کد مطلب: 47183
 
آغاز طرح مطالعاتی شاخص های سلامت در سیستان وبلوچستان
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از آغاز طرح مطالعاتی شاخص های سلامت با مشارکت معاونت بهداشتی دانشگاه و مرکز آمار استان به منظور بررسی شاخص های چند گانه سلامت در استان خبر داد.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۸
 
به گزارش زاهدانه، دکتر طباطبایی هدف از اجرای این طرح را سنجش میزان سلامت افراد را در مناطق مختلف عنوان کردو گفت: در این طرح حجم نمونه ای از مردم استان انتخاب وتوسط تیم های اعزامی به مناطق مورد پرسشگری قرار می گیرند.
وی افزود: مطالعه شاخص های سلامت و جمعيت در ايران توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و با همکاری مركز آمار ايران در سال های ۱۳۷۹ و ۱۳۸۹ اجرا شده است که در اين مطالعه بسياری از شاخص های رفاهی، اقتصادی-اجتماعی، باروری، پوشش خدمات سلامت كودكان و مادران، مرگ و میركودكان، ميزان دانش مردم در زمينه بيماری های مهم از جمله ايدز و … تعيين شده و به عنوان پايه ای برای برنامه ريزی های نظام سلامت در طی سال ها مورد استفاده قرار گرفته است.
معاون بهداشتی دانشگاه بیان کرد: با عنایت به تدوین برنامه توسعه فرهنگی و اقتصادی ۵ سال ششم، اجرای برنامه تحول نظام سلامت و توجه ويژه به طراحی مداخلاتی برای كاهش های بی عدالتی در سلامت، تهیه و محاسبه شاخص های مهم سلامت را از اولویت های نظام سلامت کشور عنوان کرد. همچنین گفت: شاخص های اهداف توسعه هزاره (MDGs)که از تعهدات بين المللی كشورمان است تنها از طريق انجام مطالعات معتبر و نظام مند درخصوص شاخص های جمعيتی، بهداشتی و اجتماعی امکان پذير خواهد بود.
وی ادامه داد: با گذشت حدود پنج سال از مطالعه دوم (MIDHS89) ضرورت انجام دوره سوم مطالعه مشاهده می شود و با توجه به تغییر برخی سیاستهای کلان کشوری و طراحی مداخلاتی نظیر برنامه تحول نظام سلامت به نظر می رسد لزوم دستيابی به شاخص های جديد اجتناب ناپذير است.
این مسئول هدف از اجرای این مطالعه در امسال را تعيين شاخص های جمعيتی، رفاهی، اقتصادی-اجتماعی خانوارها، باروری، پوشش خدمات سلامت زنان، مادران و كودكان بیان کرد.
طباطبایی در پایان خاطر نشان کرد: این طرح به مدت سه هفته ادامه خواهد داشت و2 دانشگاه ایرانشهر وزابل در آن ایفای نقش دارند که در این راستا دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بعنوان ناظر 2 دانشگاه خواهد بود.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark