کد مطلب: 62635
 
مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان خبر داد؛
برگزاری مراسم عزای حسینی در بیش از ۲۵۰۰ نقطه سیستان و بلوچستان
مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: از شب گذشته به‌صورت رسمی عزاداری‌های محرم در بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نقطه از سطح این استان پهناور آغاز شده است.
تاریخ انتشار : جمعه ۳۰ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۰۷
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زاهدنیوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی جهان‌شاهی ضمن عرض تسلیت به مناسب ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بیان کرد: به‌صورت رسمی از شب گذشته عزاداری‌های محرم‌الحرام هم‌زمان با سراسر دنیا در بیش از ۲ هزار ۵۰۰ مسجد، هیئت مذهبی، حسینیه، تکیه‌ها، خانه‌های دین و زندگی، هیئت‌های خانگی و سیار و غیره آغاز شده و مردم این استان پهناور تا پاسی از شب به عزاداری و سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه‌السلام می‌پردازند.

وی ادامه داد: از حدود یک هفته گذشته به صورت جدی سیاه‌پوشی شهرهای استان در اولویت عزاداران قرار گرفت و همراه با دستگاه های اجرایی و نهادهایی به مثل شهرداری‌ها شاهد سیاه‌پوشی خيابان‌ها، معابر و غیره بودیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: برگزاری مراسم‌های همچون مقتل خوانی، اجرای تعزیه، اجرای تئاتر، نمایشگاه‌های مختلف، دسته‌روی‌ها، پذیرایی از عزاداران حسینی توسط موکب و ایستگاه‌های صلواتی، اجرای برنامه خیمه سوزان، تجلیل از پیر غلامان حسینی و غیره از جمله برنامه‌های محرم‌الحرام ۱۴۴۵ در سیستان و بلوچستان است.

وی تأکید کرد: هیئت‌های مذهبی باید در روند اجرای برنامه‌ها، تابع کامل مصوبات شورای تأمین بوده و از ورود خرافات به عزاداری‌ها جلوگیری کنند.

عزاداری‌های محرم جلوه‌ای از وحدت شیعه و سنی
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان در بخشی دیگر از صحبت‌های خود، محرم و عزاداری‌های این ماه را جلوه‌ای از وحدت شیعه و سنی عنوان کرد و گفت: همه مسلمانان چه شیعه و چه سنی در غم ازدست‌دادن اباعبدالله الحسین (ع) سوگوار بوده و در این ماه به انواع مختلف به عزاداری می‌پردازند.

وی تأکید کرد: سیستان و بلوچستان از ترکیب قومیتی و مذهبی تشکیل شده و بخش قابل‌توجهی از مردم این استان را هم‌وطنان اهل‌سنت تشکیل می‌دهند.

این مقام مسئول اضافه کرد: اهل‌سنت در این ماه، مراسم‌های خاص خود را داشته بە ویژه در روز عاشورا که آن را بافضیلت می‌شمارند و براین‌اساس با آغاز ماه محرم خود را در سوگ سرور و سالار شهیدان سهیم دانسته و با اجرای برنامه‌های وعظ و سخنرانی در محافل مذهبی بە استقبال از این ماه می‌روند.

وی خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) شخصیتی فرا اسلامی داشته و همه ادیان الهی و غیرالهی برای ایشان احترام قائل هستند و در زمینه شخصیت اباعبدالله الحسین (ع) کتاب نوشته و شعرگفته و یا تحقیقات گسترده‌ای انجام داده‌اند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جهان‌شاهی در پایان ضمن تأکید به شرکت در مراسم‌ها عزاداری‌ها، خواستار تامل و تفکر بیشتر در زندگی امام حسین (ع) شد.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark