کد مطلب: 49321
 
حال و هوای انقلاب در کوچه پس کوچه های خاطرات؛
از نصب اعلامیه با ترس و دلهره تا خوشحالی ورود امام راحل در بین مردم
یک مبارز انقلابی گفت: روزی که مجسمه شاه را پایین انداختند در مقابل استانداری همه تجمع کرده و خوشحال بودند حتی خواب چنین روزی هم برایمان غیر ممکن بود اما لطف خدا و پیروی از فرمایشات ولایت فقیه رمز پیروزی و بقاء انقلاب شد.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۸
 
به گزارش زاهدانه، دهه فجر یکی از ماندگارترین مقاطع تاریخ ایران و به نوعی عید پیروزی انقلاب اسلامی است به این دلیل که با پیروزی انقلاب اسلامی، ملت ایران به رهبری امام خمینی(ره) حیاتی دوباره یافت و از زیر یوغ استعمار جهان‌‌ خواران خارج شد.
انقلابی که بدون شک معجزه ای الهی بود و به دست معجزه گر مردی از سلاله پاک رسول خدا (ص) به انجام رسید و چشم امید مظلومان و مستضعفان جهان را به خود خیره ساخت.
هم اکنون که در سی و هفتمین زمستان پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم بیش از سه دهه از وقوع این واقعه تاریخی در ایران می‌‏گذرد. انقلابی که حقیقت ماندگار آن با گذشت زمان نه تنها از یادها نرفت بلکه الگو و سرمشقی برای جهانیان شد زیرا بر گرفته از قیام سرخ حسینی و به رهبری بزرگ مردی بود که با همراهی مردم خون دلهای زیادی تحمل کرد تا سرانجام به پیروزی ختم شد.
همه ساله با فرارسیدن ایام الله دهه مبارکه فجر کوچه پس کوچه های شهرها مزین به تصاویری از امام راحل، شهدای انقلاب، نصب پرچم و لامپ های تزيينی سبز، سفيد و قرمزی می شود که برای برگزاری مراسم گرامی داشت روزهای انقلاب به خود رنگ و بوی انقلابی می گيرد از طرفی نیز پخش سروده های انقلابی و برگزاری مراسمات مختلف به مناسبت این ایام تداعی کننده حال و هوای آن روزها در ذهن افرادی است که در آن زمان نبوده و یا سن و سالی برای حضور موثر در آن زمان را نداشتند.
در همین زمینه خبرنگار ما بر آن شد گفت وگویی داشته باشد با خانواده شهدای انقلابی و افرادی که در آن زمان حضور داشته اند تا از زبان آنها خاطرات روزهای انقلاب را برای نسل جوان بازگو کند زیرا رمز پایداری وقایع تاریخی در تکرار آنها است.

پیروزی حاصل پیروی از دستورات رهبر کبیر انقلاب بود
حسین شهریاری پیر مردی 62 ساله است که در گفت و گو با خبرنگار زاهدانه با اشاره به اینکه در سیستان و بلوچستان هم وضعیت انقلاب مانند سایر نقاط کشور بود، اظهار داشت: در آن زمان مانند امروز امکانات رسانه ای فراهم نبود و همه تلویزیون و رادیو در اختیار همگان قرار نداشت از اینرو برخی از افراد در یک مکان به صورت نامحسوس جمع می شدند و از این طریق با گوش دادن به فرمایشات امام راحل آنها را به سایر افراد منتقل می کردند تا همه با هم با اجرای فرمایشات ایشان به مقابله با دشمنان بپردازند و نگذارند که یک وجب از این خاک مقدس به دست بیگانگان بیفتد.
وی گفت: در آن روزها مردم با شعارهای " وای اگر خمینی حکم جهادم دهد"، " مرگ بر شاه خائن"، " خمینی ای امام"، " شاه فراری شده" و غیره در خیابان آزادی زاهدان پشت سر آیت الله کفعمی به تظاهرات و راهپیمایی می پرداختند.
وی در ادامه بیان داشت: عده ای دیگر از جوانان هم به پخش اعلامیه و تصاویر امام به صورت مخفیانه اقدام می کردند بگونه ای که وقتی یک اعلامیه نصب می شد سریعا آن مکان را ترک می کردند تا مبادا با لو رفتنشان ضربه ای به اقدامات فرهنگی که برای آگاه سازی مردم انجام می شد وارد شود؛ البته ناگفته نماند که در بعضی مواقع در پی نصب عکس امام یا پخش اعلامیه لو می رفتند و از دست ماموران ساواک هم کتک می خوردند اما باز هم به عشق امام و انقلاب پا از میدان نبرد عقب نمی گذاشتند و جانانه با آنها مبارزه می کردند به گونه ای که این پیروزی حاصل تحمل همان سختی ها و پیروی از دستورات رهبر کبیر انقلاب بود.

روزی که مجسمه شاه را پایین انداختند همه خوشحال بودیم
احمد حیران در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: کوچکتر از آن هستم که در مورد مقام شاخص امام راحل و شهدایی بگویم که در راه انقلاب خون خود را فدا کردند تا مبادا ذره ای از آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی دچار خدشه شود و یا یک وجب از خاک وطن به دست بیگانگان بیفتد.
وی گفت: اگر امروز در دنیا صاحب عزت هستیم همه از لطف الهی و تلاش های رهبر کبیر انقلاب و بعد هم رهبری مقام معظم انقلاب است که در طی این سالها تمام هم و غم ایشان سربلندی و پیروزی ایران اسلامی در تمامی عرصه ها است.
حیران با اشاره به اینکه بزرگ شده و پرورش یافته راهپیمایی ها در قبل و بعد از انقلاب می باشد، افزود: انقلاب برای ما بود اگر ما الان اسم و رسم، آرمان ها و ارزش های آن زمان را به خوبی حفظ نکنیم مدیون هستیم لذا همانگونه که قرآن با خواندن حفظ می شود ارزش های انقلابی هم با تکرار به یاد می ماند و به نسل های بعد منتقل می شود.
وی از جمله شعارهای زمان انقلاب را سر دادن کلماتی نظیر" الله اکبر"، "مرگ بر منافقان"، " مرگ بر آمریکا" و " درود بر خمینی" بیان کرد و گفت: شنیدن خبر بازگشت امام موجی از خوشحالی را در شهر به پا کرده بود که غیر قابل وصف است؛ در آن زمان تلویزیون نداشتیم اما چون قرار بود دوازدهم بهمن ماه حضرت امام(ره) بیایند یک تلویزیون قاب چوبی قدیمی خریدم تا لحظه ورود ایشان را از نزدیک مشاهده کنیم.
وی با اشاره به اینکه امروز به برکت خون شهدا شاهد پیشرفت در عرصه های مختلف علمی، هسته ای، فناوری و پزشکی هستیم، ادامه داد: روزی که مجسمه شاه را پایین انداختند در مقابل استانداری همه تجمع کرده و خوشحال بودند حتی خواب چنین روزی هم برایمان غیر ممکن بود اما لطف خدا و پیروی از فرمایشات ولایت فقیه رمز پیروزی و بقاء انقلاب شد.
حیران گفت: امیدوارم سایه مقام معظم رهبری تا ظهور منجی عالم بشریت مستدام باشد و همیشه پیرو راه امام و شهدا باشیم.

گزارش: نجمه خسروپرست
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark