کد مطلب: 37640
 
14 شهریور اولین پرواز زائران تمتع/دوره اقامت زائرین 29 تا 34روز
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: اولین گروه از زائران ایرانی روز جمعه ساعت 8:30 از فرودگاه امام خمینی به مدینه منوره پرواز می‌کنند.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۰۱
14 شهریور اولین پرواز زائران تمتع/دوره اقامت زائرین 29 تا 34روز
 
به گزارش زاهدانه ، سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در نشست خبری مشترک با قاضی عسگر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی که به مناسبت هفته حج برگزار شد ، گفت: اولین پرواز حجاج ایرانی ساعت 8:30 روز جمعه از فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) به مقصد مدینه صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه سهمیه حجاج ایرانی برابر با سال گذشته است، گفت: مجموع زائرین و عوامل اجرایی و خدماتی که به سرزمین وحی اعزام می‌شوند 64 هزار نفر است که 61 هزار و 500نفر از آنها زائر و بقیه عوامل اجرایی هستند.

*اعزام 2500 ایرانی خارج از کشور به تمتع

اوحدی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی تمتع امسال 4 ماه زودتر از سال گذشته انجام شد ، اظهار داشت: در کنار زائرین ایرانی داخل کشور 2500نفر ایرانی خارج از کشور به عربستان اعزام می شوند که 17 شرکت دارای مجوز از سازمان حج و زیارت کار ساماندهی آنان را انجام می‌دهند همچنین در کنار خدمات این شرکتها خدمات مشترک با زائرین داخل کشور نیز به آنان ارائه می‌شود.

اوحدی همچنین بیان داشت: بر اساس توصیه‌های نماینده محترم ولی فقیه امسال طرح انطباق پزشکی صورت می‌گیرد که بر اساس آن بیش از 64 هزار پزشک زن به تمتع مشرف می‌شوند و همچنین 40 درمانگاه و مطب مخصوص بانوان و هفت درمانگاه شبانه روزی ویژه بانوان در مکه و مدینه برپا می شود.

وی در خصوص نگرانی‌های بوجود آمده در زمینه ویروس ابولا یادآور شد: نشست‌های کارشناسی در مرکز پزشکی حج و زیارت برگزار شده و با توجه به پیشگیری‌های انجام شده مشکل خاصی در این زمینه نداریم و به زائرین توصیه می‌کنیم توصیه‌های پزشکی مرکز پزشکی حج و زیارت را انجام دهند همچنین سازمان حج و زیارت هم تمام تلاش خود را برای ارتقا سطح خدمات بهداشتی انجام خواهد داد.

*قاضی عسگر: دعای کمیل بدون هیچ محدودیتی برگزار خواهد شد

در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسگر نیز در خصوص ایجاد محدودیت از سوی دولت میزبان برای برگزاری دعای کمیل گفت: هیچ محدودیتی برای برگزاری دعای کمیل نداریم بر همین اساس دو دعای کمیل در مدینه و دو دعای کمیل در مکه برگزار خواهیم کرد که در مکه این مراسم داخل بعثه مقام معظم رهبری برگزار خواهد شد ، البته با توافقات صورت گرفته این مراسم با هماهنگی سعودی‌ها برگزار می‌شود و ما سعی می‌کنیم حساسیت‌های دولت میزبان را رعایت کنیم.

*افتتاح ترمینال موقت حجاج/ تحویل بار زائرین به درب منازل

در ادامه اوحدی با اشاره به افتتاح موقت حجاج گفت: امسال برای اولین بار  اعزام زائرین از فرودگاه مهر آباد به فرودگاه بین المللی امام خمینی انتقال یافت. مسیر رفت زائر برنامه ریزی شده است و تمهیدات خوبی در  نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به این که سالیان گذشته در اطراف فرودگاه مهر آباد دچار مشکل ترافیک سنگین بودیم گفت: به زائرین و مردم  توصیه می‌کنیم تا مراسم بدرقه و استقبال در مساجد و حسینیه‌ها انجام شود تا به مشکلی برنخوریم.

وی درخصوص تحویل بار زائرین به درب منازل گفت: شرکت فرودگاه‌ها و سازمان هواپیمایی بار زائرین ایستگاه‌ پروازی تهران را به درب منازل تحویل خواهند داد اما در صورتی که شرایط فرودگاه‌ها محیا شود باردر همان فرودگاه تحویل داده خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسگر نیز با اشاره به این که ظرفیت فرودگاه  امام خمینی نسبت به مهر آباد بسیار بیشتر است افزود:‌در زمینه سوغاتی نیز برنامه‌ای داریم تا در سالن ترانزیت فرودگا‌ه ها بازار های مناسب با خرید زائر ایجاد شود تا بتوانیم ضمن کاهش خرید و بازار گردی در عربستان از خروج ارز از کشور هم جلوگیری شود البته این طرح امسال ایجاد نمی‌شود و در سال‌های آ‌ینده به بهره برداری می‌رسد.

*دوره اقامت زائرین 29تا 34روز

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: موسوم تمتع امسال یک روز زودتر شروع می‌شود و در قراردادهایی که برای استقرار زائرین بسته شده برای تعداد معدودی از کاروان‌ها اقامت در مدینه منوره را یک روز افزایش داده‌ایم.

*برائت از مشرکان رکن سیاسی حج است

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسگر برائت از مشرکان را یک وظیفه دینی خواند و بیان داشت: طبق فرمایش امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری برائت از مشرکین رکن سیاسی حج است.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته این مراسم در عرفات انجام شده است و امسال نیز طبق روال گذشته برگزار خواهد شد. چینش کاروان‌ها به شکلی است که خطری احساس نشود همچنین مأموران عربستان نیز مراقبت‌های ویژه‌ای در این زمینه دارند.

اوحدی در خصوص معطل شدن زائران در فرودگاه‌های مدینه در جده یادآور شد: این مسئله برای همه‌ی زائران کشورها وجود دارد اما با مذاکرات انجام شده از دولت عربستان خواستیم تا نسبت به این موضوع رسیدگی کنند.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسگر در خصوص فعالیت‌های فرهنگی حج نیز بیان داشت: یک برنامه جامع فرهنگی برای تمامی سفر ارائه دادیم که تجلیل از خانواده‌های شهدا و ایثارگران، قرائت یک جزء قرآن و تفسیر آ‌ن، جلسات انس و معرفت و همچنین همایش‌های بین المللی همچون قدس از جمله آن‌هاست.

*تمهیدات لازم برای بانوان مجرد زیر 45 سال در نظر گرفته شده است


اوحدی در ادامه گفت: بر اساس قانون دولت عربستان، بانوان مرد زیر 45 سال بدون محرم نمیتونند به این کشور اعزام شوند. در تمتع امسال 52 درصد زائران را بانوان تشکیل می دهند که کمتر از 10 درصد آنان مجرد و زیر 45 سال هستند اما تمهیدات لازم انجام شده است و مشکلی برای اعزام آنان وجود ندارد.

رییس سازمان حج و زیارت در پایان خاطرنشان کرد: امسال برای اولین بار هزینه تمتع در دو قسط از زائران دریافت شد اما با توجه به اینکه نرخ ارز افزایش یافته است با برنامه ریزی ها و تمهیدات صورت گرفته  مبلغ دریافت شده نسبت به سال گذشته افزایش نیافته است.


انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark