کد مطلب: 43093
 
ایران،کشوری جذاب برای گردشگردان خارجی/ از باغهای باشکوه تا شهری که به "بهشت"می‌ماند
شبکه تری ست آلمان در گزارشی به جاذبه‌های ایران پرداخته و گزارش داد: ایران، کشوری مهیج و بسیار جذاب برای گردشگران خارجی به شمار می‌رود.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۲۹
به گزارش زاهدانه ، شبکه "تری ست" آلمان که برای سه کشور آلمانی زبان آلمان، اتریش و سوئیس برنامه پخش میکند در تعطیلات کریسمس امسال، یک مستند 42 دقیقه ای از ایران با عنوان "از شیراز تا تهران” پخش کرد که مهمترین قسمتهای آن در زیر از نظر می‌گذرد.  


"اشتفان دوفل"، کارگردان این مستند که از مجموعه برنامه های معرفی جاذبه های توریستی شبکه "تری ست" تحت عنوان کلی "سفر به دوردستها" است، معتقد است: هر چند نام ایران برای گذران تعطیلات بلافاصله در اذهان ما خطور نمی کند اما مساجد گنبدین، کاخها و باغهای باشکوه آن، این کشور را به یک کشور توریستی مهیج و غافلگیرکننده تبدیل کرده است.

کارگردان این گزارش با بیان آنکه مساحت ایران، پنج برابر بزرگتر از خاک آلمان است، افزود: در این مستند، سفر ایرانگردی خود را ابتدا از شیراز شروع کردیم و سپس از یزد و اصفهان بازدید بعمل آوردیم و دست آخر به تهران، پایتخت ایران رفتیم. وی شیراز را شهری سرسبز و دارای بوستانها و باغات توصیف و خاطر نشان کرد: این شهر بویژه در فصل بهار، بیشتر به "بهشت” می ماند. او دو فصل بهار و پاییز را فصلهای مناسب و ایده آلی برای ایرانگردی دانست. 


در ادامه این گزارش اذعان شده که ایران در مقایسه با سایر کشورهای منطقه، امن است. مردم ایران به برقراری ارتباط و صحبت با گردشگران علاقمند و بسیار مهمان نوازند. 

مردم از سراسر ایران برای بازدید از آرامگاههای حافظ و سعدی، شاعران ایرانی به این شهر سفر و به مقبره آنها ادای احترام می‌کنند. 

یک زن ایرانی گفت: ما حافظ را دوست داریم. چون هم با عشق، شعر سروده و هم به دیگر همنوعان عشق می ورزیده است. او کل قرآن را از بر بوده و در اشعارش همواره از خدا سخن گفته است. ولگفانگ گوته برای شاعران ایرانی احترام زیادی قائل بوده است. وی "دیوان شرقی غربی” را از اشعار حافظ الهام گرفته بود. 

یک جوان ایرانی گفت: حافظ یکی از مهمترین شخصیتهای کشور ماست که سنتها و تاریخ ما را به نظم درآورد و به همین منظور ما به او بسیار افتخار می کنیم؛ ضمن آنکه حافظ فرهنگ هفتصد و پنجاه سال پیش ما را با شعر مجسم کرده است. 

حسن بهارلو، مدیر بخش روابط عمومی آستانه شاهچراغ شیراز گفت: از همین جا کلیه علاقمندان را به سفر به ایران و بازدید از شیراز، بویژه زیارت سومین بارگاه مقدس دینی ایران دعوت می کنم. در ایران اماکن قدیمی و فرهنگی و دینی بسیاری وجود دارند که ارزش دیدن دارد. 


"اشتفان دوفل”، کارگردان این مستند آلمانی در ادامه گفت: ما نخستین تیم فیلمبرداری خارجی بودیم که اجازه تصویربرداری از داخل این آرامگاه مقدس را یافتیم. 

