کد مطلب: 33818
 
دومنظوره کردن نخستین خط ایستگاه راه آهن زاهدان
مدیرکل راه‌آهن جنوب شرق کشور گفت: برای نخستین بار در راه‌آهن کشور با اجرای طرح ابتکاری دومنظوره کردن نخستین خط (خط شماره یک) ایستگاه راه آهن زاهدان مشکل عبوری پل متحرک مسافران برطرف شد.
تاریخ انتشار : جمعه ۹ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۲۶
دومنظوره کردن نخستین خط ایستگاه راه آهن زاهدان
 
به گزارش زاهدانه به نقل از روابط عمومی راه آهن جنوب شرق، سید مصطفی داودی در این باره اظهار کرد: خطوط راه آهن در کشورهای مختلف دارای عرض‌های متفاوت هستند که به عنوان نمونه کشورهای شبه قاره هند دارای خطوطی با عرض 1676 میلی‌متر، در کشورهای آسیای میانه خطوط راه آهن دارای عرض خط 1522 میلی‌متر بوده، عرض خط استاندارد و نرمال جهانی 1435 میلی‌متر است که شبکه ریلی کشورمان نیز با عرض استاندارد نرمال جهانی احداث شده است.

وی افزود: ایستگاه راه آهن زاهدان محل تلاقی خطوط ریلی کشورمان با عرض استاندارد و خطوط ریلی عریض امتداد یافته از خط آهن شبه قاره هند بوده که توسط انگلیسی‌ها و در حدود یکصد سال قبل احداث شده است و در حال حاضر دارای 6 خط و 2 سکو است که خطوط شماره 1 – 5 – 6 آن عریض بوده و فقط قطارهای پاکستانی بر روی آن تردد می‌کنند، خطوط شماره 2 – 3 – 4 که پس از سکوی شماره یک واقع شده‌اند خطوط نرمال (دارای استاندارد جهانی) محسوب شده و  مخصوص تردد قطارهای ایرانی هستند.

مدیرکل راه‌آهن جنوب شرق بیان کرد: تاکنون قطارهای مسافری زاهدان - تهران بر روی خط شماره 2 (خط نرمال) واقع در سکوی شماره 2 توقف می‌کردند که این موضوع سبب شده بود تا مسافران برای سوار شدن به قطار از زیرگذر تعبیه شده بین خطوط استفاده کنند برای تجهیز امکانات این زیرگذر به پله برقی و آسانسور نیاز به صرف حدود 10 میلیارد ریال هزینه بوده است.

داودی گفت: عدم وجود پله برقی و آسانسور سبب شده بود تا مسافران از طریق یک دستگاه پل عبوری متحرک از سکوی شماره یک و از بالای خطوط ریلی عبور کنند تا به سکوی شماره 2 رسیده و سوار قطار شوند.

وی اضافه کرد: به همین دلیل برای نخستین بار در راه آهن کشور با اجرای طرح ابتکاری دومنظوره کردن اولین خط (خط شماره یک) ایستگاه راه آهن زاهدان این مشکل برطرف شده و دیگر نیازی به عبور مسافران از سکوی شماره یک و خطوط ریلی نبوده و باعث ایمنی بیشتر مسافران در هنگام سوار شدن به قطار می‌شود.

مدیرکل راه‌آهن جنوب شرق، با اشاره به خلاقیت و ابتکار کارشناسان راه آهن جنوب شرق در طراحی و اجرای این طرح برای نخستین بار در راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: طراحی و اجرای دو منظوره کردن خط یک ایستگاه راه آهن زاهدان ظرف مدت 15 روز به صورت شبانه روزی توسط کارشناسان گروه خط و ابنیه فنی این اداره کل و پیمانکار تعمیر و نگهداری خط (شرکت فرازریل جنوب) انجام شد.

داودی افزود: به گونه‌ای که با جمع آوری خط یک و تسطیح و رگلاژ بستر و نصب دو دستگاه سوزن چپگرد در ابتدا و انتهای سکوی شماره 2 و انشعاب از خط شماره 2 و نصب دو دستگاه سوزن راستگرد در ابتدای و انتهای سکوی شماره 1 و نصب کوپلاژهای خط نرمال، خط یک به خط دو منظوره نرمال و عریض تبدیل شد.

وی عنوان کرد: با نصب یک ریل دیگر به عنوان ریل سوم در 241 میلی متری (اختلاف عرض خطوط عریض و نرمال) ریل کنارسکو و اتصال به خطوط عریض نصب خطوط به اتمام رسید (یک ریل بین خطوط عریض و نرمال مشترک است) و با بالاست ریزی و رلواژ توسط ماشین چند منظوره پروژه قابل بهره‌برداری شد.

مدیرکل راه آهن جنوب شرق، افزایش رفاه و ایمنی مسافران را از مزایای اجرای این طرح دانست و افزود: یکی از مزایای مهم این طرح، آزاد سازی 2 خط از خطوط نرمال ایستگاه راه آهن زاهدان است که سبب افزایش ایمنی سیر و بالا رفتن ظرفیت خطوط ایستگاه برای پذیرش قطار و انجام عملیات مانور می‌شود همچنین صرفه‌جویی چشمگیر 10 میلیارد ریالی در هزینه‌های عمرانی نظیر نصب پله برقی و آسانسور از دیگر مزایای مهم این پروژه است.

داودی بیان کرد: مطالعات انجام این کار برای محور زاهدان – میرجاوه نیز در حال طراحی است که در صورت تصویب یک خط دو منظوره در مسیر زاهدان - میرجاوه احداث می‌شود در صورت انجام این مهم امکان سیر قطارهای ایرانی تا مرز میرجاوه میسر خواهد شد.

در پی انجام موفقیت آمیز این طرح، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با ارسال لوح سپاس از زحمات سید مصطفی داودی مدیرکل راه آهن جنوب شرق و تیم همراه تشکر و قدردانی کرد.

انتهای پیام/ آ

Share/Save/Bookmark