کد مطلب: 49836
 
گزارش زاهدانه از حال و هوای اعتکاف در شهر؛
از برگزاری آیین اعتکاف در 7 مسجد شهر تا رشد تقریبی شرکت کنندگان/ اعتکاف؛ فصلی برای خودسازی و خلوتی عاشقانه
یک دانشجوی معتکف گفت: در فضای معنوی اعتکاف انسان به مبارزه با هواهای نفسانی پرداخته و برای آخرت خود توشه ای معنوی ذخیره می کند.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۵
 

 به گزارش زاهدانه،اعتکاف فصلی برای تطهیر صحیفه اعمال و شستن آلودگی گناهان است تا دل جلا گرفته و به روح صفا بخشد.
هر ساله همزمان با سراسر کشور از 13 تا 15 رجب مساجد شهرستان زاهدان هم حال و هوای دیگری به خود می گیرد و اقشار مختلف مردم اهم از پیر و جوان، زن و مرد به آیین معنوی اعتکاف مشغول می شوند.
در ایام اعتکاف انسان از غوغای زندگی مادی به دور است و  از آنجایی که راه‌های نفوذ دنیا و شیطان را به روی خود می بندد به حساب اعمال خود رسیدگی می کند به همین علت است که می گویند «وقتی انسان در مسجد معتکف می‌شود عملا دست شیطان را می‌بندد» لذا در این مدت می‌تواند به معرفت برسد و یک‌ شناختی از خود و خدای خود داشته باشد.
در این ایام وقتی وارد مساجد می شویم هر فرد خلوتی برای خود انتخاب کرده و با معبود خود مشغول راز و نیاز است، برخی به تنهایی گوشه‌ای را برای خود انتخاب و زیر لب دعا و قرآن را زمزمه می‌کنند، برخی دیگر نیز تسبیحی در دست گرفته و ذکر می‌گویند.
 
در این راستا یک کارشناس مذهبی در گفت وگو با خبرنگار زاهدانه در خصوص اثرات معنوی آیین اعتکاف اظهار داشت: اعتکاف یک نوع عبادت فردی است که وقتی جمعی از مومنان در مکانی به نام مسجد کنار هم قرار می گیرند از غوغای زندگی مادی دور شده و به عبادت و راز و نیاز با خدای خود مشغول می شوند.
میثم درانی گفت: در ایام اعتکاف مساجد محلی برای بحث های مذهبی است که قابلیت بسیار زیادی داشته و می‌تواند فرد را به سمت عرش و ملکوت الهی سوق بدهد.





حال و هوای اعتکاف از زبان دانشجویان معتکف

زهرا سعیدی کیا یکی از دانشجویان رشته حقوق که مکان اعتکاف خود را مسجد دانشگاه آزاد انتخاب کرده به خبرنگار ما می گوید: از  آنجایی که اعتکاف کرامات واثرات بسیار ثمربخشی دارد برای چهارمین سال است که توفیق حضور در آیین معنوی اعتکاف نصیبم شده تا بتوانم از این طریق به خود شناسی و خداشناسی بپردازم.
وی افزود: اعتکاف فرصت مناسبی برای رازو نیاز با خداوند است زیرا در این فضا با سبک زندگی اهل بیت (ع) آشنا و راه‌های ارتباط بهتر و مؤثرتر آنها را می آموزیم.
خدیجه حسینی از دیگر معتکفین دانشجو در دانشگاه آزاد است که به خبرنگار زاهدانه گفت: در این فضای معنوی انسان به مبارزه با هواهای نفسانی پرداخته و برای آخرت خود توشه ای معنوی ذخیره می کند.
 وی با اشاره به اینکه انسان در محضر خداوند به چیز دیگری جز عبادت فکر نمی کند، ادامه داد: گفتن حس و حال این مراسم قابل وصف نیست این حضور و فضای دل انگیز را باید هر فرد خودش تجربه و درک کند.

 


 رشد تقریبی شرکت کنندگان در مراسم اعتکاف
 
رئیس اداره کل تبلیغات اسلامی زاهدان نیز به خبرنگارما گفت: اجرای گفتما‌ن‌های دینی، کرسی های تلاوت قرآن کریم، حلقه‌های معرفتی، ایستگاه تصحیح قرائت نماز، برگزاری دعای ام داود و غیره از جمله برنامه های محتوایی مراسم معنوی اعتکاف در این شهرستان است.
حجت‌الاسلام علی خیور هدف از اعتکاف را فراهم آوردن زمینه ای برای توجه و بازگشت به سوی خداوند و معنویت عنوان کرد و افزود: اعتکاف وسیله ای برای بریدن از دیگران و پیوستن به خداوند است.
وی با بیان اینکه امسال معتکفین در هفت مسجد از شهرستان زاهدان به آیین معنوی این مراسم می پردازند، ادامه داد: چهار مسجد جامع خیابان آزادی، جوادالائمه(ع) جنب مزار شهداء، ولیعصر(عج) بلوار جمهوری و مسجد حضرت حسین بن علی (ع) مختص برادران و همزمان سه مسجد الزهرا(س) آزادگان، مسجد کوثر زیباشهر و مسجد حضرت زینب(س) واقع در خیابان دانشگاه 13 نیز مختص به بانوان می باشد.
این مسئول در پایان از رشد تقریبی افراد شرکت کننده در این مراسم نسبت به سال گذشته در شهرستان زاهدان خبر داد.
 
انتهای پیام/
 
Share/Save/Bookmark