با طی کردن یک مسافت 45 دقیقه‌ای به "تخت جمشید” رسیدیم که حدود 2500 سال پیش، پایتخت ایران امروز بود و امروز این بنای کهن در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. در شهر کویری یزد با نیم میلیون نفر سکنه دریافتیم که اجداد ایرانی برای خنک کردن خود در فصل گرما از یک فناوری بهره می جسته اند و آن بادگیرهایی بوده است که برای صدها سال بر بام خانه ها ساخته می شده است تا دمای منازل و ساختمانها به دمای مطلوب برسد. این بادگیرها در خانه های معمولی نیز وجود دارند.


یزد از جمله شهرهای ایران است که بیش از سه هزار سال قدمت دارد و حتی مارکوپولو نیز به این شهر سفر کرده است. این گزارش با بیان آنکه در ایران، ارتباط نزدیک میان بستگان، ریشه ای سنتی دارد به نقل از مسعود بهجو، یک شهروند ایرانی آلمانی دان گفت: مادرم هر روز به من زنگ می زند و به من می گوید حالت چطور است و کجا هستی؟ آیا ناهارت را خورده ای و آیا همسرت خوب است یا نه؟ بهجو گفت: وضعیت خانوادگی ما در ایران به این شکل است و ما با این ارتباطات زندگی می کنیم.

نود و هشت درصد جمعیت ایران را مسلمانان تشکیل می دهند و دو درصد باقیمانده از اقلیتهای دینی مسیحیان، یهودیان و زرتشتیانند. در ایران حدود سی هزار نفر، زرتشتی مذهب وجود دارد. این دین نیز قدمتی در حدود سه هزار سال دارد. 

با پیمودن 300 کیلومتر از کویر یزد به مقصد اصفهان حرکت کردیم. در این شهر دو میلیون نفری ، پل زیبایی (بنام سی و سه پل) وجود دارد که رودخانه زاینده رود از زیر آن رد می شود. وقتی وارد بازار قدیمی شهر اصفهان بعنوان یکی از قدیمی ترین بازارهای ایران شدیم، فروشگاههایی را دیدیم که محل فروش چادر بودند. 


"دوفل” سپس به میدان امام شهر اصفهان اشاره و خاطر نشان کرد: این میدان، بعد از میدان صلح پکن، دومین میدان بزرگ جهان محسوب می‌شود. در بازار اصفهان، صنعتگران صنایع دستی مشغول بکارند. با سابقه چند صد ساله ای که این صنایع دستی در اصفهان دارند اما تنها الگوها و طرحها، نه تکنیک ساخت، دستخوش تغییر شده است. با وجودی که فرش ایرانی همچنان از قیمت بالایی برخوردار است اما قیمت فرش ایرانی در اینجا مناسبتر از خرید همین فرشها در اروپاست. مصطفی فتوت، طراح مینیاتور در اصفهان در این گزارش گفت: نقاشی مدرن با آنچه که ما در اینجا انجام می دهیم، کاملا متفاوت است. ما در نقاشی های مدرن از رنگهای بسیار متفاوتی استفاده می کنیم اما در مینیاتور، نه. 
 
کارگردان این مستند اظهار داشت: بجز آمریکایی ها، ایتالیایی ها، فرانسوی ها و گروههای آلمانی نیز به این کشور سفر می کنند.

یک گردشگر آلمانی که از شهر اصفهان بازدید می‌کرد، گفت: ایران، آنچیزی نیست که ما ظرف سی سال گذشته از تلویزیونهای خود دیده ایم. در بخش دیگری از شهر اصفهان با "ورزش پهلوانی” یا "ورزش زورخانه ای” آشنا شدیم که قدمتی دو هزار ساله در ایران دارد. 

اشتفان دوفل گفت: بعد از طی کردن یک مسافت پانصد کیلومتری به پایتخت ایران، تهران وارد شدیم؛ شهری که حدود دوازده میلیون نفر در آن زندگی می کنند. 

اشتفان دوفل در پایان این مستند تلویزیونی گفت: اینکه ایران چطور می خواهد به توسعه خود ادامه دهد، هنوز دقیق مشخص نیست. ایران، بخشی غیرقابل پیش بینی از جهان است. ایران برای گردشگران خارجی، کشوری مهیج است. 
 




انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark