شده است.
سیدالحسینی عنوان کرد: شهرستان زاهدان علاوه بر پیشتازی در موضوع حاشیه نشینی بعد از کرج دومین رشد جمعیتی را به خود اختصاص داده است و به شبه شهری با مشکلات انبوه تبدیل شده است.
در پایان نیز شهردار زاهدان در گفتگو با یکی از رسانه ها بیان داشت: مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ هکتاری با منشاء اسکان غیر رسمی و ۵۰۰ هکتار با اسکان پراکنده زاهدان پس از مشهد مقدس بیشترین حاشیه نشین را در کشور از نظر مساحت به خود اختصاص داده است و به تناسب سرانه جمعیت می توان گفت زاهدان در کشور مقام نخست حاشیه نشینی را دارد.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark