کد مطلب: 39894
 
هدف اصلی ائتلاف ضدداعش، در منطقه چیست؟
پیروزی نیروهای شیعه در مبارزه با تروریست‌های داعش در خاک عراق، به تلاش‌های آمریکا در ایجاد یک ائتلاف با شرکت دیکتاتوری‌های استبدادی عربستان سعودی و اردن، سرعت بخشید. از این رو، می‌توان نتیجه گرفت که ائتلاف ضدداعش آمریکا با هدف تضعیف شیعیان در منطقه ایجاد شده است.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۲۹
هدف اصلی ائتلاف ضدداعش، در منطقه چیست؟
 
به گزارش زاهدانه ، پایگاه اینترنتی "نیو ایسترن آوت‌لوک" در مقاله‌ای به قلم "پیتر لواو" می‌نویسد:‌ در روزهای اخیر، ارتش عراق حملات موفقیت‌‌آمیزی را علیه گروه تروریستی داعش به اجرا درآورده است. 

*** حملات هوایی ائتلاف ضدداعش چندان موفقیت‌آمیز نبودند
با این همه، می‌توان به طور کلی گفت که در حال حاضر، وضعیت در عراق تثبیت شده است. درگیری‌های شدیدی در شهر کوبانی سوریه در نزدیکی مرزهای عراق و ترکیه گزارش شده است. آنکارا نهایتا به مبارزان کردستان عراق اجازه داد تا از مرز ترکیه عبور کرده و به کمک کردهای سوریه بشتابند. همزمان با این اتفاقات، آمریکا و ائتلاف ضدداعشی که تشکیل داده است، با موشک‌ها و بمب‌های خود، حملات هوایی علیه مواضع گروه تروریستی داعش انجام دادند که چندان هم موثر واقع نشدند. در این بین، بخشی از کمک‌های هوایی آمریکا برای مدافعین کوبانی، به دست نیروهای داعش افتاده است.

*** کمک‌های هوایی آمریکا به داعش
دریادار «جان کربی»، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید اظهار داشت که تحلیلگران حاضر در فرماندهی مرکزی و پنتاگون، ویدیویی را بررسی کرده‌اند که از تلویزیون ملی بر روی آنتن رفته بود و نشان می‌داد، شبهه نظامیان در حال بازکردن بسته‌های آمریکایی هستند که می‌تواند صحت این موضوع را تایید کند. در این ویدیو، یک مرد نقابدار با لباس استتار، در حال وارسی جعبه‌هایی است که چتر نجات هنوز به آن‌ها متصل است.

*** برخی از کارشناسان بر این باورند واشنگتن این کار را برای تقویت داعش انجام داده است
این جعبه‌ها با انواع مختلفی از مهمات، از جمله نارنجک و مین، پر شده بودند. به گفته کربی، نیروهای اسلامگرا به منبع سلاح‌ها و مهمات کوچک نیروی هوایی آمریکا دست پیدا کرده‌اند. پنتاگون اعلام کرده است که آن‌ها می‌دانستند که یکی از بسته‌های مهمات، در قلمروی داعش فرود آمده است اما به خبرنگاران اطمینان داد که این بسته، متعاقبا با یک حمله هوایی از بین رفت. با این حال، برخی از کارشناسان بر این باورند واشنگتن این کار را عمدا انجام داده است که واحدهای تروریستی داعش را تقویت کند تا شاید به آن‌ها در دفع حملات کردها کمک کرده باشد. کاخ سفید تمایل دارد که تنش را در منطقه طولانی کند. زیرا در غیر اینصورت، هیچ بهانه‌ای برای حمله به سوریه نخواهد داشت.

*** شیعیان در خط مقدم مبارزه با عناصر داعش
در همین حال، بزرگترین تلاش برای دفع حملات داعش، توسط مبارزان شیعه صورت گرفته است که توسط نوری مالکی، نخست‌وزیر سابق عراق در ماه ژوئن و به منظور دفاع از بغداد ایجاد شده بودند. به علاوه، گزارش‌ها حاکی از آن است که این مبارزان شیعه، خود را برای حمله به نیروهای داعش در برخی از نواحی شمال و شمال شرقی پایتخت در استان‌های الانبار، دیاله، صلاح الدین، آماده می‌کنند. از این رو، احتمال دارد که نیروهای طرفدار دولت عراق، بتوانند به تنهایی واحدهای داعش را در مرکز و شمال عراق نابود کنند.

*** تمام رهبران برجسته شیعه در خاورمیانه، ائتلاف ضدتروریستی آمریکا و نه داعش را تهدید اصلی علیه بغداد می‌دانند
در این بین، نکته جالب و تامل‌ برانگیز این است که تمام رهبران برجسته شیعه در خاورمیانه، ائتلاف ضدتروریستی آمریکا و نه تروریست‌های داعش را تهدید اصلی علیه بغداد می‌دانند. البته شایان ذکر است که این ائتلاف آمریکایی، درست پس از موفقیت نظامی واحدهای شیعه در اواسط ماه سپتامبر در بیرون راندن تروریست‌ها از دو شهر شمالی عراق، و آزادسازی این دوشهر با نام‌های آمرلی و تل‌افار، ایجاد شد. در نتیجه، در اقدامی بي‌سابقه، تمام واحدهای نظامی عراق، از جمله تیپ بدر، عصائب اهل الحق و حزب الله، علیه یک دشمن واحد متحد شدند. در آن زمان آن‌ها توانستند حتی کنترل موصل را دوباره به دست آورند.

*** ائتلاف ضدداعش آمریکا با هدف تضعیف شیعیان در منطقه ایجاد شده است
این طور که به نظر می‌رسد، در آن موقع واشنگتن دریافت که واحدهای یکپارچه شیعه، بار دیگر به نیروی غالب در عراق تبدیل شده‌اند و به خصوص با کمک‌های ایران، قادر به شکست داعش هستند. این حقیقت به تلاش‌های آمریکا در ایجاد یک ائتلاف با شرکت دیکتاتوری‌های استبدادی عربستان سعودی و اردن، سرعت بخشید. از این رو، می‌توان نتیجه گرفت که ائتلاف ضدداعش آمریکا با هدف تضعیف شیعیان در منطقه ایجاد شده است. این اتفاق یک بار دیگر شیوع احساسات ضدشیعه در واشنگتن  را به اثبات رساند. حتی فشاری که دولت آمریکا در طول مذاکرات هسته‌ای بر ایران تحمیل می‌کند، گویای همین واقعیت است.

*** ائتلاف ضدداعش آمریکا، اجازه «کنترل مستقیم» اقدامات داعش را به واشنگتن می‌دهد
به علاوه، این ائتلاف اجازه «کنترل مستقیم» اقدامات داعش را به واشنگتن می‌دهد. برای مثال، در جلوگیری از حمله اسلامگرایان به مواضع مسعود بارزانی، رهبر طرفدار غرب و اسرائیل کردستان عراق. در همین حال، کشورهای ناتو محموله‌های بزرگی از سلاح‌های کوچک را در اختیار وی قرار می‌دهند. درنتیجه، شبهه نظامیان داعش، تنها با آن دسته از کردهای سوریه که حمایت خود را از بشار اسد قطع نکرده‌اند، مبارزه می‌کنند و بارزانی را برای تماشای این قتل عام رها کرده‌اند.
 


انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark