کد مطلب: 62586
 
گزارشی از حلقه مفقوده کاهش سن اعتیاد؛
تعامل خانواده و مدرسه همچنان کمرنگ است
مدرسه و محیط‌های آموزشی از مکان‌هایی است که آموزش و آگاهی دانش‌آموزان در ارتباط با اعتیاد بسیار بااهمیت است.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۴۰
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زاهدنیوز، اعتیاد یک وابستگی جسمی و روانی به انواع مواد مخدر است که مواد مصرف شده با تأثیر بر سیستم عصبی باعث وابستگی و بروز اختلالات مختلف در فرد می‌شود.

اعتیاد ذهن فرد را به هم می‌ریزد و بر حافظه، انگیزه، کنترل و اعصاب تأثیرات سو می‌گذارد و بدن فرد معتاد پاسخ‌های فیزیولوژیکی به مواد مصرف شده می‌دهد که در نتیجه سبب مصرف مکرر و وابستگی می‌شود.

وابستگی که از این مواد ایجاد می‌شود سبب آرامش و تسکین موقت بر فرد است، همچنین شور و نشاط کاذبی را با تأثیر بر میزان دوپامین مترشحه از بدن برای فرد ایجاد می‌کند.

باتجربه اول فرد احساس خوشایند و سرخوشی پیدا می‌کند، با تحریک روانی و از روی هوس به استفاده مجدد از مواد روی می‌آورد که به‌تدریج وابستگی ایجاد می‌شود.

عدم آگاهی از مسائل سبب گرفتار شدن نوجوانان و جوانان در دام اعتیاد می‌شود
اعتیاد سوء عادتی است که باعث ناهنجاری مختلف رفتاری در خانواده و جامعه می‌شود و همچنین بر زندگی فردی و سلامت شخص تأثیرات مخربی وارد می‌کند.

هرچه میزان وابستگی و مصرف بیشتر شود به دنبال آن آسیب‌های نیز بیشتر می‌شود، اعتیاد در انتقال و گسترش بیماری‌های خطرناک مانند ایدز و هپاتیت نیز نقش مهمی دارد.

مطالعات متعددی در زمینه آسیب‌شناسی اعتیاد در نوجوانان و جوانان انجام شده است ازآنجایی‌که این دوره برای این دسته از افراد، دوره شناخت و بروز تناقضات متعدد و یافتن هویت در آن‌ها است.

اهمیت موضوع بر آگاهی و پیشگیری از اعتیاد برای قشر جوان جامعه به‌عنوان سرمایه‌ها و آینده‌سازان کشور بسیار حائز اهمیت است که باتوجه‌به دوران بلوغ و عدم آگاهی در بسیاری از مسائل گرفتار شدن نوجوانان و جوانان در دام اعتیاد چندان دور از انتظار نیست.

حضور در محیط ناسالم، اعتیاد خانواده، مشکلات خانوادگی، دوستان ناباب، کمبود اعتماد‌به‌نفس و... از دلایلی است که باعث می‌شود نوجوانان و جوانان به اعتیاد روی می‌آورند.

مدرسه و محیط‌های آموزشی از مکان‌هایی است که آموزش و آگاهی دانش‌آموزان در آن بسیار بااهمیت است دانستن در ارتباط با آسیب‌های وارد و عاقبت دنباله‌روی از این مسائل چه معضلات و مصیبت‌هایی را به بار می‌آورد.

خانواده‌ها مشکلات نوجوانان را با دوستی و مشاوره حل کنند
روشنی یکی از شهروندان زاهدانی در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: من چند سال است که از همسرم طلاق گرفته‌ام و یک پسر ۱۳ساله دارم متأسفانه باتوجه‌به محیط زندگی و شرایط سنی فرزندم بسیار از بابت اینکه با تشویق و ترغیب سایرین به این مواد مخدر اعتیاد پیدا کند.

سعیدی شهروند دیگری اذعان کرد: باتوجه‌به حساس‌بودن و عدم آگاهی جوانان و نوجوانان ممکن است بسیار دچار این مشکلات شوند و در سن بلوغ به‌خاطر فشار‌های مختلف عصبی می‌شوند باید خیلی محیط خانه آرام باشد و با خنده، آرامش و صبوری از مشکلات عبور کنند.

ریگی یکی از شهروندان زاهدانی اظهار کرد: ممکن است فرزندان در سنین پایین دچار لغزش شوند، نباید غوغا، دادوبیداد کرد و ابروی آنان را برد، باید با فرزندان رفیق بود تا مشکلات حل شود و مشاوره‌های مختلف خانواده رفت و از مدرسه کمک گرفت.

اعتیاد یک وابستگی جسمی و روانی است
سعید فخر رحیمی، رئیس اداره مراقبت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش‌وپرورش سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما باتوجه‌به اهمیت موضوع اعتیاد و آگاهی‌بخشی به دانش‌آموزان بیان کرد: هر ساله آموزش‌وپرورش برنامه‌های متعددی در راستای آگاهی و پیشگیری از اعتیاد برای دانش‌آموزان برگزار می‌کند.

وی در ادامه از کارگاه‌هایی که آموزش‌وپرورش در ارتباط با این موضوع برگزار می‌کند، خبر داد و افزود: برگزاری کارگاه‌های آموزشی کنترل هیجانات و شناخت خود ویژه دانش‌آموزان و برگزاری کارگاه‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد و مهارت‌های فرزندپروری ویژه والدین نیز برگزار می‌شود.

رئیس اداره مراقبت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش‌وپرورش استان گفت: برگزاری کارگاه‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد و مهارت‌های ارتباطی مؤثر ویژه کارکنان برای بالابردن آگاهی در بین معلمان و کادر نیز انجام می‌شود.

وی افزود: برگزاری پویش مراقب خودت باش و فراخوان ارسال آثار دانش‌آموزی در خصوص پیشگیری از اعتیاد در قالب، پوستر و اینفوگرافی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی، ارسال پوستر و بروشور و تراکت، نمایش فیلم آموزشی، برگزاری جشنواره و همایش از اقدامات انجام‌گرفته است.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark