کد مطلب: 62603
 
وقتی آینده جوان ایرانی در دستان مافیای کنکور است؛
مته مافیای کنکور روی روان جوان ایرانی!
آسیب‌ها‌ی روانی برآمده از کنکور سراسری چون با سرنوشت داوطلبان پیوند دارد از گستردگی بیشتری برخوردار است.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۴
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زاهدنیوز، کنکور ترونومنت سرنوشت‌ساز جوانان ایرانی در عصر روز پنجشنبه ۱۵ تیرماه سال جاری به پایان رسید، در این رقابت ۴۶ هزار و ۱۴ داوطلب سیستان و بلوچستانی در گروه‌های آزمایشی ریاضی و فنی، علوم‌انسانی، هنر، علوم‌تجربی و گروه‌های زبان‌های خارجی شرکت کردند.

کنکور یکی از مهم‌ترین آزمون‌هایی است که هرساله در کشور برگزار می‌شود و هر ساله جمعیت بسیاری برای تعیین سرنوشت و ورود به دانشگاه به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

در جامعه این رویداد، بسیار مهم است، خانواده‌های بسیاری برای موفقیت فرزندانشان اقدام به ثبت‌نام در مؤسسات و کلاس‌های مختلف آموزشی می‌کنند.

این که کنکور تبدیل به بازار پر رونق و کسب‌وکار برای مافیا شده است و دست‌های پشت پرده سود‌های کلانی را از این آزمون به جیب می‌زنند بگذریم.

افراد کنکوری گاهی برای موفقیت در این آزمون از سمت خانواده و اطرافیان دچار فشار بسیار زیادی قرار می‌گیرد که این نکته‌ای مهم است، آزمون کنکور با اضطراب و شرایط استرس‌زای بسیاری همراه است که همراهی و درک شرایط آزمون‌دهنده را طلب می‌کند.

اطلاعات چند سال تحصیلی را دانش‌آموزان باید در چند ساعت آزمون به کار گیرند، شغل و آینده جوانان وابسته به نتیجه این آزمون است شغل و آینده موردعلاقه افراد در خانه‌های مستطیلی پاسخ‌نامه اسیر است.

اگر در جو و محیط افراد کنکوری قرار گیریم از شرایط و وضعیت روحی و روانی آن‌ها درمی‌یابیم که در چه شرایط دشواری قرار دارند در این دوره، درد‌های جسمی و روانی فراوانی به سراغ آن‌ها می‌آید.

فشار‌های محیط باعث استرس و اضطراب داوطلبان می‌شود

سودابه هاشمی فر کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی، در گفتگو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: فشار‌های زیادی از طرف خانواده و مدارس به داوطلبان وارد می‌شود، آن‌ها به مشکل استرس و اضطراب درگیر می‌شوند.

وی ادامه داد: خانواده‌های داوطلبان باید برنامه‌ریزی درسی درستی در سال‌های ابتدایی دبیرستان، برای فرزندانشان داشته باشند که بدون استرس فرزندانشان این سال‌ها را سپری کنند.

کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی گفت: همچنین خانواده‌ها باید به استعداد‌ها و علایق فرزندان خود توجه کرده و بعد برای ورود فرزندانشان به دانشگاه، اصرار کنند چرا که بعضی از داوطلبان استعداد خوبی در کار‌های عملی و فنی دارند.

وی با اشاره به آسیب‌ها و شرایطی که افراد کنکوری بعد از آزمون تجربه می‌کنند، افزود: از شرایطی که داوطبان بعد از آزمون کنکور و افسردگی بعد آن متحمل می شوند، از دست دادن علاقه و احساس دلسردی نسبت به همه چیز، احساس گناه شدید، حس بی‌ارزشی، پرخوری یا کاهش شدید اشتها است.

هاشمی فر تصریح کرد: همچنین می‌توان به تغییر الگوی خواب (کم خوابیدن یا بیش از حد خوابیدن)، گوشه‌گیری اجتماعی و فاصله‌گرفتن از دیگر افراد، افت شدید تمرکز و گریه‌های مکرر نیز اشاره کرد.

وی اظهار کرد: آسیب‌ها‌ی روانی برآمده از کنکور سراسری را می‌توان برابر با اضطرابِ امتحان دانست با این تفاوت که چون نتایج کنکور با سرنوشت داوطلبان پیوند دارد از گستردگی بیشتری برخوردار است، اساساً اضطراب آزمون، افزون بر اینکه کارکرد تحصیلی فرد را کاهش می‌دهد، می‌تواند به آسیب‌های روانی گوناگونی نیز انجامد.

کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، یکی از دغدغه‌های اصلی هر نوجوانی پذیرفته‌شدن در دانشگاه در رشته مطلوب خود است و این امر باعث شده که خانواده‌ها نیز بر موفقیت فرزندانشان در آزمون سراسری تأکید کنند.

وی در پایان گفت: دانش‌آموزان باید هوشیار باشند و با تلاش به رشته موردنظر خودشان دست یابند، ممکن است داوطلبان با افسردگی کوتاه‌مدت مواجه شوند که با درس‌خواندن مجدد این خلأ جبران می‌شود و با کمک مشاوره تحصیلی مناسب و محیط خانوادگی امن و به‌دور از فشار خانواده می‌توانیم به آن‌ها کمک کنیم.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark