کد مطلب: 62274
 
کارشناس مسائل اجتماعی:
چرا جوانان به مصرف مواد مخدر روی می‌آورند؟
کارشناس اجتماعی گفت: اعتیاد به مواد مخدر جزء یکی از غلط‌ترین عادت‌های زندگی و عوامل فردی و اعتماد به نفس پایین از علت‌های گرایش جوانان به موادمخدر است.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۷
 
محمد محمدی در گفتگو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: اعتیاد به مواد مخدر از معضلات اجتماعی، اقتصادی جوامع و تهدید‌کننده سلامت عمومی قرن حاضر درتمام دنیا است.

وی افزود: اعتیاد به عنوان یکی از بحران‌های چهارگانه، همه جوامع را درگیر کرده و حلقه رابط بین سه معضل فقر، بیکاری و طلاق است.

محمدی گفت: افزایش میزان مصرف مواد مخدر و کاهش سن افراد مصرف‌کننده، باعث شده تا ضربات جبران‌ناپذیری به جامعه وارد شود و هر یک از جوامع به دنبال راهکاری برای کاهش مصرف هستند.

به گفته کارشناس اجتماعی؛ گرایش به مواد مخدر امروزه به صورت یك مشكل جدی در سطح جهانی مطرح است.

وی ادامه داد: عوامل فردی، اجتماعی و محیطی به عنوان مهم‌ترین علت گرایش به مواد مخدر؛ اعتماد به نفس پایین، صفات شخصیتی ضداجتماعی، پرخاش‌گری شدید، گرایش مثبت به موادمخدر و باور‌های غلط و فقدان ارزش‌های مذهبی است.

محمدی از هم گسیختگی خانواده، ناسازگاری‌ها و اختلالات خانوادگی، روش‌های نامناسب تربیتی، فراوانی مواد، مصرف، خرید و فروش مواد و عدم اجرای قوانین را از مهم‌ترین علت‌های گرایش به موادمخدر دانست.

این استاد دانشگاه تشریح کرد: ایجاد اشتغال، روحیه خودباوری در جوانان و برگزاری برنامه‌های مناسب و سالم برای پرکردن اوقات فراغت جوانان، می‌تواند راهکار مناسبی برای کاهش مصرف باشد.

وی افزود: مصرف مواد مخدر به تدریج از شخص به خانواده و از خانواده به اجتماع و از اجتماع به جامعه می‌رسد و سبب آسیب‌های نامحسوس و محسوس به جامعه و در نهایت به اقتصاد وارد می‌کند.

محمدی بیان کرد: بیکاری، فرار از مشکلات زندگی و عدم توانایی شخص با مسائل و مشکلات جامعه از مهم‌ترین فاکتور‌ها برای پناه بردن به مواد مخدر در جوانان است.

وی با اشاره به مهم‌ترین عواملی که باعث اعتیاد جوانان می‌شوند، گفت: زمینه‌های خانوادگی، الگو‌های نامناسب رفتاری اطرافیان منجر به تقلید کور کورانه نوجوانان از آنان می‌شود.

کارشناس اجتماعی ادامه داد: سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، اعتیاد به مواد مخدر و سایر کجروی‌های اخلاقی در خانواده موجب بدآموزی و زمینه‌سازی برای شروع انحرافات و آسیب‌های اجتماعی در فرزندان می‌شود.

استاد دانشگاه فقر مادی و اختلافات خانوادگی را مهم‌ترین عواملی که باعث اعتیاد جوانان می‌شود عنوان کرد.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark