کد مطلب: 35187
 
سیاست های اقتصادی روسیه و زوال تدریجی "دلار" آمریکا
چنانچه ولادیمیر پوتین با همین سیاست گذاری اقتصادی پیش برود باید در آینده ای نه چندان دور "دلار آمریکا"‌را در سطح روابط تجاری بین المللی نادیده گرفت .
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۴:۳۵
به گزارش زاهدانه به نقل از پایگاه خبری وسترن ژورنالیسم ؛ این پایگاه خبری در مقاله ای به قلم " تد وود " نوشت : یکی از راه هایی که دشمنان آمریکا برای مقابله با این کشور استفاده می کنند تخریب و تنزل ارزش دلار است . مفهوم جنگ نامتقارن همانند مفهوم جنگ های معمولی از دیرباز در دنیا وجود داشته است . اساس این مفهوم این است که زمانی که اختلاف و تنش میان دو قدرت نظامی برابر بوجود می آید هر یک از طرفین بدون آنکه متوسل به رویارویی نظامی شوند بر روی نقاط ضعف طرف مقابل متمرکز می شوند .

این جنگ نامتقارن اکنون میان روسیه و آمریکا وجود دارد . اواخر هفته گذشته سرگئی گلازیوف , مشاور پوتین اظهار داشت : باید اتحادی در سراسر جهان بر علیه دلار آمریکا ایجاد شود تا از این طریق از تجاوزات گسترده واشنگتن در سطح بین الملل پیشگیری شود . ارزش بین المللی "دلار" نقطه ضعف آمریکا به شمار می آید . 

در ادامه این مقاله آمده است : بدیهی است که ایالات متحده از لحاظ قدرت نظامی یکی از ابرقدرت های در جهان محسوب می شود اما این قدرت دلیل بر نداشتن ضعف نیست و ارزش " واحد پولی" این کشور نقطه ضعف آن به شمار می آید . همانطور که کسری های فراوان بودجه در آمریکا همچنان وجود دارد آیا این کشور می تواند ازپس بدهی هایی که به حاکمیت های مختلف در سراسر دنیا دارد , برآید ؟

واشنگتن هیچ تغییری در سیاست های اقتصادی خود اعمال نکرده در شرایطی که ماجراجویی های نظامی خود در سطح دنیا را تا حد زیادی افزایش داده است .مقامات آمریکایی با این کار نه تنها بر قدرت و توانمندی عملی و بالقوه کشور نمی افزایند بلکه موجب کاهش ارزش دلار شده و از این طریق به سقوط تدریجی اعتبار و مشروعیت بین المللی خود دامن می زند . 

وسترن ژورنال تصریح کرد : تضعیف "دلار آمریکا " می تواند به افزایش تورم داخلی کشور منجر شود و سردمداران دولتی را متقاعد کند که به جای اعمال تحریم یا هرگونه فشار دیگری بر روسیه به فکر اصلاح وضعیت اقتصادی درون کشور باشند . مطمئنا دیگر بازیگران شطرنج سیاسی _ جغرافیایی دنیا نیز در حال تماشای این موقعیت هستند . 

تنها مخالفان بین المللی آمریکا نیستند که شاهد این وضعیت بوده و از تزلزل سیاسی و اقتصادی کاخ سفید بهره می برند  بلکه بسیاری از هم پیمانان و دوستان واشنگتن نیز از همکاری های اقتصادی و مشارکتهای خود ناراضی بوده و به روش های مختلف تلاش میکنند از چنین وضعیتی فرار کنند . 

توجه به مفهوم اتحاد ضددلار آمریکا می تواند موضوع را بیشتر قابل لمس نماید . سرگئی گلازیوف اظهار داشته است : اروپای غربی باید خواستار این باشد که بعنوان بخشی از این اتحاد محسوب شود چرا که تحریم های ضدروسی ایالات متحده به اقتصاد اروپا نیز لطمات زیادی وارد خواهد کرد . 

اگرچه اروپا از دیرباز روابط مسالمت آمیز مناسبی با روسیه نداشته و ممکن است در این اتحاد حضور نداشته باشد اما ادامه و پیگیری این سیاست ضددلار مسکو که با مشارکت ایران , چین و تعدادی دیگر از دولت های خاورمیانه همراه است می تواند به اندازه کافی برای سقوط ارزش دلار ضربه ایجاد نماید . 

در انتهای این مقاله آمده است : برخی معتقدند اوباما عمدا با چاپ و صرف دلار به مقدار فراوان تلاش میکند تا ارزش این واحد پولی را کاهش دهد تا از این طریق قدرت آمریکا را در سطح بین الملل متزلزل نماید و همزمان تریلیون ها دلار برای توزیع مجدد ثروت به جامعه تزریق کند . 

اما این مطلب نمی تواند صحت داشته باشد چرا که حتی در چنین شرایطی نیز نمی توان انتظار بهبود چندانی در وضع اقتصاد کشور داشت . بعلاوه اینکه قدرت بین المللی آمریکا با روند کنونی و سیاست گذاری های قدرتمند مسکو به خودی خود رو به زوال بوده و نیازی برای تقلای شخص اوباما نیست . 

انتهای پیام /
Share/Save/Bookmark