کد مطلب: 43569
 
عربستان سعودی در پی ضربه زدن به اقتصاد ایران است
مشاور اتاق بازرگانی ایران گفت: عربستان سعودی در پی ضربه زدن به اقتصاد ایران و عراق است.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۲
عربستان سعودی در پی ضربه زدن به اقتصاد ایران است
 
به گزارش زاهدانه ، "صباح زنگنه" در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین از تهران درباره انتقادات حسن روحانی رئیس جمهور ایران از عربستان سعودی به دلیل افزایش تولید نفت گفت:حسن روحانی به میانه روی و روابط خوب خود با بیشتر سران کشورهای عرب خلیج فارس معروف است ولی زمانی که برخی مسئولان منطقه با اظهارات و اقدامات خود باعث تشدید کاهش بهای نفت می شوند، رئیس جمهور ایران مجبور به موضع گیری می شود. اظهارات برخی مقامات عربستانی به ویژه "علی النعیمی" وزیر نفت این کشور به کاهش بهای نفت کمک می کند و باید کشورهای منطقه تلاش کنند از کاهش بهای نفت کاسته شود. برخی مقامات عربستانی و اعضای اوپک به دنبال کاهش بهای نفت از یک سال پیش بودند و این طراحی نشان می دهد برنامه ای برای اعمال فشار بر برخی کشورها تدوین شده است. زمانی کشورهای منطقه از حربه نفتی برای تحریم اسرائیل و آمریکا در دهه هفتاد میلادی قرن گذشته استفاده کرده بودند ولی امروز شاهدیم که مقامات سعودی این حربه را در اختیار آمریکا و اسرائیل قرار داده اند. عربستان سعودی در دهه هشتاد میلادی قرن گذشته نیز از این حربه استفاده کرد. 

وی افزود: زمانی که رژیم صدام حسین از همه نوع کمک های مالی و تسلیحاتی عربستانی سعودی در جنگ تحمیلی خود بر ایران برخوردار بود و در نهایت نتوانست در این جنگ پیروز شود، ریاض تولید نفت خود را به شدت افزایش داد و هدف عربستان در آن زمان ضربه زدن به اقتصاد ایران بود. همچنین عربستان سعودی با افزایش نفت خود می خواهد به عراق نیز ضربه بزند چرا که این کشور از توان بالایی در تولید نفت برخوردار است و با اجرای طرح های مختلف می تواند در آینده جایگزین عربستان در اوپک شود.

وی با اشاره به این که نفت برای توسعه کشورهای منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است، سیاست های نفتی عربستان سعودی را بر ضرر منافع ملت های منطقه توصیف کرد و گفت: برخی کشورهای صادر کننده نفت طرح های اقتصادی بزرگی را آغاز کردند که به درآمدهای نفتی نیاز دارد ولی این کاهش نفت به توسعه این طرح ها زیان می زند. همچنین ممکن است این کاهش بهای نفت در آینده بحران های اجتماعی در این کشورها آغاز کند. این اقدام عربستان سعودی می شود کشورهای مصرف کننده و به ویژه غربی ها که از انبارهای عظیم ذخیره نفت برخوردارند این نفت ارزان را خریداری و انبار کنند. این در حالی است که آمریکا از نفت شیل نیز برخوردار است و همزمان ریاض کمک هنگفتی به اقتصاد آمریکا می کند.
زنگنه همچنین به تلاش های نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا برای کاهش تولید نفت در بازارهای جهانی اشاره کرد و گفت: برخی کشورها تمایل دارند همین نقش کاراکاس را بازی کنند تا از شوک شدید به بازارهای نفتی جلوگیری شود.
 

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark